PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2017 m. Rugsėjo 7 d. 10:47

Trumpametražių filmų vakaras Raseiniuose

Kaunas

anonymous anonymousŠaltinis: Etaplius.lt


13940

Festivalį „Prabylančios miesto erdvės“ rugpjūčio 26-osios vakarą užbaigė kino filmų peržiūra Raseinių kultūros centro galerijoje, kurioje buvo pristatyti trijų jaunų kūrėjų – Akvilės Gelažiūtės, Živilės Mičiulytės ir Linos Pranaitytės darbai.


Foto galerija:

59b0d47f7c123.jpg
59b0d4c173408.jpg
59b0d4c1de3cc.jpg
59b0d4c92afa0.jpg

Trys jaunos autorės, trys skirtingi žvilgsniai į mus supantį pasaulį, pamąstymai apie tai, kur yra riba tarp vidinės harmonijos ir kartais chaotiško ir grubaus išorinės realybės įsiveržimo.

Simboliškai skamba Linos Pranaitytės filmo „Tarp“ pavadinimas – tai lyg bandymas išlikti trapioje riboje tarp dviejų pasaulių – lyriškas ir pilnas mistikos pasakojimas apie žmonių santykius, kur žodžiai nereiškia nieko, prisiminimų nuotrupos, užuominos apie praeitį, kuri, ko gero, iš viso neegzistavo. Toks yra dviejų herojų susitikimas, kiekvieną kartą tarsi panyrant į (šaltą?) vandenį, kuriame lyg nuvytusios pievų gėlės mirksta mūsų praėjusio gyvenimo fragmentai. Ar įmanomas susikalbėjimas šioje estetiškai neutralioje aplinkoje, kai žmogaus jausmus išduoda tik atsargus žvilgsnis ar prisilietimas... Šiaip ar taip nespalvotoje filmo realijoje jaučiamas švelnus poetiškas optimizmas, nors pabaigoje vėl viskas panyra į vandenį ir į miglą, žiūrovui lieka neapibrėžta viltis, lyg tylus pažadas, kurį kažkas švelniai šnabžda į ausį...

Kitas Linos filmas – „Punktum“ taip pat kupinas filosofinių prasmių paieškos ir reginio estetikos. Čia dar labiau atsiskleidžia autorės, kaip vaizdo menininkės ir muzikos kūrėjos stilius. Žmogaus kūnas ir vandens mirgėjimas kalba ta pačia jausmų ir emocijų kalba, žiūrovas nejučiomis panyra į lengvo transo būseną.

Visai kitokia yra Akvilės Gelažiūtės filmų perduodama žinia. „Geriausias skyriuje“ – filmas apie pilką globalios minios herojų, sutapatinamą su panašiais Kafkos ar Dostojevskio personažais. Prieš keletą metų mūsų festivalio programoje rodėme kitą Akvilės filmą – „Marijos nebuvo“. Be abejo, kiekvienam mačiusiam nesunku sugretinti šiuos du darbus – ta pati švelni ironija, groteskiškos situacijos, į kurias papuola pasakojimo veikėjai, gyvenantys idiliškoje nekalto naivumo būsenoje. Lyrinio herojaus nesupranta net patys artimiausi šalia esantys žmonės, pagaliau jis pats mažai ką apie save nutuokia, kol netikėtas sukrėtimas išplėšia jį iš šio socialinio status quo ir atveria paslaptingas ir gąsdinančias individualaus suvokimo gelmes. Ką veikti tose gelmėse, čia jau kitas klausimas, ar po to jis gali likti geriausiu skyriaus darbuotoju savo kontoroje, į šiuos klausimus autorė palieka atsakyti kiekvienam iš mūsų. Abiejuose filmuose svarbus nutriušusių bevardžio miesto daugiabučių simbolis – narveliai (šiek tiek primenantys akademiko Pavlovo eksperimentų su šunimis ir žiurkėmis įrengimus), kuriuose vyksta šiuolaikinės mūsų gyvenimo dramos, komedijos ir tragedijos. Eksperimentas tęsiasi.

Dviejų skirtingų egzistencinių būsenų tema akivaizdi ir Živilės Mičiulytės filme „Žana“. Filmo herojė Žana baigė aktorinio meistriškumo studijas Vilniuje ir ruošėsi pradėti vaidinti Rusų dramos teatre. Tačiau prasidėjęs karas Ukrainoje nubloškė ją į visai kitokių įvykių sūkurį. Persikėlimas laike ir erdvėje – tai tarsi klaidžiojimas tarp dviejų skirtingų būsenų, kurių iki galo negali suvokti ir pati filmo herojė. Jaunos moters pasakojimas apie „kitos moters“ su šalmu ir neperšaunama liemene įspūdžius iš fronto linijos padalina siužetą į dvi paralelines dalis, lyg Einšteino lygiagretes tieses, kurios susikirs kažkur begalybėje. Tačiau reliatyvumo teorijos dar niekas iki galo neįrodė, tos opozicinės tiesiosios gali susikirsti bet kuriuo momentu čia ir dabar, visai šalia mūsų.

Taigi, kaip parodė šis filmų vakaras, autorinio, eksperimentinio kino žanras nesvetimas ir Raseinių publikai. Tai buvo puiki proga susipažinti su tuo, kas vyksta už aklinos populiariosios masinės kultūros sienos, kitoje kūrybos dimensijoje...

Arūnas Kazlauskas, projekto vadovas
Nuotraukos – filmų autorių.