PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2018 m. Gruodžio 1 d. 18:17

Techninė apžiūra be vairuotojo įsikišimo – siekiamybė, bet ar realu?

Vilnius

Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt


62781

Techninės apžiūros specialistai sutaria, kad idealiu atveju automobilių savininkai bei valdytojai techninės apžiūros (TA) procesuose dalyvauti neturėtų, bet sutinka, kad kol kas realizuoti tokį modelį – sudėtinga.

Birželio mėnesį įvykusi tragedija Skuodo TA stotyje, kai automobilio nesuvaldžiusi moteris partrenkė ir mirtinai sužalojo ilgametę darbo patirtį turintį kontrolierių, TA įmonių asociacijos „Transeksta“ narius privertė svarstyti, ar nederėtų iš proceso eliminuoti automobilių šeimininkų.

Kaip reaguotų automobilių vairuotojai, kai atvykus į TĄ stotį kontrolierius pasiimtų automobilio raktelius, o vairuotojas visą procesą stebėtų per atstumą, arba iš patalpos pro langelį?

Du scenarijai

Po tragedijos, kai darbo vietoje žuvo TA kontrolierius, asociacijos „Transeksta“ nariai ėmėsi svarstyti ką ir kaip reiktų keisti patikros procese siekiant užkirsti kelią bet kokiems incidentams.

Dažniausiai pasigirdę siūlymai – neleisti apžiūroje dalyvauti automobilio savininkui ar valdytojui.

Esą tokiu atveju būtų apsaugoti ir patys kontrolieriai, kurie išvengtų siūlymų „susitarti“ ir nepastebėti akivaizdžių trūkumų, negirdėtų klientų sakomų ir ne visuomet malonių epitetų, manipuliacijų garsiais pavadinimais, pravardėmis, pareigomis, o kai kuriais atvejais netgi mosikavimo kumščiais, grasinimų susidoroti, apskųsti ir t. t.

Neeilinio pasitarimo metu asociacijos nariai svarstė šiuos scenarijus: leisti vairuotojams vaikščioti tik specialiose zonose arba visiškai atriboti klientą nuo patikros.

Uždrausti vairuotojui dalyvauti patikroje

Vienas iš pasiūlymų – visiškas kliento atribojimas nuo patikros. Tokiu atveju vairuotojui atvykus į TA stotį iš jo būtų paimami rakteliai, o baigus apžiūrą gražinami drauge su išvada ir detaliai išvardintais trūkumais, jei tik tokių aptinkama.

„Teoriškai apsieiti be automobilių šeimininkų paslaugų atliekant TA įmanoma ir šiandien. Mes jau dabar kategoriškai draudžiame klientams patiems važiuoti per apžiūros duobę (išskyrus sunkvežimius ir autobusus), nes bent porą kartų kontrolierių pakviesti važiuoti iki pakabos tikrinimo stendo per duobę, išsiblaškėliai su savo automobiliais į jas įkrito. Gerai, kad viskas baigėsi sąlyginai laimingai.

Tačiau jei vairuotojai tik stebės TA procesą iš šalies, o vienas kontrolierius turės keletą kartų išlipinėti iš apžiūros duobės tam, kad pasuktų vairą į vieną ar kitą pusę, kad porą metrų pajudėtų į priekį, kad įjungtų – išjungtų variklį, ne tik gerokai pailgėtų pati apžiūra, bet kontrolieriui tektų gerokai didesnis fizinis krūvis, o tai tikrai neprisidėtų prie geresnės saugos užtikrinimo“, – svarstė „Utenos TAC“ vadovas Stasys Masiulis.

Tačiau klausimas, ar tai būtų išeitis – dažnai automobiliuose būna įrengti vadinami „slapukai“, todėl kontrolieriui užvesti automobilio be savininko neišeitų, o tai padaryti apžiūros metu tenka ne kartą ir ne du.

Asociacija „Transeksta“ taip pat pastebi, kad uždraudus vairuotojams dalyvauti procese vieno automobilio apžiūrą privalėtų atlikti mažiausiai du kontrolieriai ar bent jau kontrolierius ir kiek mažesnę atsakomybę prisiimantis jo pagalbininkas.

Tokiu atveju išaugtų ne tik patikros sparta ir kontrolierių darbo našumas, bet TA kaštai šautų į viršų.

Specialios zonos

Mažiau drastiškesnis scenarijus – leisti vairuotojams vaikščioti jiems skirtuose takuose ar zonose, kurias jie palikti galėtų tik kontrolieriui leidus.

Tačiau klausimas, ar kontrolierius asmeniškai atsakys, jei kas nors atsitiks patikros metu.

„Reikia įvertinti ir tai, kad kai kurie žmonės automobilį laiko kone šeimos nariu, todėl kontrolieriaus „landžiojimas“ ieškant gesintuvo, vaistinėlės ar bandymas prisikasti prie bagažinėje esančio dujų baliono, vertinamas kaip intervencija į asmeninę šventovę.

Jei apžiūros metu nutrūksta kokia nors žarnelė ar vamzdelis, jei dėl turbinos susidėvėjimo prasideda vadinamasis dyzelinio variklio „užsigazavimas“ – o tai tikrai nėra retenybė, tai bene vienintelis būdas išvengti konflikto yra automobilio savininko buvimas greta.

Tai yra kai jis savo akimis mato, kaip kas daroma patikros metu, ir suvokia, jog ant stabdžių stendo nutrūkusi žarnelė išgelbėjo nuo didelės bėdos gatvėje, apsaugo nuo kaltinimų lavinos kontrolierių“, – samprotauja „Telšių TAC“ direktorius Arvydas Plienius.

99 proc. vairuotojų dalyvauja procese

Asociacijos „Traseksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas teigia, kad idealus variantas, jog vairuotojai nedalyvautų TA patikroje.

„Techninės apžiūros specialistai sutaria, kad idealiu atveju automobilių savininkai bei valdytojai šiuose procesuose dalyvauti neturėtų, visgi kol kas realizuoti tokį modelį būtų sudėtinga“, – teigė jis.

„Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos apraše“ aiškiai nurodyta, kad „valdytojas turi teisę stebėti privalomosios apžiūros atlikimą“.

Pastebima, kad šia teise naudojasi ko gero 99 proc. automobilių savininkų, nes tam tikrai daliai jų nuoširdžiai rūpi, kokias problemas pastebės kontrolierius ir ką reikės remontuoti.

Taip pat dalis vairuotojų stovi greta, nes klientų laukimo salių – patalpų daugelyje TA stočių tiesiog nėra.

Po tragedijos Skuodo techninės apžiūros stotyje, anot asociacijos „Transeksta“, daugelyje TA stočių buvo aiškiai pažymėtos zonos, kuriose rekomenduojama būti automobilių savininkams ar valdytojams, norintiems stebėti patikrą. Taip pat ryškiaspalviais dažais paženklinti koridoriai, kuriais juda tikrinamos transporto priemonės.

O rekonstruojamose ar naujai statomose TA stotyse klientų laukiamieji bus įrengti, jei tik tai padaryti leis galimybės, teigė „Transeksta“ atstovas.

Pavyzdžiui, šiuo metu rekonstruojamoje Pasvalio TAS transporto priemonių važiuoklės apžiūrai skirtoje duobėje įrengiami šoniniai įlipimo-išlipimo laipteliai, užkertantys galimybę pasikartoti incidentui, panašiam į nutikusį Skuode.

alfalt-logo-skaidrus.png