Utenos rajono savivaldybėje pradedami kelių profiliavimo darbai

pexels-matt-hardy-2624110
Utena
Pexels.com nuotr.
Etaplius.lt Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Utenos rajono savivaldybė

Sulaukus gyventojų klausimų apie numatomą kelių profiliavimo pradžią Utenos rajono savivaldybės teritorijoje, Statybos ir infrastruktūros plėtros skyriaus vedėjo pavaduotojas Egidijus Bukys pateikia atsakymą apie profiliavimo darbų planavimą šiltuoju metų laiku ir savivaldybės skirstomas lėšas, o įmonės UAB „Utenos komunalininkas“, kuri yra atsakinga už kelių priežiūrą Utenos rajono savivaldybėje, direktorius Rimantas Kaušylas plačiau komentuoja profiliavimo darbų įgyvendinimą ir eigą.

Kelių priežiūros finansavimas

„Žiemos metu žvyro keliai yra tik valomi – dėl drėgmės ir temperatūrų kaitos jie jokiu būdu negali būti greideriuojami. Kiekvienai seniūnijai yra skiriamos lėšos kritulių valymui žiemos metu. Esant apledėjimui, užmiesčio keliai yra barstomi, tačiau tai daroma mažesnėmis apimtimis nei Utenos mieste.

Norint kokybiškai atlikti darbus svarbu sulaukti laiko, kada bus palankios meteorologinės sąlygos kelių profiliavimui, kitaip vadinamam greideriavimu. Pradedant šiuos darbus ant dangos negali būti susidaręs pašalas, oro drėgmė turi būti optimali, keliuose negali telkšoti balos. Svarbiausia, kad nebūtų ledo, sniego bei pašalo.
Žvyro kelių profiliavimas yra finansuojamas iš kelių priežiūros plėtros programos skirtų lėšų Utenos rajono savivaldybei. Pinigų krepšelis yra paskirstomas seniūnijoms pagal vietinės reikšmės viešųjų kelių ilgį jose ir pagal gyventojų, deklaravusių savo gyvenamąją vietą konkrečioje seniūnijoje, skaičių.

Tuomet, kai susidarys palankios meteorologinės sąlygos, kelių profiliavimo procesas turės būti pradėtas. Numatyta darbų apimtis pagal turimas lėšas 2024 metams – daugiau nei 3 800 km. kelių visame Utenos rajone. Seniūnijų seniūnai, valdantys priskirtas lėšas, tiesiogiai bendrauja su rangovais, teikia užsakymus darbams atlikti ir šiuo krepšeliu naudojamasi nuo pavasario, kai susidaro palankios oro sąlygos darbams vykdyti, iki rudens, kai oro sąlygos tampa nepalankios kelių profiliavimo darbams.

Keliai, kuriuose eismas vyksta intensyviau, yra profiliuojami keletą kartų per metus, mažiau aktyviose vietose greideriavimas atliekamas kartą per metus. Dalis kelių yra prižiūrima juos tik barstant žvyru – paprastai tai atliekama mažiausiu eismo aktyvumu pasižyminčiose zonose. Visos Utenos rajono savivaldybės seniūnijos, atliekant analogiškus skaičiavimus kaip ir skirstant lėšas kelių profiliavimui, gauna lėšas žvyravimui,“ – teigė Utenos rajono savivaldybės Statybos ir infrastruktūros plėtros skyriaus vedėjo pavaduotojas Egidijus Bukys.

Įgyvendinimas

Pasak UAB „Utenos komunalininkas“ direktoriaus Rimanto Kaušylo, ilgametė patirtis rodo, kad kovo mėnesį žiema anaiptol nesibaigia: „2019 m. kovo mėnuo buvo itin šaltas. Kalbant apie atsiradusias kelio duobes – jos atsiranda tuomet, kai dieną oro temperatūra būna teigiama, o naktį termometro stulpelis krenta žemiau nulio. Taip nutinka vandens pritekėjus į kelio plyšius ir jam vėliau sušalus. Didžiąsias duobes šiuo metu dengiame vadinamuoju šaltu asfaltu – ši danga yra ganėtinai brangi ir neilgaamžė, tačiau esant permainingoms oro sąlygoms ji yra tinkamiausia. Šiltuoju metų laiku, kai oro temperatūra būna teigiama, keliai yra remontuojami naudojant karštąjį asfaltą. Gamyklos, kuriose gaminamas karšto asfalto mišinys, pradeda veikti maždaug balandžio viduryje. Konkursas mišiniui įsigyti jau yra paskelbtas.“

