Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
BNS/Fotobankas nuotr.
Jurgita Andriejauskaitė, Ignas JačauskasŠaltinis: BNS
Teisėjas Romualdas Gylys teigė gavęs prašymą išnagrinėti prašymą raštu per tris darbo dienas, tačiau atsižvelgiant į tai, kad byloje reikia surinkti papildomus įrodymus, antradienį surengė žodinį teismo posėdį, kuris tęsis ir ketvirtadienio rytą.
Pasak teisėjo, byloje reikia įvertinti, ar susidariusi situacija kelia pavojų žmonėms.
„Šis prašymas bus nagrinėjamas per septynias dienas, atsižvelgiant į tai, kad byloje reikia surinkti papildomus įrodymus“, – paskelbė jis.
Bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) kreipėsi į teismą su prašymu taikyti laikinąsias apsaugos priemones maksimaliam darbo kodekse leidžiančiam terminui ir sustabdyti VVT darbuotojų profesinės sąjungos vykdomą streiką, prasidėjusį gruodžio 5 dieną.
R. Gylys prašė tiek streikuojančiųjų, tiek darbdavio bei Vilniaus savivaldybės pateikti įvairius papildomus dokumentus, tarp jų – streiką sukėlusių darbuotojų keliamus reikalavimus.
Teisėjas siūlė kurti streiko valdymo komitetą ir imtis kitų veiksmų, bendradarbiauti „nuo dabar“ ir informuoti teismą, koks bendradarbiavimas vyksta streiko metu užtikrinant minimalias paslaugas.
Spręs, ar kelia pavojų žmonėms
„Esminis klausimas, ar tai, kas vyksta, gali sukelti pavojų gyvybei, sveikatai ir saugumui?“ – kalbėjo teisėjas.
Jis svarstė, jog gali reikėti kreiptis į policiją, visuomenės sveikatos priežiūros institucijas, ir išsiaiškinti „kokiomis akimis jie mato situaciją mieste“.
Vilniaus viešajam transportui atstovaujanti advokatė Ieva Povilaitienė teigė, jog vienintelis tikslas, kurio siekia bendrovė, teikdama prašymą stabdyti prasidėjusi streiką yra „užtikrinti minimalių paslaugų teikimą“. Ji teigė, jog teisėjo pageidaujamos informacijos rinkimas užtęstų prašymo nagrinėjimą, tuo tarpu laikinąsias apsaugos priemones reikia priimti skubiai.
Vilniaus savivaldybei atstovaujantis teisininkas Tomas Moleikaitis teigė, jog kol kas negalima įvertinti, ar jau yra atsiradusi žala, tačiau pakanka įvertinti, kad ji gali atsirasti.
„Tokia grėsmė egzistuoja dėl metų laiko, oro sąlygų. Viešai skelbta Nacionalinio visuomenės sveikatos centro informacija apie didėjantį sergamumą gripu, užkrečiamosiomis ligomis, žmonės priversti laukti stotelėse“, – sakė T. Moleikaitis.
Jis ketino pateikti teismui papildomą informaciją apie susidariusią situaciją ir galimai kylančias grėsmes.
Gegužę Vilniaus apygardos teismas galiausiai leido vairuotojams streikuoti užtikrinant pusę paslaugų, tačiau antradienį Vilniaus viešajam transportui atstovaujanti advokatė I. Povilaitienė teigė, kad profsąjunga minimalių paslaugų neužtikrina.
Su tuo nesutinka „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų profesinės sąjungos advokatas Nerijus Kasiliauskas, nematantis dėl susidariusios situacijos žmonėms kylančios grėsmės.
Anot jo, darbdavys apie vairuotojų poreikį informaciją pateikė sekmadienį, 20.30 val. vakaro, o profesinė sąjunga aktyviai ieškojo darbuotojų ir keletą jų surado.
Žada užtikrinti vairuotojų skaičių
I. Povilaitienės teigimu, susirašinėjimas vyko jau gerokai anksčiau – gruodžio pirmomis dienomis, o poreikis dėl darbuotojų poreikio keičiasi kiekvieną dieną.
VVT profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius teigė, jog profesinė sąjunga buvo visą laiką ryšyje su darbdaviu ir dar sekmadienį pradėjo darbuotojų paiešką.
Pirmadienį bendrovė po 17 val. pateikė vairuotojų poreikį ir iki vėlyvo vakaro ieškojo darbuotojų, surado jų apie dvi dešimtis.
Pažadėtą vairuotojų skaičių ketinama užtikrinti ir trečiadieniui.
„Įmonėje yra trys transporto departamentai, matome viename – 80 proc, kitame nežinome, bet daugiau nei 50 proc., Verkių departamente trūksta, bet įmonė nesiima priemonių perskirstyti iš kitų departamentų“, – sakė A. Markevičius.
VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius BNS sakė, kad nepaisant bendrovės kreipimosi į teismą, antradienį bus tęsiamos derybos su profesine sąjunga dėl jos keliamų sąlygų.
Jis taip pat pažymėjo sveikinantis, kad profesinė sąjunga įsipareigojo glaudžiau bendradarbiauti ir jau trečiadienį užtikrinti reikalavimą vykdyti pusę maršrutų.
„Jei yra užtikrinami šimtu procentų minimalūs poreikiai, mes neturime jokių pretenzijų ir klausimų tam. Noriu pabrėžti, kad tai yra susiję su pačiu streiko organizavimu ir jo valdymu, tačiau visiškai nėra susiję su mūsų kolektyvinėmis derybomis, kurios vakar jau vyko. Taip pat laukiame, kai profesinė sąjunga jau galės po teismo posėdžio atvykti ir tęsti derybas, kaip buvome sutarę“, – teigė jis.
Neišvažiavo daugiau kaip pusė autobusų
Vilniaus autobusų ir troleibusų vairuotojai pirmadienį pradėjo neterminuotą streiką VVT administracijai ir profesinei sąjungai nesutariant dėl darbo apmokėjimo sistemos. Į sostinės gatves neišvažiavo daugiau kaip pusė autobusų.
Streikas planuotas prieš metus, bet iš pradžių atidėtas dėl teisme vykusių ginčų, vėliau – dėl laikinai pasiekto susitarimo rugsėjo pabaigoje. Jį VVT galiausiai nutraukė nepavykus deryboms su profesine sąjunga.
Darbuotojų atstovai reikalauja atlyginimų sistemą įtraukti į kolektyvinę sutartį, joje įtvirtinti 10 proc. algų augimą ir iš esmės nebloginti 2018-ųju kolektyvine sutartimi pasiektų susitarimų.
Nesutarimų kyla dėl pakoreguotos darbo kokybės priedų tvarkos, taip pat dėl profesinės sąjungos siekio kolektyvinėje sutartyje palikti daugiau svertų jai sprendžiant dėl, pavyzdžiui, struktūrinių pertvarkų ir kitų pakeitimų įmonėje.
„Reikia rasti bendrą sutarimą dėl profesinės sąjungos noro dalyvauti įmonės valdyme, kitaip tariant, kad su jais būtų derinami visi lokalūs teisės aktai. Mūsų pozicija tokia, kad tai yra perteklinė administracinė našta. Kitas dalykas, kad už įmonės valdymą ir jos organizavimą yra atsakinga vadovybė“, – kalbėjo D. Aleknavičius.
VVT sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo dar du vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veža įprastu grafiku.
Iš viso VVT dirba 1830 darbuotojų, per 1100 iš jų – vairuotojai.