Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Reporteris IngaŠaltinis: Etaplius.lt
Tęsiame rašinių ciklą, pasakojantį apie tai, kas yra už uosto tvoros. Šiandien lankomės UAB Vakarų Baltijos laivų statykloje. Kadangi šie metai Klaipėdoje paskelbti Didžiojo elingo metais, norime atkreipti dėmesį į laivų statytojus, kurie mūsų uostamiestyje neretai pamirštami. Be to, žinodami, kad šioje statykloje šiemet balandį įsigytas dar vienas naujas robotas, aiškinomės, ar robotai ateityje nepakeis laivų statytojų. Juk automatizuoti krovos terminalai, kuriuose nėra žmonių, jau nebe naujiena.
Vakarų Baltijos laivų statykloje bandėme eiti laivo „gimimo“ keliu. Net sunku įsivaizduoti, nuo kokių smulkių detalių pradedamas statyti didelis laivas. „Pagrindinis mūsų darbas yra detalių surinkimas ir suvirinimas“, - sako projektų vadovas Edvinas Dangelevičius.
Senoji „Baltijos“ laivų statyklą veiklą pradėjo 1952-aisiais. Ji buvo suprojektuota nedidelių laivų serijinei statybai taip, kad laivo elementai būtų montuojami skirtinguose baruose, korpusas būtų stambinamas ir kaip konvejeriu judėtų iki pat nuleidimo į vandenį. Nepriklausomoje Lietuvoje statykla buvo privatizuota - ją buvo nusipirkę danai.
2010 metais „Baltiją“ iš danų įsigijo Estijos koncernas „BLRT Grupp“, tas pats, kuris iš norvegų perpirko ir Vakarų laivų remonto įmonę ir kuriam dabar priklauso visa AB Vakarų laivų gamyklos (VLG) įmonių grupė.
Šiuo metu „Vakarų Baltijos laivų statykloje“ įgyvendinami 6 projektai, dirba apie 500 žmonių, neskaičiuojant dažytojų, vamzdynų montuotojų, mechanikų, pastolininkų, aptarnaujančio personalo. Statomas mokslinių tyrimų laivas, kuris bus išplukdytas į Farerų salas, gaminama daug laivų blokų ir antstatų, kurie naudojami kruiziniams laivams statyti Suomijos ir Vokietijos statyklose.
„Šiandien statomi dideli laivai, kurių korpusai netelpa pas mus. Jų mes negalėtume surinkti ir nuleisti į vandenį. Mes galime statyti ne ilgesnį nei 130 metrų ir sveriantį ne daugiau kaip 4 tūkst. tonų laivą, nes tik toks telpa į mūsų doką, su kuriuo laivus nuleidžiame į vandenį. Bet mes gaminame daug didžiųjų laivų dalių„, - sako Linas Bružas, Vakarų Baltijos laivų statyklos gamybos departamento direktorius.
Kaip ir kiekvienoje laivų statykloje taip ir Vakarų Baltijos laivų statykloje statomą laivą visada prižiūri klasifikacinė bendrovė. Kiekvieno baigto gaminio kontrolę atlieka ir pačios statyklos kontrolieriai, ir klasifikacinės bendrovės, ir užsakovo atstovai.
Korpusas iš dviejų dalių
Mokslinių tyrimų laivo Farerų saloms korpusą, pastatytą Vakarų Baltijos laivų statykloje išplukdys vilkikas. Iki galo laivas bus įrengtas jau Farerų salose (bus sumontuoti mažesnieji mechanizmai ir įrengimai, pakloti elektros kabeliai, įrengtos patalpos). Pasak E. Dangelevičiaus, pagal svorį Vakarų Baltijos laivų statykloje bus pastatyta 90 proc. laivo, pagal kainą ir darbo sąnaudas - maždaug po 60 proc.
L. Bružas paaiškino, kad pirmiausia statomos dvi šio laivo korpuso dalys, kurios vėliau, kai į elingą bus grąžintos iš dažymo kameros, bus sujungtos. Vaizdžiai tariant, korpusas bus suvirintas per vidurį, o ant jo bus sumontuotas aliumininis antstatas.
Pjaustoma ir virinama
Laivo „gimimas“ prasideda ne Vakarų Baltijos laivų statykloje, o VLG - detalių pjovimu. Pirmiausia į VLG įmonę „Vakarų Metalgama“, esančią pietinėje uosto dalyje, laivais atplukdomas metalas, iškraunamas ir pjaunamos tiek laivo lakštinės, tiek profilinės detalės. Tada jos kraunamos į mašinas ir atvežamos į Vakarų Baltijos laivų statyklą. Čia iškrautos, jos komplektuojamos pagal gamybos procesus, o tada patenka į didžiulį cechą, turintį ir uždarą elingą.
L. Bružas paaiškino, kad pirmiausia statomos dvi šio laivo korpuso dalys, kurios vėliau, kai į elingą bus grąžintos iš dažymo kameros, bus sujungtos. Vaizdžiai tariant, korpusas bus suvirintas per vidurį, o ant jo bus sumontuotas aliumininis antstatas.
Pjaustoma ir virinama
Laivo „gimimas“ prasideda ne Vakarų Baltijos laivų statykloje, o VLG - detalių pjovimu. Pirmiausia į VLG įmonę „Vakarų Metalgama“, esančią pietinėje uosto dalyje, laivais atplukdomas metalas, iškraunamas ir pjaunamos tiek laivo lakštinės, tiek profilinės detalės. Tada jos kraunamos į mašinas ir atvežamos į Vakarų Baltijos laivų statyklą. Čia iškrautos, jos komplektuojamos pagal gamybos procesus, o tada patenka į didžiulį cechą, turintį ir uždarą elingą.
