PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2017 m. Spalio 27 d. 13:16

Vokiečiai sklaido mitus apie padangų amžių

Vilnius

Irma BagūnėŠaltinis: Etaplius.lt


17008

Teoriškai visi sprendimai automobilių pasaulyje turėtų būti grindžiami aiškia logika bei tvirtais argumentais. Daugeliu atvejų taip ir yra, tačiau, prakalbus apie padangas, racionalumas labai dažnai išgaruoja, užleisdamas vietą mitams ir spekuliacijoms. Bene ryškiausias to pavyzdys – ginčai dėl padangų amžiaus.

Interneto svetainėje, kuri priklauso vienai seniausių padangomis prekiaujančių įmonių, puikuojasi šūkiai, kad „čia nėra „medinių“ padangų“, kad čia nepardavinėjamos senesnės nei trejų metų padangos, nes „net idealiomis sąlygomis saugomų padangų guma sensta“ ir „praėjus 3–4 metams nuo pagaminimo datos, protektorius tampa pastebimai kietesnis“.

Padangų keitimo karštinės metu į apyvartą paleidžiami „faktai“, kuriais padėtis dramatizuojama dar labiau: vairuotojai gąsdinami išvedžiojimais apie „galiojimo laiką“ išeikvojusias, elastingumą praradusias, sukietėjusias ir tinkamai su kelio danga nesukimbančias padangas. Neva dėl to automobilio stabdymo kelias smarkiai pailgėja, mašina tampa nevaldoma, o kelionė – mirtinai pavojinga ir t. t.

Tačiau kiek tiesos yra tokiuose išvedžiojimuose?

„Michelin“ atstovybės Lietuvoje vadybininkas Paulius Gaurilčikas patikina, kad didžiausią įtaką padangų senėjimui turi eksploatacijos ypatumai: važiavimo greitis, slėgis padangoje, apkrova, priežiūra ir t. t. Jeigu naujos padangos „dirba“ agresyvioje aplinkoje, automobilis dideliu greičiu važinėja prastos kokybės keliais, padangų savybės per porą savaičių arba pirmąjį tūkstantį kilometrų pasikeičia į blogąją pusę kur kas labiau, palyginti su tomis padangomis, kurios buvo keletą metų laikytos sandėlyje.

„Michelin“ oficialiai teigia, kad padangų senėjimo proceso eigą lemia du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra ir mechaninės jėgos bei apkrovos, veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu, kurios neveikia sandėliuojamų padangų. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas, vykstančias padangoje. Kuo aukštesnė temperatūra, tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas. Taigi galime teigti, kad metus naudota padanga, nuvažiavusi 19 000 km, paseno tiek pat, kiek ir 17 metų sandėliuota 21 °C temperatūroje padanga.

„Bridgestone“ atstovybės Baltijos šalyse vadovas Eugenijus Marcinkevičius savo ruožtu atkreipia dėmesį į vadinamąją „5+5“ taisyklę. Jos esmė tokia: jeigu padanga bus pradėta eksploatuoti per 5 metus nuo pagaminimo dienos, tai visavertis jos naudojimas įmanomas dar 5 vėlesnius metus. Ir tik tuomet, kai padangoms sukanka 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, jas rekomenduojama pakeisti naujomis. „Jeigu minimali leistina protektoriaus riba per šį laiką nepasiekta, tolesnis padangų naudojimas įmanomas tada, jeigu jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai“, – akcentavo E. Marcinkevičius.

Įdomu, kad praėjusiais metais ginčas dėl to, kokias padangas galima vadinti „naujomis“, buvo užviręs ir Vokietijoje. Garsus šios šalies automobilininkų klubas ADAC siūlė tokiu epitetu pamaloninti ne senesnes kaip 2 metų padangas, tačiau, reaguodama į tokią keistą poziciją, Vokietijos padangų tiekėjų ir remontininkų asociacija BRV inicijavo skirtingo amžiaus padangų testus. Apibendrintuose rezultatuose akcentuojama, kad teisingai sandėliuojamos padangos išlaiko visas savybes bent 5 metus, todėl per šį laikotarpį jos gali būti pardavinėjamos kaip visiškai saugios. Tai asociacijai teisiškai patvirtino ir patys padangų gamintojai, sutarę, kad iki 3 metų amžiaus padangos laikomos gautomis „ką tik iš gamyklos“, o iki 5 metų amžiaus – „naujomis“.

ADAC klubo ekspertai kartu su „Michelin“ koncerno atstovais surengė palyginamąjį testą su visiškai naujomis, nenaudotomis, nuo 1 iki 4 metų sandėliuotomis padangomis. Galutinė jų išvada: vertinant padangų ilgaamžiškumą ir patvarumą, nenustatyta jokių esminių skirtumų tarp naujesnių ir senesnių padangų. Taip pat jokių reikšmingų skirtumų neužfiksuota ir rezultatuose ant šlapios ir sniegu padengtos dangos.

„Egzotikos“ vadovas Rokas Lipeikis pastebi, kad visi, tvirtinantys, esą 2 metus sandėliuota padanga yra „bloga“, turėtų savo automobilį „perauti“ naujomis „geromis“ po maždaug 1,5 mėnesio eksploatacijos. „Tačiau ar nors vienas sveiko proto žmogus taip elgiasi? Akivaizdu, kad tai tėra desperatiškas bandymas sukompromituoti išparduodamų padangų prekybą, negalint pateikti konkurencingų kainų ir pasiūlymų. Mūsų tinklo asortimente siūlomi ne tik naujausi modeliai, bet ir išparduodamos aukščiausio „Premium“ segmento padangos, kurios gali būti net pigesnės už kolegų parduodamas žemesnės vidutinės klasės padangas. Kaip tik tada į apyvartą paleidžiami gandai, neva 2–3 metų senumo padangos yra „blogos“, o „geros“ tik brangiausios einamųjų metų padangos“, – stebisi R. Lipeikis.

Reklama