PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2021 m. Balandžio 23 d. 13:10

Verslo inkubatorius mokyklose: per metus moksleiviai sukurs 800 mokomųjų bendrovių

Vilnius

Pixabay.com nuotr.

Versli LietuvaŠaltinis: Etaplius.lt


172705

Verslumo ir eksporto plėtros agentūra „Versli Lietuva“, siekdama skatinti verslumo ugdymą nuo pat mokyklos suolo, inicijavo praktinės verslumo ugdymo programos „AcceleratorX“ įgyvendinimą visos Lietuvos mastu. Jau šį rudenį programoje galės dalyvauti 3 tūkst. 9-12 klasių moksleivių – visiems jiems bus suteiktos galimybės realizuoti savo verslo idėjas ir įkurti mokinių mokomąsias bendroves. Programą, kurios realizavimui skirta 840 tūkst. eurų, įgyvendins jaunimo verslumo ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“. Mokyklų registracija dalyvauti programoje jau prasidėjo ir vyks iki gegužės 7 d.  

AcceleratorX“ projekte dar šiais metais sudalyvavus 3 tūkst. moksleivių, kurie įkurs 800 mokomųjų bendrovių. Prognozuojama, kad šių bendrovių pagrindu dešimties metų laikotarpyje šalyje pradės veikti apie 450 naujų verslų.  

„Verslumo kompetencijas svarbu pradėti ugdyti kuo anksčiau ir taip užtikrinti, jog ateities kartos gebės ne tik generuoti inovatyvias idėjas, bet ir sėkmingai jas realizuoti. „AcceleratorX“ programa prisidės prie praktinių verslumo įgūdžių stiprinimo visoje Lietuvoje, o tai geriausia investicija mūsų šalies ekonomikai, sukursianti daugiau galimybių žmonėms“, – teigia Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė. 

Tyrimai rodo, kad vaikai, dar mokykloje įgiję praktinio verslumo ugdymo patirties, įgauna kompetencijų, svarbių būti sėkmingais ekonomikos kūrėjais, įmonių vadovais, darbuotojais, mokytojais ar mokslininkais. Baigę mokyklą jie dažniau ryžtasi imtis ir savojo verslo – apie 15 proc. iš jų įkuria savo įmones. 

„Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) duomenimis, jaunimas, siekdamas kurti savo verslą, dažniausiai susiduria su įgūdžių ir patirties stoka. Labai svarbu ne tik teoriškai, bet ir praktiškai ugdyti verslumo kompetencijas ir dėka „AcceleratorX“ programos plėtros, nuo šiol verslumo ugdymas pereis į kitą lygį. Moksleiviai galės pasimatuoti verslininko batus, praktiškai išbandyti, kaip nuo nulio kuriamas verslas, o mokytojai – įgyti svarbių verslo kūrimo ir vystymo žinių, kurias ateityje galės perduoti kitiems moksleiviams“, – pasakoja Inga Juozapavičienė, „Versli Lietuva“ Verslumo departamento vadovė. 

„Versli Lietuva“ drauge su „Lietuvos Junior Achievement“ jau kelerius metus bendradarbiauja skatinant moksleivių verslumo ugdymą. 

„Tai labai svarbus mūsų ilgametės, ne pelno siekiančios organizacijos, ir valstybės partnerystės etapas. Pasitelkę tai, kas jau per ketvirtį amžiaus išbandyta, patikrinta ir veikia efektyviausiai, kuriame ilgalaikį sisteminį pokytį, tai yra drauge kuriame antreprenišką, konkurencingą ateities Lietuvą. Tikiu, kad antreprenerystė gali tapti įprasta mūsų kultūros dalimi, kur kiekvienas galės pasitikėti savimi ir savo galia veikti, kad ir kas jie bebūtų – verslininkai, mokslininkai, mokytojai ar sportininkai“, – sako Andželika Rusteikienė, „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė.  

