Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Linos Kodiakinos nuotraukos.
Kvadratas. Meno teritorijaŠaltinis: Etaplius.lt
Nuo pat vasario mėnesio koncertinės įstaigos „Polifonija“ kamerinėje salėje Šiauliuose skamba kvartetų muzika. Pirmasis koncertas skirtas žymių Lietuvos kompozitorių Anatolijaus Šenderovo, Fausto Latėno ir Vienos klasicistinės mokyklos atstovo Jozefo Haidno atminimui pagerbti. Antrasis dedikuotas pasaulinei sveikatos dienai ir muzikos galiai gydyti, tokiai svarbiai dabartinių įvykių kontekste. Dar du koncertai klausytojų lauks metams įsibėgėjus, tad norintys išgirsti tituluočiausių ir profesionaliausių šalies kvartetų tam progų dar turės.
Pirmajam koncertui apibendrinti simboliškai parinktas vieno iš atliktų kūrinių pavadinimas – „Šviesiam atminimui“. Bendras koncerte skambėjusių kūrinių bruožas – įvairių tautų folkloro elementų naudojimas: F. Latėnas jau minėtame kūrinyje naudojo rusų, žydų, lenkų folkloro elementų, A. Šenderovas, atsigręždamas į savo šaknis, paskutiniame savo kvartete rėmėsi žydų folkloru, o J. Haidnas styginių kvartete naudojo škotiškos muzikos, austriško ir vokiško folkloro elementų.
Pirmas koncerte nuskambėjo didingasis J. Haidno „Kaiserquartett“ – kūrinys, kurtas Austrijos imperatoriui Pranciškui II. Po pusantro šimto metų viena jo dalis tapo Vokietijos himnu, greičiausiai kone kiekvieno lietuvio girdėtu per vienas ar kitas sporto varžybas, – ši muzika įrodė savo vertę ir populiarumą. Muzikologo Viktoro Gerulaičio kasdienybės poetu pavadinto J. Haidno kvartetai ir visa jo kurta muzika dažno šiuolaikinio klausytojo lengvai atpažįstama iš kelių taktų, net ir nežinant kompozitoriaus pavardės, tad, panašu, ne per drąsu teigti, kad toks titulas kompozitoriui suteikia nemirtingumą.
Čiurlionio kvartetas (Jonas Tankevičius (I smuikas), Darius Dikšaitis (II smuikas), Gediminas Dačinskas (altas), Elena Daunytė (violončelė)), praeityje turėjęs laimės dirbti su kompozitoriumi F. Latėnu įrašant kūrinį „Šviesiam atminimui“, atliko programą. Prisimindamas įrašą ir patį kompozitorių, kvarteto narys G. Dačinskas papasakojo, koks svarbus buvo kūrinys, dedikuotas emigravusiems Lietuvos muzikams, taip pat – koks atviras kompozitorius buvo muzikantų, atliekančių jo kūrinį, interpretacijoms.
Kūrinys kupinas kontrastų: įtampos momentų, glaudžių sąskambių, tarsi primenančių apie ore tvyrantį nerimą, muzikinio minties plėtojimo, piano vietų, nejaukių flažoletų, netikėtų pauzių ir tarsi minties nutraukimų. Sentimentalios melodijos užbaigė kūrinį užkabindamos širdies stygas ir primindamos apie gyvenimo sukimąsi ratais, būties lengvumą ir tragikomiškumą tuo pat metu.
A. Šenderovo prisiminimas gyvas šiltame jo bendravime su kvarteto nariais, valiūkiškoje šypsenoje ir styginių kvartete Nr. 3. Atliktas kūrinys emociškai ir techniškai sudėtingas, kupinas vidinių išgyvenimų, susikaupimo, nuostabaus instrumentų, kuriems skirtas kūrinys, išmanymo ir taiklaus jų galimybių panaudojimo per kompozicijos meistrystę, siekiant paliečiančio, giluminio, emocinio paveikumo. Kūrinys išties brandus ir sukauptas.
Pabaigoje kompozitorius išveda klausytoją į viltingą skambesį ir nedrąsiai, per liūdesį bei susikaupimą pažada darnią harmoniją, parveda už rankos namo, bet nenuramina, ir toliau, net po koncerto, palieka jaudulį kyboti ir jaukti mintis.
Antrasis koncertas, pavadintas „Muzikos SPA“, atnešė atgaivos pojūtį pirmiausia dėl judraus ir pozityvaus J. Haidno koncerto fortepijonui ir styginių kvartetui Nr. 11, antra – dėl džiaugsmo jaunąja pianistų karta: kvartetui pritarė konkursuose aktyviai dalyvaujanti ir laurus skinanti gabi pianistė Kamilė Palekauskaitė. Koncerte ji pasirodė puikiai techniškai atidirbtu kūriniu ir profesionaliu, sukauptu atlikimu. Juozo Naujalio muzikos mokyklą bebaigianti pianistė teikia vilčių ateityje Lietuvos salėse ir toliau girdėti aukščiausiu meistriškumo lygiu parengtus atlikėjus.
Vidmantas Bartulis, kurio du kūriniai taip pat skambėjo koncerte, buvo išskirtinis ir įdomus Kaunui ir visos Lietuvos muzikiniam pasauliui nusipelnęs kompozitorius, mus palikęs 2020 m. Kūrinius atliko kompozitoriaus mėgtas Kauno styginių kvartetas (Karolina Beinarytė-Palekauskienė (I smuikas), Aistė Mikutytė (II smuikas), Eglė Lapinskė (altas), Saulius Bartulis (violončelė)), ne kartą grojęs jo muziką ir su ja susigyvenęs. Šį kartą klausytojai turėjo progą išgirsti nerimastingą ir įtampos kupiną kūrinį „Tyliai Naujalis kalbina Vištelį“ apie tariamą dviejų istorinių asmenybių susitikimą kartu patylėti.
Kitas šio kompozitoriaus kūrybos vaisius, styginių kvartetas Nr. 1 „O, brangioji“, kabina širdies stygas sentimentalumu, tačiau, kaip ir prieš jį skambėjęs kūrinys, priskirtinas šiuolaikinei muzikai, tad kurtas su savita charakteristika, kūrėjo braižu.
Abu koncertai skatina atsigręžti į kvartetų muziką ir ją vėl ir vėl iš naujo pamilti – jie yra ciklo „Kvartetai“ dalis. Ciklas atkreipia dėmesį į vieną kvartetų pradininkų J. Haidną, kurio 290-ąjį jubiliejų šiais metais švenčiame, taip pat primena iškilius Lietuvos kompozitorius, iškeliavusius iš šio pasaulio per pastaruosius metus, kai negalėjo vykti koncertai su žiūrovais salėse. Kone geriausias būdas atsisveikinti su kūrėju, jį pagerbti – gyvos liudytojos apie žmogaus ir kūrėjo gyvenimą, jo muzikos, klausymas.
Gražina Montvidaitė