„Žmonės kartais baiminasi, kad vieną dieną jų gali nebereikėti. Mes visada akcentuojame, kad jų visada reikės. Be žmogiškojo faktoriaus šita įmonė neišgyventų. Robotai negali pakeisti visų procesų, kuriuos atlieka žmogus“, - sakė Jolanta Toliušytė, VLG komunikacijos vadovė.
Suvirintos mikroplokštės keliauja į sekcijų ir blokų surinkimo barus.
Stebinti plokščiųjų sekcijų surinkimo ir suvirinimo automatizuotą liniją įdomu buvo tai, kad prieš pradedant suvirinimą, lakštus pritraukia elektromagnetai, kad šie nejudėtų, siūlė laikytų formą, ir tik tada pradedamas automatinis suvirinimas. Elektromagnetai taip pat laiko, kad lakštas nesideformuotų suvirinimo metu. Pasak E. Dangelevičiaus, šioje linijoje kokybė būna šimtaprocentinė - suvirintos siūlės nereikia nei valyti, nei šlifuoti.
Toliau ant suvirinto denio klojinio pasitelkiant elektromagnetus, montuojamas profilis. Vėliau šis profilis privirinamas automato pagalba, kurį valdo operatorius.
Kreivalinijinių sekcijų bare gaminami laivo bortai ir sudėtingos formos laivapriekio ir laivagalio sekcijos.
Po daugybės įvairų operacijų galų gale, visi elementai surenkami, pasak statytojų, į „apimtį, į tūrį„, t. y, kai jau pasimato laivo kontūrai.
Kiekvienai detalei - savas maršrutas
Įdomu tai, kad kiekviena detalė turi savo maršrutą, kur jai reikia keliauti. Sudaromi specialūs detalių maršrutai, jos yra paskirstomos pagal gamybos barus, sekcijas, blokus ir kt. Kiekviena detalė turi savo žymą, būna nurodytas ir jos maršrutas. Labai retai pasitaiko, kad ji nukeliauja ne ten. Tokie atvejai sudaro tik procento dalį.
Taigi laivas pradedamas statyti nuo gana nedidelių detalių, kurios vis stambinamos ir stambinamos, kol gimsta korpuso blokai, kurių svoris būna nuo 100 iki 650 tonų.
Naujokas - robotas suomis
Vadinamieji robotai iš tikrųjų yra robotizuotos suvirinimo linijos portalai. Šiemet įsigyta nauja linija, vadinama mažuoju robotu, atsigabenta iš Suomijos. Operatoriui įrengtoje kabinoje esančiame kompiuteryje užrašoma užduotis ir robotas atlieka suvirinimo darbus. Žmogui visiškai nebūtina visą laiką važinėtis su robotu. Suvedęs duomenis į kompiuterį jis gali išlipti iš kabinos, o robotas daro, kas jam liepta.
Tas naujasis robotas, beje jis labai kompaktiškas, - tai jau naujos kartos mikroplokščių suvirinimo įranga. Pasirodo Europoje yra tik penkios gamyklos, kurios naudoja mikroplokščių suvirinimo robotus. Smagu, kad toks jau yra ir klaipėdiečių Vakarų Baltijos laivų statykloje. Kol jo nebuvo, 40-50 proc. mikroplokščių suvirinimo darbų buvo atliekama rankomis. Šios įrangos privalumas - ji veikia be žmogaus įsikišimo - užprogramavai, palikai ir mikroplokštės bus pagamintos. Suprantama, tai Vakarų Baltijos laivų statyklai padeda spręsti darbuotojų stygiaus problemą. Kitas dalykas, dirbantieji nori, kad kuo mažiau būtų rankinio darbo. Anksčiau statyklos įsigytai įrangai operatorius yra reikalingas, nuolat turi koordinuoti darbą.
Robotas suomis - didžiausia pernai metų įmonės investicija. Beje, 2018-aisiais Vakarų Baltijos laivų statykla įsigijo apie 40 naujų suvirinimo aparatų, kitų darbą palengvinančių įrankių.
Statykla turi ir didesnį robotą, kuris naudojamas laivų tūrinėms sekcijoms suvirinti. Jis buvo įsigytas 2016 metais.
Gerbiama istorija
Vakarų Baltijos laivų statykla turi ir nedidelį muziejų, kuris įkurtas statyklos 50-mečio proga.
Muziejuje galima įsitikinti, kad visos bendrovės naudojamos krantinės ir didysis elingas yra išlikę beveik tokie pat, kokie buvo anksčiau. Žinoma, cechai ir pastatai statyklos teritorijoje jau yra šiek tiek pasikeitę.
Muziejuje pasakojama istorija nuo 1946 metų, kai priimtas įsakymas statyti statyklą. Jame daug laivų modelių, kurie buvo pastatyti dar „Baltijos“ laivų statykloje. Yra ir keli laivų, statytų Vakarų laivų statykloje, modeliai. Artimiausiu metu ketinama muziejaus ekspoziciją papildyti ir atspindėti Vakarų Baltijos laivų statyklos istoriją nuo 2010 metų.
Griežtai draudžiama „Vakarų eksprese“ paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo.