PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2018 m. Spalio 19 d. 17:00

Vieningą komandą sutelkti padės naujas požiūris į darbuotojų motyvaciją

Vilnius

anonymous anonymousŠaltinis: Etaplius.lt


57108

Darbuotojų motyvacija šiandien įgauna naują atspalvį. Žmonės jau žino, kaip nori jaustis savo darbo aplinkoje, ir kaip nori komunikuoti su savo vadovais. Lojalumą užtikrina ne piniginis atlygis, o komfortiška, saugi aplinka bei geri santykiai su kolegomis bei vadovu. Tad kaip atrasti tą motyvacijos būdą, kuris darbuotojus įkvėptų nuversti kalnus, o ne slėgtų?

Trys motyvacijos tipai

Pasak koučingo specialistės Gerdos Asipavičienės, galima išskirti tris pagrindinius motyvacijos tipus:

Vidinę pirmykščio žmogaus motyvaciją, apimančią pagrindinius poreikius – pavalgyti, atsigerti, rasti saugią vietą poilsiui, apginti šeimą, priklausyti grupei, arba – išgyventi.

Išorinę motyvaciją, pagrįstą bausmės ir skatinimo principu, susiformavusią Pramonės revoliucijos laikotarpiu, kai darbuotojų gerovė pradėjo priklausyti nuo gaunamo darbo užmokesčio, karjeros, darbo sąlygų.

Vidinę motyvaciją, siejamą su aktyviu bei savanorišku įsitraukimu į veiklą, susidomėjimu bei koncentracija. ,,Pavyzdžiui, šokėjas dega noru paruošti dar geresnį pasirodymą, fotografas neskaičiuoja laiko, laukdamas tinkamos akimirkos tobulai nuotraukai, IT specialistas dirba, siekdamas sukurti tobulesnę programą, pardavėjas nekantrauja išbandyti naujus būdus, kuriant klientų pasitikėjimą. Visus juos vienija vidinis įsitraukimas į veiklą, noras tobulėti, ryžtas skirti laiko, siekiant dar geresių rezultatų”, – pabrėžė G. Asipavičienė.

Pašnekovės teigimu, jausdamas vidinį pasitenkinimą dėl veiklos, kuria užsiima, žmogus patenka į tėkmės (flow) būseną. Veikla džiugina, ją tęsti skatina vidinis noras ir didelis susidomėjimas. Tai darbuotojus motyvuoja įvykdyti užduotis, kurių jie nesitikėjo įvykdyti, susikoncentruoti į veiklą suvokiant jos prasmę ir tikslus.

Kodėl neveikia tradicinės motyvacijos sistemos, kai už nuopelnus atlyginama, o už netinkamą elgesį baudžiama?

Buvo atlikta nemažai eksperimentų. Vieno iš jų metu grupei vaikų pasakyta, jog už padarytą darbą gaus apdovanojimą, kita grupė vaikų tą patį darbą darė be pažadėto atlygio. Pirmosios grupės rezultatai buvo geresni. Po kurio laiko pakartojus užduotis, bet nei vienai iš grupių nepasiūlius atlygio, pirmosios grupės rezultatai stipriai suprastėjo. Padaryta išvada, jog apdovanojimais ir sankcijomis pagrįstas vadovavimas efektyvus tik trumpam, o taikant jį ilgesnį laikotarpį, gali vesti ir į destrukciją, ar piktnaudžiavimą.

„Šiandien efektyvus vadovavimas suprantamas ne kaip kontrolė ir įvertinimas už pasiektus ar nepasiektus rezultatus, bet kaip sąlygų sudarymas darbuotojo potencialui atskleisti. Efektyvus vadovavimas apima visus metodus, padedančius su tais pačiais darbuotojais dirbti efektyviau ir kūrybiškiau”, – komentavo G. Asipavičienė.

Rasti jau motyvuotą darbuotoją lygu Sizifo darbui?

G.Asipavičienė pataria pradėti nuo komandos formavimo ir darbuotojų atrankos. ,,Jau priimant darbuotoją svarbu pasitikrinti, kaip siejasi įmonės ir darbuotojo vertybės, kiek darbuotojas turi vidinės motyvacijos pareigoms, į kurias pretenduoja, atlikti. Kandidatas, kurio lūkesčiai nukreipti į išorę ir pagrįsti tik išorine motyvacija, tikintis, jog darbdavys jį nuolat motyvuos ir skatins, dirbs tik tol, kol konkurentai pasiūlys geresnes sąlygas – bent šiek tiek didesnį atlyginimą, pažadės premiją, ar kt.

Paskaičiuokite, kiek kainuoja darbuotojų kaita, įvertinkite, ar verta rizikuoti? Norite lojalaus darbuotojo? Ieškokite žmogaus, kuriam jo darbo sritis iš tiesų būtų įdomi, kurio akys blizgėtų kalbant apie profesinius dalykus ar dirbant šį darbą. Remiantis statistika, patekę į tėkmės (flow) būseną, žmonės dirba 5 kartus efektyviau”, – pabrėžė G. Asipavičienė.

Įvardijo vieną efektyviausių pasitikėjimo kūrimo įrankių

Klausymas – vienas iš svarbiausių komunikavimo įgūdžių vadovui. Patikėkite, net ir tie žmonės, kurie visada tyli ir neturi, ką pasakyti, pradeda kalbėti, kai atsiranda, kas jų iš tikrųjų klauso.

Skatindami diskutuoti, darbuotojus įtrauksite į bendrą veiklą ir sprendimų priėmimą, suteiksite pasitikėjimo, sudarysite galimybes pajusti, ką jie gali geriausiai, atrasite būdų darbuotojų vidinei motyvacijai sustiprinti. Taip ugdysite kūrybiškus, iniciatyvius, atsakingus darbuotojus.

Gali atrodyti, kad šiandien tam nėra nei laiko, nei pinigų. Tačiau pakankamai aiškiai galima paskaičiuoti pridėtinę vertę, kurią kūrybiška, atsakinga ir sąmoninga komanda gali atnešti ateityje”, – pažymėjo G. Asipavičienė.