Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Troleibusas / SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr.
Dominykas JankauskasŠaltinis: ALFA.LT
Tokios informacijos dalijimasis padeda daliai gyventojų išvengti nemalonių susidūrimų su kontrolieriais. Tačiau, nors dauguma šių grupių narių neslepia, kad kartais važiuoja be bilieto, kiti dalyvauja informacijos sklaidoje iš principo, net ir laikydamiesi visų viešojo transporto taisyklių.
Neigiamos patirtys paskatino dalytis informacija
Viena tokios grupės narė teigia, kad dalijimasis informacija yra tarsi atsakas į, jos manymu, neetišką keleivių kontrolės elgesį. „Būna, važinėju be bilieto, ir grupė gelbsti, todėl padedu ir kitiems. Dėl to blogai nesijaučiu, nes manau, kad keleivių kontrolė yra nepakankamai kompetentinga, grubi Lietuvoje, o ir pasipinigavimas iš pensininkų ir vaikų nepatinka“, – Alfa.lt pasakojo anonimiška norėjusi išlikti keleivė.
Kita keleivė, kuri, kaip teigia, visada važinėja su bilietu, kartais įsitraukia į informacijos apie kontrolę sklaidą, aiškina savo motyvus kitais pagrindais: „Jaučiu keleivių kontrolei asmeninę antipatiją. Visada važinėju su papildytu nuolatiniu visam mėnesiui, bet kelis kartus mane pričiupo be nuolatinio, skyrė baudas. Nu ok... kaip ir priklauso, bet... Tai, kad jie agresyviai bendravo su manimi – aš dar galiu atleisti, tačiau kad šaukia ant mano vaikų – niekada. O aš esu alergiška bet kokiai neteisybei. Ir jei nors vienam žmogui tai, kad pranešu apie kontrolę, padėjo išvengti nemalonių situacijų, jau yra laimėjimas ir aš esu labai dėl to laiminga!“
Dar vienas anonimišku norėjęs išlikti keleivis dalyvavimą tokiose grupėse laiko protesto forma: „Net visada turėdamas nuolatinį jaučiuosi kaip nusikaltėlis. Čia mano asmeninis protestas prieš nusistovėjusią Vilniaus keleivių kontrolės santvarką.“
„Raid.lt“ platformos kūrėjų argumentai
Platforma „Raid.lt“ šiuo metu yra viena populiariausių Vilniuje veikiančių svetainių, kur viešojo transporto keleiviai dalijasi savo patirtimis ir informacija apie kontrolės veiklą. Platformos kūrėjas teigia, kad projektas prasidėjo prieš ketverius metus kaip hobis, siekiant sukurti kažką kokybiškesnio už esamas grupes ir programėles. „Šios platformos poreikis kilo iš ankstesnių programėlių, „Facebook“ grupių ir net seniau buvusios „Trafi“ chat funkcijos“, – pasakoja platformos įkūrėjas.
Pasak jo, platformos tikslas yra sukurti bendruomenę, kurioje keleiviai gali laisvai dalytis aktualia informacija apie viešąjį transportą – ne tik apie kontrolės buvimo vietas, bet ir apie eismo sąlygas, maršrutų pakeitimus bei kitas problemas. „Siekiame suburti viešojo transporto bendruomenę tiek Vilniuje, tiek visoje Lietuvoje, skatindami laisvą ir atvirą informacijos dalijimąsi,“ – teigia kūrėjas. Toks idėjinis pagrindas skatina dalį vartotojų dalyvauti platformoje ne vien dėl asmeninių interesų, bet ir siekiant padėti kitiems keleiviams.
Nors kai kurie gali manyti, jog platforma skatina bilietų pirkimo vengimą, „Raid.lt“ įkūrėjas pabrėžia, kad tai nėra pagrindinis tikslas. „Kiekvieno sąžinė yra asmeninis reikalas. Vartotojai gali naudoti programėlę įvairiais tikslais, pavyzdžiui, vengdami patikros ne dėl bilieto [neturėjimo], bet siekdami laiku pasiekti tikslą.“
Tačiau „Raid.lt“ kūrėjas pripažįsta, kad, jo paties manymu, viešasis transportas yra būtinybė ir jis privalo būti nemokamas ir prieinamas visiems žmonėms.
Kontrolieriai dirba uoliau
Vilniaus miesto „JUDU“ (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) Kontrolės skyriaus vadovas Dainius Jasiukėnas pateikė įmonės požiūrį į tokias iniciatyvas. Pasak jo, keleivių kontrolės pagrindinis tikslas nėra gaudyti zuikius, o skatinti keleivius atsakingai įsigyti bilietus. „Norime, kad kiekvienas keleivis suprastų, jog viešasis transportas nėra nemokamas ir norint užtikrinti patogią bei komfortišką kelionę būtina sąžiningai susimokėti už suteikiamas paslaugas“, – teigia D. Jasiukėnas.
D. Jasiukėnas taip pat pabrėžė, kad kontrolė Vilniuje pastaruoju metu tapo aktyvesnė, nes dabar naudojami nauji kontrolės automobiliai, kurie padeda efektyviau tikrinti skirtingose miesto dalyse, tačiau tai nėra susiję su šių platformų veikla.
Kokie yra keleiviai, vengiantys bilietų pirkimo?
Psichologiniai tyrimai atskleidžia, kad yra keturios pagrindinės keleivių grupės, kurios linkusios vengti bilietų pirkimo. Melburno miesto (Australija) mokslininkai Alexa Delbosc ir Grahamas Currie atliko tyrimą, kuris atskleidė šiuos keleivių tipus:
„Atsitiktiniai zuikiai“ – tai žmonės, kurie paprastai moka už kelionę, bet retais atvejais nesumoka dėl atsitiktinių aplinkybių. Jie jaučiasi kalti ir stengiasi kuo greičiau sumokėti už kelionę.
„Tai ne mano kaltė“ – keleiviai, kurie nori sumokėti, bet susiduria su techninėmis ar logistinėmis kliūtimis. Jie nesijaučia atsakingi už nesumokėjimą.
„Apskaičiuotieji rizikuotojai“ – šie keleiviai rizikuoja važiuoti be bilieto, jei mano, kad maža tikimybė būti pagautiems. Jie dažniausiai tai daro dėl finansinių priežasčių arba trumpų kelionių.
„Nuolatiniai zuikiai“ – keleiviai, kurie nuolat vengia pirkti bilietus ir mato baudą kaip mažesnį kaštą nei nuolatinis mokėjimas už keliones.
Visi šie tipai atspindi skirtingas priežastis, kodėl žmonės gali pasirinkti važiuoti be bilieto, ir tai paaiškina, kodėl informacija apie kontrolės vietą yra tokia svarbi daliai viešojo transporto keleivių.