Kviečiamos visos šalies mokyklos 

Visos Lietuvos mokyklos, kuriose nėra mokoma praktinio verslumo, iki gegužės 7 d. kviečiamos jungtis prie „AcceleratorX“ verslumo ugdymo programos: https://lja.lt/events/praktinio-verslumo-ugdymo-programa/. Planuojama, kad ši programa bus įgyvendinta daugiau nei 100 šalies mokyklų.  

Prisijungusių mokyklų ugdymo programos bus peržiūrėtos ir pateiktos rekomendacijos, kaip optimaliai integruoti praktinį verslumo ugdymą į mokymosi procesą. Apibendrinus rezultatus bus kuriamas modelis, kurį būtų galima plačiau pritaikyti ir kitose mokyklose. Mokytojus ir mokyklų administracijos atstovus ruoš bei konsultuos ilgametę patirtį turintys mokytojai-ekspertai. Mokinių lauks mentorystės principu paremtos verslumo ir inovacijų stovyklos, „eXpo“ renginiai bei kitos veiklos, kurios padės lavinti komandinio darbo, komunikacijos ir verslumo įgūdžius, taip pat stiprins supratimą apie ekonomiką ir verslą iš praktinės pusės. 

„Programoje „AcceleratorX“ taikomais novatoriškais mokymo metodais bus lavinami kertiniai mokinių verslumo įgūdžiai. Tyrimas rodo, jog 3 iš 4 mokinių norėtų turėti savo verslą, tačiau net 4 iš 5 mano, kad pradėti verslą yra sudėtingas iššūkisTuo tarpu mokykla yra puiki vieta priimti verslo iššūkį – čia saugu klysti, o mokytis iš savo klaidų efektyviausia“, – teigia I. Juozapavičienė. 

Šiuo projektu siekiama, kad mokomąsias bendroves kuriantys moksleiviai turėtų tokias pat sąlygas ir galimybes gauti mentorių pagalbą bei finansavimą ateityje kaip ir bet kurie kiti Lietuvos startuoliai. 

„Turiu svajonę, kad kiekvienas vaikas baigtų mokyklą turėdamas praktinės verslumo ugdymo patirties. Juk viskas prasideda nuo mokyklos: mokykla yra ta vieta, kurioje pradedame formuotis kaip asmenybės, galime save pažinti, suprasti, atrasti savo stipriąsias puses ir silpnybes. Ir tai vaikai gali padaryti tik per patirtį, praktiką. Antreprenerystės ugdymas yra ypatingai geras būdas suprasti, ką nori veikti gyvenime. Džiaugiuosi, kad galėsime vaikams padėti atrasti save“, – sako A. Rusteikienė.

Daugiau nei verslo simuliacija 

Programa „AcceleratorX“ suteikia 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį mokykloje. Tyrinėdami rinką ir testuodami savo idėjas, mokiniai pereina visą verslo valdymo ciklą: įkuria mokomąją įmonę, sukaupia pradinį kapitalą, planuoja, analizuoja vartotojų poreikį, kuria savo paslaugą arba produktą bei jį parduoda, vykdo rinkodaros kampaniją, o po mokymosi proceso, įmonę uždaro. Moksleivių mokomąją bendrovę kuruoja mokykloje dirbantis mokytojas-mentorius, taip pat mokytojui ir mokiniams padeda ir juos konsultuoja verslo savanoris mentorius. 

Ši programa nėra tik verslo simuliacija – tai realaus verslo kūrimo patirtis. Mokiniai susipažįsta, kaip verslas yra vystomas ir valdomas, patys priima svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.  

„AcceleratorX“ nėra vienkartinis projektas – Lietuvoje programa įgyvendinama nuo 2019 m. Programa paprastai trunka nuo trijų mėnesių iki vienerių mokslo metų. Ši programa gali būti vykdoma formaliame ugdyme – pamokų arba neformalaus ugdymo metu. Visa mokymosi medžiaga prieinama internetinėje mokymosi sistemoje.