Vaikų žiemos atostogų meniu: kokius sveikus ir nebrangius užkandžius rinktis?

portrait-girl-eating-fresh-vegetable-salad-with-fork_23-2147873745
Lietuva
Freepik.com nuotr.
Etaplius.lt Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Pranešimas spaudai

Atėjus vaikų žiemos atostogoms daugelis tėvų laužo galvą, kokiais užkandžiais pasirūpinti, kad daugiau laiko namie praleidžiantys vaikai praalkę pasirinktų tiek skanų, tiek sveiką maistą. Dietologai didžiausią svarbą vaikų mityboje teikia šviežiems vaisiams ir daržovėms – kad juos vaikai valgytų noriai būtinas ir teigiamas tėvų pavyzdys, ir išradingumas. Kokių sveikų užkandžių galime pasigaminti su šiais produktais bei kokių jau paruoštų sveikesnių gaminių galime rasti parduotuvių lentynose, rašoma „Lidl“ pranešime žiniasklaidai.

Amerikos širdies asociacija rekomenduoja vaikų mitybai rinktis pilno grūdo duonos gaminius, o kiekvieno valgio metu suvartoti bent vieną vaisių ar daržovę. 1–3 m. amžiaus vaikui per dieną rekomenduojama suvartoti puodelį vaisių ir po to šį kiekį palaipsniui didinti, pavyzdžiui, nuo 14 m. amžiaus iki pilnametystės ši porcija turėtų siekti iki dviejų puodelių per dieną. Daržovių suvartojimas augant vaikui irgi palaipsniui turėtų didėti: nuo trijų ketvirtadalių puodelio per dieną 1 m. amžiaus vaikui iki 3 puodelių 14-mečiui.

Todėl pirmiausia vaikų užkandžiams patariama namuose prieinamoje vietoje palikti kelių rūšių juostelėmis pjaustytų daržovių (agurkų, morkų, paprikų, salierų ar pan.), vaisių, uogų. Kad pjaustytos daržovės ilgiau išliktų gaivios ir visada būtų po ranka, dalį jų galima sudėti į stiklainį, užpilti vandeniu ir padėti į šaldytuvą.

Žaismingi užkandžiai – noriau ragaujami

„Ne paslaptis, kad vaikai noriau valgo gražiai ir žaismingai pateiktą maistą – tas pats galioja ir užkandžiams. Išvydę lėkštėje iš daržovių ar vaisių sudėliotą besišypsantį veiduką ir mėgstamo gyvūno figūrėlę, vaikai bus linkę labiau pasivaišinti“, – sako „Lidl Lietuva“ korporatyvinių reikalų ir komunikacijos vadovas Antanas Bubnelis.

Vienas tokių pavyzdžių – paprastas, žaismingas, maistingas ir skanus, ypač Jungtinėse Amerikos Valstijose populiarus saliero ir riešutų sviesto užkandis su datulėmis arba razinomis. Vieni tėvai gamindami šį saldų užkandį mėgsta saliero lazdelę aptepti riešutų sviestu ir ant jo išdėlioti „ropojančias skruzdėlytes“ – razinas, kiti – salierą supjaustyti maždaug 5 cm ilgio lazdelėmis, aptepti riešutų sviestu ir ant viršaus uždėti stambesnį vabalėlį – datulę.

Labiau praalkusius vaikus gali sudominti avinžirnių humusas su ryškiaspalvėmis pjaustytų daržovių lazdelėmis ar kelių sluoksnių sumuštinis su pilno grūdo duona, gelsva sūrio riekele, mėsos griežinėliu, traškiu salotos lapu, raudona pomidoro riekele.

Po ranka pravartu turėti ir virtų kiaušinių, kuriuos vaikai gali valgyti su pilno grūdo duona, sviestu ir užsikąsti sultingu pomidoru.

Sveikesni pieno produktai

Dar vienas tinkamas užkandis – ir vaikų taip mėgstamos sūrio lazdelės, kuriose gausu baltymų, kalcio, vitamino B ar žarnyno veiklą gerinantys natūralūs jogurtai, kuriuos galima paskaninti uogomis.

„Vaikai itin mėgsta tiek „Pilos“ sūrio lazdeles, tiek ir saldžius sūrelius. Nors tėvai dažnai baiminasi, kad sūreliai dėl cukraus kiekio yra netinkamas užkandis, tačiau juos gamindami sumažinome pridėtinio cukraus kiekį, todėl tai yra sveikesnė alternatyva nei analogiški gaminiai“, – teigia A. Bubnelis.

Lietuvos gyventojai pridėtinio cukraus kasdien suvartoja vidutiniškai keturiskart daugiau, o pridėtinės druskos – dukart daugiau nei rekomenduoja Pasaulio sveikatos organizacija. Iki 2025 m. pabaigos „Lidl Lietuva“ savo privačių prekės ženklų produktuose vidutinį pridėtinio cukraus ir druskos kiekį sieks sumažinti 20 proc.

Sveikesnės saldumynų alternatyvos

Daug judantiems ir daug energijos išeikvojantiems mažiesiems smaližiams atstatyti energiją rekomenduojama vaišinantis kokybiškos sudėties, mažiau cukraus turinčiais saldumynais, pavyzdžiui, avižiniais sausainiais ar keliais gabalėliais juodojo šokolado – jame yra mažiau cukraus nei pieniškame. 

Galbūt jūsų šaldiklyje yra vasarą užšaldytų, vitaminais gausių šilauogių ar trintų braškių? Vaikai tikrai neatsisakys prisiminti vasaros skonį ir pasilepinti natūraliais ledais.

Itin svarbu nepamiršti pasirūpinti ne tik vaikų maistu ir užkandžiais, bet ir gėrimais. Geriausias ir natūraliausias pasirinkimas – geriamas vanduo, kurį galite paskaninti uogomis ar citrinos griežinėliais, mėtų lapeliais. Geriausia vandenį įpilti į grafiną ar mėgstamą vaikų buteliuką ir paraginti išgerti iki jums grįžtant iš darbo – taip bus lengviau pastebėti, ar vaikas suvartojo pakankamai skysčių.

Būtinas tėvų pavyzdys

Tam, kad vyresni vaikai maitintųsi sveikai, pirmiausia tėvams rekomenduojama rodyti tinkamą pavyzdį – taip pat rinktis sveiką maistą, užkandžius bei išsiugdyti įprotį visiems valgyti kartu. Nors augant vaikams susiduriama su įvairiais iššūkiais, pavyzdžiui, šie ima atsisakyti tam tikrų produktų (dažniausiai – daržovių ir mėsos) ar prašo valgyti vien miltinių patiekalų, net ir tokiose situacijose galima rasti išeičių, pavyzdžiui, mėgstamus makaronus paskaninti trintų daržovių padažu, o picos pagrindą pasigaminti iš... žiedinių kopūstų.