Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Pexels.com nuotr.
Etaplius.ltŠaltinis: ELTA
„Išaugusios energinių išteklių ir kasdienio vartojimo prekių bei paslaugų kainos paskatino gyventojus peržiūrėti savo finansinius prioritetus ir Kalėdų dovanoms susiplanuoti kiek kuklesnes išlaidas. Tiesa, įvertinę infliaciją, gyventojai planuoja 17 proc. didesnį nei pernai švenčių stalo biudžetą – jam šįmet žadama išleisti vidutiniškai 83 eurus“, – sako „Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė.
Vis dėlto, kaip pastebi J. Cvilikienė, vaikams Kalėdų senis žada būti dosnesnis – jų dovanoms tėvai planuoja išleisti daugiau nei prieš metus. Pavyzdžiui, vaikai iki 3 metų po eglute ras vidutiniškai 36 eurus kainuojančią dovaną, o vyresnių nei 13 metų vaikų dovanai respondentai numatė skirti vidutiniškai 55 eurus. Tai yra, atitinkamai, 9 proc. ir 10 proc. didesnės sumos nei 2021 m., pažymima pranešime.
Iš anksto taupyti nelinkę
„Nors gerokai ūgtelėjusios kainos ir nerimas dėl finansų paskatino gyventojus pagalvoti apie mažesnį dovanų biudžetą, iš anksto taupančių dovanoms skaičius neišaugo. Tuo metu iš anksto taupančių švenčių vaišėms, palyginti su praėjusių metų duomenimis, skaičius padidėjo paklaidos ribose – 2 proc. punktais“, – duomenis komentuoja J. Cvilikienė.
Tyrimo duomenimis, kaip ir pernai, Kalėdų dovanoms taupė arba jomis iš anksto pasirūpino 41 proc. šalies gyventojų. Tuo metu šventinio stalo vaišėms iš anksto taupę nurodo vos daugiau nei 1 iš 4 respondentų (26 proc.), rašoma pranešime.
Pirkti dovanų – į prekybos centrus
Kaip rodo tyrimo rezultatai, išsikvėpus pandemijai, dovanų ieškotojai vėl grįžta į prekybos centrus ir kitas fizines apsipirkimo vietas.
„Prekybos centruose ieškosiantys dovanų sako 60 proc. gyventojų, tai yra 7 proc. punktais daugiau nei prieš metus. Smulkių verslininkų parduotuvėse arba mugėse dovanas pirkti planuoja panašus gyventojų skaičius, kaip pernai − atitinkamai 25 proc. ir 23 proc. Tuo metu internetu apsipirkti planuoja 45 proc. respondentų, tai yra 5 proc. punktais mažiau nei praėjusiais metais“, − pranešime žiniasklaidai komentuoja J. Cvilikienė.
Remiantis tyrimu, į labiausiai trokštamų dovanų penketuką šiemet sugrįžo bilietai į renginius – jų pageidaujantys sako 21 proc. respondentų, ir tai yra net 8 proc. punktais daugiau nei prieš metus. Labiausiai pageidaujama dovana ir toliau išlieka pinigai arba parduotuvės dovanų čekis (26 proc.), gyventojus itin nudžiugintų ir kuponas kelionei (18 proc.) ar SPA (18 proc.), taip pat kosmetika arba kvepalai (16 proc.).
„Tyrimas parodė ir dar vieną svarbią tendenciją – 2 iš 5 gyventojų svarbiu kriterijumi perkant dovanas nurodo tvarumą. 10 proc. sako, kad dovanoms renkasi tik tvarias prekes ar paslaugas, 34 proc. teigia tvarumą laikantys svarbiu privalumu“, – pranešime pažymi J. Cvilikienė.
Reprezentatyvus nuomonės tyrimas atliktas 2022 m. spalio pabaigoje, jo metu apklausti 1 009 šalies gyventojai nuo 18 iki 75 m. amžiaus. Tyrimą „Swedbank“ Finansų instituto užsakymu atlikto „Spinter tyrimai“.