Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Pixabay.com nuotr.
Reporteris SkaistėŠaltinis: Etaplius.lt
Septyni iš dešimties 14-18 metų Lietuvos moksleivių sako, kad jų tėvai nežino, ką jie veikia internete. Šeši iš dešimties nesidalina su tėvais problemomis, su kuriomis susiduria skaitmeninėje erdvėje, o net aštuoni iš dešimties, pagalbos nesikreipia ir į mokytojus. Tokius duomenis atskleidė atlikta moksleivių elgesio internete apklausa.
Pasak 9-12 klasių moksleiviams skirtos skaitmeninių įgūdžių lavinimo programos „Skaitmeninis moksleivio IQ“ vadovės Eglės Tamelytės, nors apklausos rezultatai rodo, kad didžioji dalis jaunuolių nesidalina savo patirtimis su suaugusiais, tačiau tuo pačiu beveik 50 proc. jų sako, kad norėtų būti atviresni su savo tėvais.
Apklausoje dalyvavę paaugliai iš visos Lietuvos teigė, kad mielai su tėvais dalintųsi patirtimis, kurias įgauna skaitmeninėje erdvėje ir netgi norėtų sulaukti patarimų, kaip elgtis tam tikrose probleminėse situacijose.
„Kartais tenka išgirsti iš pačių moksleivių, kad jų tėvai nežino, kas tas intagramas, snapčatas ar pastaruoju metu itin paauglių pamėgta „TikTok“ programa ir ką šiuose socialiniuose tinkluose veikia jų vaikai. Tačiau, kiekviena šeima namie auginanti paauglį turėtų nors kažkiek pasidomėti apie šias programas. Nieko apie tai nežinant, tikrai nebus lengva pagelbėti ar patarti savo vaikams“, – sako E. Tamelytė.
Skaitmeninių įgūdžių lavinimo programos vadovė primena, kad tiek tėvai, tiek mokytojai turėtų nuolat kalbėti su vaikais apie etišką bendravimą virtualioje erdvėje, šviesti jaunimą duomenų saugumo, saugaus elgesio internete ir kitomis su skaitmeniniu raštingumu susijusiomis temomis.
Atlikta apklausa parodė, kad kas penktas apklausoje dalyvavusių paauglių galvoja, jog tėvai juos smerktų sužinoję, ką jie iš tikrųjų veikia internete. Virtualioje aplinkoje paaugliai ne tik nesunkiai gali rasti įvairios žalingos informacijos, bet ir neretai patys elgiasi neatsakingai ir neapgalvotai.
„Pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose priima nepažįstamų žmonių kvietimus draugauti, ne visada atsijungia iš savo socialinių tinklų paskyrų ar įsivelia į elektronines patyčias. Šiandien visas mūsų gyvenimas yra internete ir išmaniuosiuose įrenginiuose“, – sako E. Tamelytė.
Kita vertus, šiek tiek mažiau nei pusė apklaustų moksleivių teigė, kad mokykloje gauna pakankamai žinių, kaip elgtis, internete susidūrus su tam tikromis problemomis. Beveik 70 proc. jaunuolių atsakė, kad šią informaciją gauna iš savo tėvų. Tad tiek mokytojai, tiek tėvai turėtų pasitempti ir atkreipti dėmesį, kokiomis žiniomis ir patarimais dalinasi su jaunimu.