PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2022 m. Birželio 2 d. 14:52

Žvyrkelis tapo panašus į išskydusią pagalvę

Panevėžys

„Ūkininkai, kiek įmanoma, stengiasi patys remontuoti prasčiausias žvyrkelio atkarpas“, – sakė Nereikonių ūkininkas Mindaugas Rapkevičius. Aidos GARASTAITĖS nuotr.

Pasvalio DarbasŠaltinis: Etaplius.lt


229680

Ne veltui sakoma, kad kelių būklė yra šalies veidrodis, atspindintis vieną iš gyvenimo kokybės rodiklių. Pastarąjį faktą gali patvirtinti gyventojai tų miestelių ir kaimų, į kuriuos, užuot besikračius duobėtu žvyrkeliu, jau galima patekti lygiu kaip stalas asfaltuotu keliu. Pavyzdžiui, į Grūžius, Pervalkus, Ližus. Tuo per pastaruosius kelerius metus mūsų rajone asfaltuotų kelių sąrašas ir baigiasi.

Kelio sankasos beveik nebėra 

Tiesa, dar asfaltuota nedidelė žvyrkelio atkarpa iš Norgėlų į Vildūnus ir privažiuojamasis kelias iš Švobiškio iki sankryžos su rajoninės reikšmės keliu Ustukiai–Šimoniai– Stipinai. Dėl pastarojo kelio prastos būklės nuo Šimonių kaimo pabaigą žyminčio ženklo iki pat Švobiškio žmonės į redakciją kreipėsi daugybę kartų. Tačiau, be kosmetinio duobių remonto, dangos lyginimo, jokių kapitalinių darbų nebuvo atlikta. 

Redakcijos „Škoda Fabia“ dardėdami beveik vienuolikos kilometrų žvyrkelio atkarpa nuo Šimonių iki Švobiškio įsitikinome, kad po kasdienio tokio pasivažinėjimo netrukus reikėtų kreiptis į mašinų meistrą. Tiesa, kai kurios atkarpėlės dar pakenčiamos, o kai kurios – tiktų bekelės ralio entuziastams. Iš kadaise buvusios kelio sankasos beveik nieko nebelikę – „išskydęs“ duobėtas žvyrkelis primena seną subliūškusią pagalvę. 

„Prasidėjus javapjūtės sezonui ir kuomet pavasarį bei rudenį vyksta laukų tręšimas, žvyrkeliu važinėja keliasdešimt tonų su kroviniu sveriantys vilkikai, galingi traktoriai. Tai neišvengiama. Tad kelio sankasos beveik ir neliko, o kelininkams greideriu nebėra iš ko lyginti. Nebent skaldos užpiltų“, – svarstė Nereikoniuose sutiktas ūkininkas Mindaugas Rapkevičius. Jis minėjo, kad ūkininkai savo jėgomis bando kiek įmanoma lyginti duobėtas kelio vietas. Tačiau tokios priemonės tik laikinai pristabdo tolesnį kelio irimą. 

Saboniuose gyvenanti Švobiškio ir aplinkinių kaimų bendruomenės pirmininkė Elvyra Juknevičienė pakartojo tai, ką sakė ūkininkas M. Rapkevičius. Tik pridūrė, kad norėtų keliu besinaudojančių visų ūkininkų didesnio solidarumo tvarkant prasčiausias atkarpas. „Beveik kasdien lengvąja mašina važinėjant prastu žvyrkeliu, geriausiu atveju, ji tokį išbandymą atlaiko tik kokius penkerius metus“, – tvirtino bendruomenės vadovė E. Juknevičienė. Tad ir prakutusiems žmonėms, gyvenant šalia tokio kelio, neverta galvoti apie naujas lengvąsias mašinas. 

Kelią Ustukiai–Šimoniai–Stipinai prižiūri AB „Kelių priežiūra“ Šiaurės regionui priklausanti Pasvalio kelių tarnyba. Telefonu kalbintas jos vadovas Šarūnas Gustas paaiškino, kad minėto kelio savininkas yra Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD). Pašnekovas minėjo, kad LAKD skiriamų lėšų pakanka tik greideriavimui ir didesnėms duobėms užlyginti. Tad nereikia stebėtis, kad ne tik šio žvyrkelio būklė prastėja. 

Asfalto kol kas nematyti

Gautą LAKD Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus vadovės Aušros Ramoškaitės atsakymą pateikiame kiek sutrumpintą ir koreguotą: „Dar 2017 m. Kelių direkcija parengė „Asfaltuotų valstybinės reikšmės kelių ruožų tarp skirtingų kelio dangų („zebrų“) atrankos metodiką“ ir „Gyvenviečių teritorijose esančių asfaltuotinų žvyrkelių ruožų atrankos metodiką“. 

Kelių direkcijai priklausantys valstybinės reikšmės keliai asfaltavimui atrenkami pagal žvyrkelių ruožų atrankos metodikas ir nustatytus kriterijus. Svarbiausi iš jų – viešasis transportas, generuojamas papildomas eismas, lankytinos vietos, vidutinis metinis ir paros eismo intensyvumas, maršruto užbaigtumas, Savivaldybės prioritetai. 

Pagal metodikas sureitinguoti visi valstybinės reikšmės keliai su žvyro danga ir sudarytas asfaltuotinų kelių sąrašas, kurį ketiname įgyvendinti iki 2024 m. Į šį sąrašą pateko šeši Pasvalio rajono teritorijoje esantys žvyrkeliai. Tuo tarpu kelio Ustukiai–Šimoniai–Stipinai du ruožai (nuo 5,6 iki 11,6 km ir nuo 11,9 iki 18,6 km) į minėtą sąrašą nepateko. 

Visi kelių ruožai, kurie nepateko į viešai paskelbtą valstybinės reikšmės asfaltuotinų kelių ruožų iki 2024 m. sąrašą, bus apsvarstyti ir įvertinti, kai bus rengiamas kito laikotarpio valstybinės reikšmės kelių su žvyro danga asfaltavimo sąrašas. 

Žvyrkeliai asfaltuojami atsižvelgus į skiriamą lėšų kiekį ir žvyrkelių asfaltavimo sąrašą. Kelio Ustukiai–Šimoniai–Stipinai žvyro dangos paprastasis remontas šiais metais nėra numatytas. Kitų metų žvyravimo objektai bus atrinkti iki lapkričio 1 d. Tada bus aišku, ar minėtas kelias pateks į remontuotinų žvyrkelių sąrašą. Objektai atrenkami atsižvelgiant į kelio dangos būklę ir eismo intensyvumą. 

2021 m. vidutinis paros eismo intensyvumas kelio Ustukiai–Šimoniai–Stipinai ruože maždaug nuo 5 iki 11 km buvo 105 automobiliai, iš kurių 14 – krovininiai. Ruože nuo maždaug 11 iki 18 km – 196 automobiliai, iš jų 11 – krovininiai.“ 

Iš atsakymo aišku, kad iki 2024 metų Sabonių, Nereikonių, Sindriūnų ir kitų prie vis prastėjančio žvyrkelio gyvenančių kaimų gyventojams kažkokių esminių pokyčių tikėtis neverta. Tokią pat žinią galima dar kartą pakartoti savo mašinas duobėtais žvyrkeliais laužantiems Gulbinėnų, Norgėlų, Deglėnų kaimų gyventojams.