PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2021 m. Kovo 31 d. 10:45

Siekiama, kad Ližuose ir kelias būtų asfaltuotas, ir šimtamečiai ąžuolai išsaugoti

Panevėžys

Kaip suderinti, kad ir kelias būtų kapitališkai suremontuotas, ir šimtamečiai ąžuolai išsaugoti. Aidos GARASTAITĖS nuotr.

Pasvalio DarbasŠaltinis: Etaplius.lt


170077

Beveik keturių metrų skersmens šimtamečio ąžuolo ir dar dviejų šiek tiek mažiau galingų ąžuolų Ližuose jau galėjo ir nelikti, jeigu neabejingi ir atkaklūs šio kaimo žmonės.

Ruošiamasi asfaltuoti kelią Valakėliai–Ližai ir pakelėje daug medžių buvo išpjauta. Tačiau prie Emilijos Debesienės sodybos galingas ąžuolas ir kitoje kelio pusėje du ąžuolai kol kas palikti. – Dėl šių vertingų medžių likimo susirūpinom dar gerokai anksčiau, kai čia pasirodė kelininkai ir prasidėjo matavimai. O mano garbaus amžiaus mamytė su ašaromis klausė: nejaugi tuos ąžuolus nupjaus? – prisiminė Vida Debesytė, kaip motina prašė už ją kreiptis į valdžią ir šimtamečius medžius verkiant išsaugoti.

Ir dukra parašė prašymą rajono merui:

– Mano motinai 95 metai, tačiau dar yra šviesaus mąstymo ir geros atminties. Šiuo metu ji labai susirūpinusi dėl prie jos namo augančio ąžuolo likimo. Mes pritariame, kad kelią reikia tvarkyti ir gerinti, tai turės teigiamą poveikį mūsų kaimui, bet taip pat tvirtai tikime, jog mūsų pareiga išsaugoti medžius, ypač ąžuolus, kurie teikia didelės naudos ir įtakos gamtos ekologinei sistemai atgaivinti. Nukirtus šį galingą ąžuolą, kuris žaliavo šimtus pavasarių ir yra prieglobstis paukščiams, bus padaryta nesugrąžinama žala. Mano motina tvirtai tiki, kad padėsite išsaugoti šį ir kitus ąžuolus, priimdami teisingą sprendimą. Esame dėkingi, kad su gamtosaugininkais ir kelininkais svarstote mūsų Ližų kaimo peticiją dėl ąžuolų išsaugojimo. Mes turime vilties ir tvirtai tikime, jog bus priimtas vieningas ir abiem pusėms palankus sprendimas.

Žygių ėmėsi rajono Savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta Želdynų ir želdinių apsaugos ir priežiūros komisija, vadovaujama vyriausiosios specialistės Apolonijos Lindienės.

Tiesa, pagal tuomet galiojusius teisės aktus nebuvo privaloma prašyti Savivaldybės leidimo kelio zonoje šalinti saugotinus medžius.

screenshot-2021-03-29-at-08-15-29.png

Šio projekto užsakovas – Lietuvos automobilių kelių direkcija, o vykdytojai – „Panevėžio keliai“.

Rajono Savivaldybės administracija pirmiausia kreipėsi į Automobilių kelių direkciją, kad pritaria Ližų kaimo gyventojų prašymui ir rekomenduoja pagal galimybes išsaugoti šalikelėje augančius saugotinus ir kraštovaizdžiui vertingus medžius (ąžuolus, liepas), rengiant kelio kapitalinio remonto projektą.
O Kelių direkcija atsako ir informuoja, kad minimas projektas parengtas ir patvirtintas praėjusių metų gegužės 19-ąją.

Spalio 1 dieną pasirašyta rangos sutartis dėl šio kelio ruožo kapitalinio remonto darbų, tačiau sutartiniai įsipareigojimai dar nebuvo pradėti vykdyti.
Todėl Lietuvos automobilių kelių direkcija prašo, jog akcinė bendrovė „Panevėžio keliai“, kaip projekto vykdymo priežiūros atstovė, įvertintų Ližų kaimo gyventojų ir Pasvalio rajono Savivaldybės administracijos prašymus, atsižvelgiant į saugaus eismo bei kitus reikalavimus, numatytus galiojančiuose teisės aktuose ir norminiuose dokumentuose.

Išnagrinėję raštą dėl medžių išsaugojimo atnaujinant kelią Valakėliai–Ližai, „Panevėžio keliai“ šį vasarį informavo, kad projektas parengtas pagal galiojančių normatyvinių bei viešųjų pirkimų dokumentų reikalavimus. Projekte numatyta kirsti pakelės grioviuose ar ant kelio šlaitų augančius krūmus ir kelio juostoje augančius medžius, kurie trukdo įgyvendinti projekto sprendinius ir kelia pavojų eismo saugumui.

Tačiau projekto vykdytojai pripažįsta, jog šiame ruože augančius kai kuriuos medžius, tikėtina, būtų galima išsaugoti, tik tuomet reikėtų apriboti transporto priemonių greitį nuo 70 kilometrų per valandą iki 50, galbūt kai kur reikėtų sustatinti išorinius griovių šlaitus. Vis dėlto tai būtų didesnis pavojus eismo saugumui. Ližų kaime, kelio sklype (ne projektinių griovių vietoje), augančius medžius taip pat, tikėtina, būtų galima išsaugoti (atskirose vietose sustatinus išorinius griovių šlaitus, tačiau padidinant pavojų eismo saugumui), bet tam turėtų pritarti užsakovas.

Taigi galutinį žodį turėtų tarti užsakovas, Lietuvos automobilių kelių direkcija, kuri arba keis projektą ir ąžuolai bus išsaugoti, arba nekeis…