Sniegas ir plikledis pridarė nuostolių bent pusei tūkstančio vairuotojų ir pėsčiųjų

20240116916A2251
Lietuva
BNS Fotobanko nuotr.
Etaplius.LT Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Pranešimas spaudai

Per pirmas dvi šių metų savaites žiema parodė nagus – dėl plikledžio ir gausus snygio gyventojai patyrė traumas, o keliuose viena po kitos vyko avarijos. Ekspertai pažymi, kad atšiauriomis sąlygomis nelaimių rizika išauga, todėl svarbu įvertinti judėjimo poreikį.

Vien draudimo bendrovė BTA per pirmąsias šių metų savaites fiksavo daugiau nei 600 įvykių, esant gausiam snygiui ir plikledžiui. Apie 20 proc. nukentėjusiųjų patyrė traumas keliaudami pėsčiomis, dar daugiau fiksuota transporto priemonių eismo įvykių.

„Kai keliai pasidengia plikledžiu ir sniegu, visada padaugėja avarijų keliuose. Pagrindinės to priežastys – pervertinamos savo arba automobilio galimybės, greitis, koncentracijos stoka, kartais ir netinkama transporto priemonės būklė. Faktas, kad pasikeitus orams, paprastai fiksuojame daugiau nei įprastai žalų tiek keliuose, tiek pėsčiųjų takuose“, – sako Mark Ernest Goliančik, draudimo bendrovės BTA Žalų reguliavimo departamento direktoriaus pavaduotojas.

Draudimo ekspertai pastebi, kad nelaimingų atsitikimų tikimybė tokiomis oro sąlygomis išauga apie 20-30 proc. Tad reikėtų būti itin atidiems tiek kelyje, tiek einant šaligatviu.

Meteorologai taip pat perspėja neatsipalaiduoti – ateinančiomis dienomis atšils, bus vėjuota ir debesuota, bet žiema dar nesitrauks. Keliuose gali būti slidu dėl suslėgto sniego ar ledo, paslėpto po šviežių kritulių sluoksniu.

„Savaitgalį bus nemažai sniego. Didesnė porcija, atrodo, iškris šeštadienį, bet snigti pradės jau penktadienį. Šiek tiek atšils, bet bus vėjuota, tad ten, kurs bus neigiama temperatūra, pustys. Savaitgalį termometro stulpelis šiek tiek žemiau nulio bus beveik visoje šalyje. Tik pajūryje gali būti atodrėkis iš šlapdriba, nes jie ten, prie jūros, galima sakyti, yra kitoje klimato zonoje. Kitą savaitę prognozuojamas atšilimas didesnėje šalies dalyje. Temperatūra laikysis apie nulį, tad keliose gali būti plikledis“, – komentuoja Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos vyriausiais specialistas Gytis Valaika. 

Vairuoti reikėtų kaip sulėtintame kine

BTA duomenimis, pirmomis metų savaitėmis, siaučiant snygiui, per parą vidutiniškai fiksuota beveik po 47 įvykius, kuriuose nukentėjo transporto priemonės. Daugiausia incidentų fiksuota sausio 10 dieną – net 76.

Sportinio ir ekstremalaus vairavimo įgūdžių mokančios „Slalomo akademijos“ vadovas Saulius Vilčinskas sako, kad žiemą vairuotojams, visų pirma, būtina susitaikyti su mintimi, jog visą laiką teks vairuoti itin kontrastingoms ir greitai besikeičiančiomis sąlygomis. 

Skirtingai nei vasarą, kai suprastėjusios vairavimo sąlygos dažniausiai būna susijusios su prastu matomumu (rūkas, lietus, akinanti saulė), žiemą atsiranda būtinybė skirti labai daug dėmesio kelio dangos vertinimui ir atitinkamai koreguoti vairavimo stilių.

„Antra, reikia žinoti, kad žiemos metu, vairuotojo veiksmai turi daug didesnį poveikį rezultatui kelyje. Paprastai tariant – mažas neteisingas veiksmas gali iššaukti daug didesnę automobilio reakciją nei vasarą sausame kelyje. Pavyzdžiui, rikiuojantis per provėžas į kitą juostą reikia pasirinkti teisingą manevro greitį ir neišsigąsti jeigu automobilį šiek tiek sumėtys. Taip nutinka, kai vienos automobilio pusės ratai susiduria su didesniu pasipriešinimu riedėjimui negu kitos pusės“, – teigia pašnekovas. 

Jis priduria, kad žiemą visi vairuotojo veiksmai turėtų būti tarsi sulėtintame filme.

„Jeigu įsibėgėjate, stabdote ar manevruojate, darykite tai lėtais rankų ir kojų judesiais – taip  labiau pajausite, kaip reaguoja jūsų vairuojamas automobilis ir galėsite veiksmą koreguoti“, – patirtimi dalijasi vairavimo instruktorius.

Pasak jo, žiemą dažniausios vairuotojų klaidos yra ne iki galo nuvalytas sniegas nuo automobilio, nenugramdyti visi langai. Dažnai nesilaikoma saugaus atstumo ir vairuojama „aštriai“ (manevruojant staigiais judesiais, greitai bėgėjantis ar staigiai stabdant), neatidžiai vertinant arba visai nevertinant kelio dangos būklės.

Klastingi šaligatviai

BTA atstovas priduria, kad pasisaugoti reikėtų ir pėstiesiems. Pirmomis šių metų savaitėmis vien BTA registravo maždaug po 10 traumų per parą. Paslydę pėstieji dažniausiai atsiperka sumušimais, nors pasitaiko ir sudėtingesnių traumų – rankų ar kojų lūžiai, smegenų sutrenkimai.

„Žmonės dažniausiai neįvertina pasikeitusių aplinkos sąlygų – išeina į lauką su netinkama avalyne, skuba, nors eismo sąlygos reikalauja atsargumo. Reikėtų turėti galvoje, kad net druska pabarstyti šaligatviai gali būti pažliugę ir slidūs, o po šviežiai iškritusiu sniego sluoksniu gali slėptis ledas. Tad būkite atsargūs ir saugūs“, –linki M. E. Goliančik.

Žiniasklaidoje ir socialiniuose tinkluose skelbiama, kad nelaimingų įvykių pirmomis šių metų savaitėmis išties buvo nemažai – pas traumatologus nutįso eilės. Spręsdama eilių ir atokiau gyvenančių žmonių problemą, kai nėra galimybės greitai pasikonsultuoti su mediku, BTA savo Asmens draudimu apsidraudusiems klientams, pasiūlė nemokamas nuotolines konsultacijas su gydytoju, nelaukiant eilėse.