Paklaustas apie dabartinę kelių dangos būklę Utenos mieste ir rajone, E. Kaušylas atsako: „Situacija gana įprasta, tačiau sakyčiau, kad duobių visgi yra šiek tiek daugiau nei įprastai. Duobės susiformuoja labai greitai. Didžiąsias duobes kol kas užpildome skalda – toks trumpalaikis sprendimas, iki kol bus galima pradėti vykdyti darbus. Šiuo metu keliuose itin pavojingų duobių nėra. Ten, kur duobės nėra sutvarkytos, yra statomi kelio ženklai, kurie apie tai įspėja. Prašome vairuotojų dėmesingumo ir atidumo,“ – sakė R. Kaušylas ir taip pat pridūrė, kad siekiant sparčiau vykdyti greideriavimo darbus, planuojama įsigyti dar vieną greiderį. „Šiuo metu greiderius nuomojamės iš dviejų įmonių, o vieną planuojame įsigyti, tačiau rinkoje pasiūla nėra didelė, ir, žinoma, kainos yra aukštos, todėl mūsų tikslas yra surasti palankiausią variantą. Turiu paminėti, kad vienas greideris per dieną vidutiniškai gali išprofiliuoti 7-10 kilometrų.“

Žvyrkelių priežiūra sausros metu

Vasarą, kuomet kritulių kiekis drastiškai sumažėja, o temperatūra būna aukšta, žvyrkeliai ima dulkėti. Tai trukdo gyventojams kokybiškai leisti laisvalaikį bei blogina vairuotojų matomumą ir įkvepiamo oro kokybę.

„Vasarą dalis žvyro kelių bus laistomi specialia medžiaga – kambro periodo aukštos mineralizacijos sūrymu. Ši medžiaga yra šalutinis produktas, kuris gaunamas naftos išgavimo metu. Ši medžiaga nėra brangi, tačiau kainuoja jos transportavimas ir išpilstymas į specialias taras. Kambro periodo aukštos mineralizacijos sūrymas sulaiko dulkėtumą ir sutvirtina kelio paviršių.

Praėjusią vasarą šia medžiaga padengti žvyro keliai dulkėjo gerokai mažiau. Žinoma, svarbu, kad oro sąlygos būtų palankios – liūčių kambro periodo aukštos mineralizacijos sūrymas neatlaiko, nes paprasčiausiai keliai yra „išplaunami“. Nestiprus lietus yra galimas, poveikis žymiai nesumažėja. Šią medžiagą išbandėme tik praėjusių metų vasarą – gyventojai liko labai patenkinti,“ – taip sakė UAB „Utenos komunalininkas“ direktorius R. Kaušylas.

Turimos lėšos

2024 m. kelių priežiūrai, t.y. išdaužoms mieste tvarkyti, žvyro kelių priežiūrai, kelkraščių tvarkymui, pralaidų remontui ir kitiems smulkiems kelių priežiūros darbams iš viso yra skirta 1 mln. 92,2 tūkst. eurų, iš kurių – 277,2 tūkst. skirti darbams Utenos rajono savivaldybės seniūnijose. Didžioji seniūnijoms skirtų lėšų dalis yra išnaudota sniego valymui žiemos metu.

Už šias lėšas atliekami žvyravimo, greideriavimo bei sniego valymo darbai. 400 tūkst. visų turimų lėšų sudaro finansavimas iš Kelių priežiūros ir plėtros programos. Iš šios programos lėšų bus atliekami profiliavimo darbai, taisomos išdaužos, atliekamas tilto per Bukos upę remontas, taip pat atnaujintas horizontalus kelių ženklinimas ir techninės eismo reguliavimo priemonės.