Kompromisas: vietoje nuostolingų maršrutų – bendras per tris regionus

Radviliškis
„LTG Link“ nuotr.
Mindaugas Laurinaitis Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.LT

Prieš pat Kalėdas „Lietuvos geležinkeliai“ išplatino pranešimą, kad dalis regioninių maršrutų naikinami. Vietoje jų numatytas bendras maršrutas Panevėžys–Šiauliai–Mažeikiai. Dar vasarą bendrovė siuntė raštus regiono savivaldybėms su prašymu subsidijuoti nuostolingus regioninius maršrutus. Panašu, kad kažkoks susitarimas pasiektas – naujasis maršrutas turėtų atitikti panaikintuosius ir bus subsidijuojamas iš valstybės biudžeto.

Keleivius traukiniais vežanti „LTG Link“ praėjusią savaitę informavo, kad naikinami kai kurie regioniniai maršrutai. Po Naujų metų nelieka maršrutų: Panevėžys–Šiauliai, Radviliškis–Šiauliai ir Radviliškis–Mažeikiai. Vietoje jų kursuos vienas reisas: Panevėžys–Šiauliai–Mažeikiai.

Įmonė pranešime patikino, kad naujasis maršrutas kursuos aštuonis kartus per dieną ir buvo priderintas prie naikinamų maršrutų laikų. Taip pat traukinio sustojimo Šiaulių stotyje laikas suderintas su maršrutų tarp Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos. Turintys terminuotus, galiojusius naikinamuose maršrutuose, bilietais galės naudotis ir naujame maršrute. Nepageidaujantys galės susigrąžinti lėšas nuo sausio 2 d., skelbiama bendrovės pranešime žiniasklaidai.

Pasiekė sutarimą

Portalas Etaplius.lt kiek anksčiau rašė apie tai, kad geležinkelių bendrovė vasarą kreipėsi raštu į Šiaulių regiono savivaldybes (taip pat ir kai kurias kitų regionų savivaldybes) su prašymu subsidijuoti nuostolingus maršrutus. Priešingu atveju buvo grasinama maršrutus nutraukti.

Tą kartą savivaldybių vadovai, komentuodami bendrovės poziciją ir raštišką kreipimąsi, aiškino, kad tokia pozicija veda prie regionų žlugdymo. Savivaldybių vadovai ragino ieškoti bendro sprendimo, kadangi kai kurioms savivaldybėms tenkanti finansinė našta būtų nepakeliama.

Kaip dabar portalui Etaplius.lt teigė Kotryna Dzikaraitė, AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos partnerė, po diskusijų su rajonų savivaldybėmis ir Susisiekimo ministerija buvo priimtas sprendimas išlaikyti susisiekimą traukiniais visose kryptyse, kuriose iki šiol kursavo traukiniai.

„Šiuo metu priimtas geriausias sprendimas, kaip užtikrinti būtinąjį susisiekimą regione, kuris atitiktų Vyriausybės nutarimo reikalavimus. Maršrutas Panevėžys–Šiauliai–Mažeikiai, kaip ir kiti, bus iš dalies finansuojamas tik valstybės subsidija“, – teigė bendrovės atstovė.

Sumažino nuostolius

Pasak Kotrynos Dzikaraitės, nuo kitų metų bendrovė aptarnaus tuos maršrutus, kurie bus įtraukti į viešųjų keleivių vežimo geležinkelių transportu vietiniais maršrutais paslaugų sutartį 2023–2032 metų laikotarpiui. Šią sutartį su Susisiekimo ministerija bendrovė „LTG Link“ tikisi pasirašyti dar šiemet. Praėjusiais (2021 m.) metais bendrovės patirtų nuostolių kompensavimo poreikis buvo 39 mln. Eur. Kaip nurodė bendrovės atstovė, šiemet nuostolių patirta mažiau.

„Veiklos efektyvinimas ir gerosios valdysenos praktikos lėmė, kad 2022 m., nepaisant drastiškai didėjusių energijos ir kuro elektros kainų, – 2 mln. Eur mažiau, t. y. 37 mln. Eur.“, – nurodė bendrovės atstovė.

Pasak jos, keleivių vežimo traukiniais subsidijavimas yra įprasta praktika visoje Europoje, kadangi įprastai tokia veikla, teikiama komerciniais pagrindais, yra nuostolinga.

„Viešųjų paslaugų subsidijavimas leidžia tenkinti visuomenės poreikius – vykdyti tuos maršrutus, kurie nėra komerciškai pelningi, bet užtikrina būtinąjį susisiekimą visiems žmonėms, įskaitant ir turintiems individualius poreikius“, – teigė bendrovės atstovė.

Maršrutas bus stebimas

Didžiausia subsidijos suma būtų tekusi Radviliškio rajono savivaldybei. Prieš kelis mėnesius, komentuodami susidariusią situaciją, Radviliškio rajono savivaldybės atstovai teigė nesutinkantys su prašymu subsidijuoti nuostolingus maršrutus ir ragino bendrovę diskutuojant rasti visoms pusėms tinkantį sprendimą.

Dabar, komentuodama pasiektą susitarimą, Radviliškio rajono savivaldybės atstovė Simona Kaštelianovienė portalui Etaplius.lt perdavė mero Vytauto Simelio atsakymą. Pasak mero, prieš Kalėdas telefonu buvo bendrauta su „LTG Link“ atstovais, kurie informavo, kad naujas maršrutas sudarytas numačius sustojimą Radviliškio stotyje.

„Naujasis maršrutas funkcionuos kaip ir prieš tai buvęs. Atsižvelgiant į kitus maršrutus, tai sudaro sąlygas radviliškiečių vykimui į Šiaulius, o šiauliečių – į Radviliškį (ryte ir vakare). Taip pat buvo sutarta stebėti šį naująjį maršrutą 3 mėnesius ir, prireikus, jį koreguoti. Pokalbio metu nebuvo minėtas nuostolingų maršrutų finansavimas Radviliškio rajono savivaldybės lėšomis“, – teigė Radviliškio rajono savivaldybės atstovai.

Kaip skelbiama bendrovės pranešime, bilietus jau galima įsigyti nuo gruodžio 22 d. Šis maršrutas ir toliau užtikrins susisiekimą tarp Panevėžio, Šeduvos, Radviliškio, Šilėnų, Zoknių, Šiaulių, Kuršėnų, Akmenės, Viekšnių, Mažeikių bei šioje geležinkelio trasoje esančių kitų tarpinių miestelių kaip ir iki šiol. Standartinis Panevėžys–Šiauliai–Mažeikiai bilietas kainuos 8,9 EUR.