Tyrimas: kas antras šalies jaunuolis planus imtis verslo atideda

student-849822_1280 (1)
Lietuva
pixabay.com nuotr.
Etaplius Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  ELTA

Beveik pusė (49 proc.) šalies jaunimo, atsižvelgdama į pastarųjų metų ekonominę padėtį, imtis verslo nesiryžta. Tam daugiausia įtakos turi lėšų ir pradinio kapitalo trūkumas bei abejonės dėl savo verslo idėjos, rodo SEB banko atliktas tyrimas.

Kas antras (49 proc.) apklausoje dalyvavęs jaunuolis nurodė, kad artimiausios ateities su nuosavu verslu Lietuvoje nesieja. Pavasarį buvo 38 proc. tokių apklaustųjų.
 
„Jaunų Lietuvos gyventojų noras pradėti verslą nuslopo – savo įmonę artimiausiu metu steigti planuoja apie 30 proc. jaunuolių, dar penktadalis (21 proc.) yra neapsisprendę ar apie tai negalvoja.
 
Šias nuostatas lemia ir žinių apie recesiją ir ekonomikos sulėtėjimą srautas, ir kiti pastaraisiais metais verslui kilę iššūkiai, kurie žmonėms iš šalies neretai gali atrodyti didesni negu patiems verslo savininkams“, – teigė SEB banko valdybos narė ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos vadovė Eglė Dovbyšienė.
 
Panašios jaunimo nuostatų permainos pastebėtos ir kitose dviejose Baltijos šalyse, kur savo įmonės per artimiausius 1–3 metus įsteigti neketina kone pusė (49 proc.) estų ir apie trečdalį (34 proc.) latvių, kurių amžius yra 18–29 metų.
 
Didžiausios kliūtys – lėšų ir pradinio kapitalo trūkumas
 
Kaip paaiškėjo tyrimo metu, didžiausiomis kliūtimis imtis savo verslo išlieka lėšų ir pradinio kapitalo trūkumas. Tai nurodė kas antras (49 proc.) apklausoje Lietuvoje dalyvavęs jaunuolis Latvijoje šis iššūkis buvo didžiausias – tokią priežastį nurodė 62 proc. respondentų, Estijoje – 55 procentai.
 
Apklausa taip pat parodė ir kitų svarbių verslumo stabdžių, pavyzdžiui, abejones verslo idėja ar nežinomybę dėl ateities, kurie yra subjektyvūs veiksniai – priklauso nuo asmeninių įsitikinimų ir požiūrio į aplinką. 3 iš 4 respondentų Lietuvoje teigė, kad pradedant nuosavą verslą labiausiai praverstų finansinė parama ir palankios finansavimo sąlygos. Šį atsakymą taip pat dažniausiai rinkosi respondentai Latvijoje ir Estijoje.
 
Kaip kitą svarbų tiltą į nuosavą verslą pusė jaunuolių (47 proc.) Lietuvoje nurodė galimybę gauti reikiamų žinių ir įgūdžių. Paramą ieškant tinkamos verslo idėjos ir ją įvertinant kaip prioritetą nurodė beveik trečdalis (31 proc.) tyrimo dalyvių.
 
Šių metų rugpjūčio mėnesį tyrimą Baltijos šalyse atliko bendrovė „Norstat“. Apklausoje dalyvavo 1 000 lietuvių, 1 008 latviai ir 1 000 estų nuo 18 iki 74 metų.