PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualu2022 m. Liepos 1 d. 09:07

Seni daugiabučių liftai – brangi gyventojų problema 

Lietuva

VPGT nuotr.

Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“


239026

Seni liftai senuose daugiabučiuose – įsisenėjusi problema, kuri dar paaštrėjo, prasidėjus karui Ukrainoje: pakaitalų atsarginėms baltarusiškoms dalims tenka ieškoti pas ES gamintojus. Kol kas gyventojams lipti laiptais neteks, tačiau ateitis aiški: visi seni liftai bus pamažu išjungiami. Jei gyventojai nuspręs mokėti kelias dešimtis tūkstančių, liftai bus keičiami naujais. O seno keitimas pasirodo besąs brangesnis nei naujo įrengimas.

Palikimas – siauros šachtos ir sena įranga

Seni neišvaizdūs daugiabučiai šalies miegamuosiuose rajonuose – nepatrauklus architektūros palikimas. Liftai daugiaaukščiuose namuose – užprogramuota problema, kurią sudėtinga ir brangu pašalinti. Reikia užsakyti naujus nestandartinius liftus, nes šiuolaikiniai daug erdvesni nei dabar esančios siauros šachtos, kurias neretai tenka remontuoti. Tad kol kas daugelis gyventojų renkasi ne
40–50 tūkst. Eur kainuojantį keitimą, o nuolatinį 30–50 metų senumo liftų remontą.

Su šia dilema susiduria daugiau nei 30 proc. visų šalyje veikiančių liftų naudotojų. Lietuvoje yra ne mažiau kaip 3 tūkst. senų, dar sovietmečiu pastatytų, daugiabučių liftų. Šiauliuose yra 147 senojo tipo liftai.

Atsarginių dalių teko ieškoti ES

Ir anksčiau eksploatuojant liftus kildavo problemų dėl atsarginių dalių, kurias reikėdavo užsakyti ir atsigabenti iš ne ES šalių. Didžioji dalis senojo tipo liftų buvo pagaminti gamykloje, esančioje Baltarusijos mieste Mogiliave. Iš ten tiekimas tapo nebeįmanomas, prasidėjus karui Ukrainoje. Prižiūrinčiai liftus bendrovei teko ieškoti alternatyvų, nes Lietuvoje ši verslo niša tuščia.

„Ilgą laiką reikiamas detales tiekėme iš šios vis dar veikiančios gamyklos Mogiliave, bet, susidūrę su tiekimo sutrikimais, didžiąją dalį reikiamų dalių pakeitėme į ES tiekėjų detales. Liftai yra modifikuojami ir pritaikomi ES standartams, tad šiai dienai dalių tiekimo problemų neturime“, – sako bendrovės „Baltijos liftai“ vadovas Mantas Romaška.

Kol kas gyventojams laiptais kopti nereikia, bet nieko nedarant perspektyva nedžiugina, nes remontuoti ne visada įmanoma.

Pavojingi liftai išjungiami

Kasmet Lietuvoje apie 3 proc. senojo tipo liftų yra priverstinai išjungiami dėl jų keliamo pavojaus žmonių sveikatai, gyvybei, turtui arba avarijos tikimybės. Kad įrenginys jau nebesaugus naudoti, nustato ekspertai, kurie ir liepia išjungti liftą.

„Nesaugius liftus įpareigoja išjungti valstybės akredituotų potencialiai pavojingų įrenginių techninės būklės tikrinimo įstaigų ekspertai, kurie kasmet tikrina kiekvieno Lietuvoje esančio lifto būklę ir pateikia išvadas, kad dėl amžiaus, bendro nusidėvėjimo ar kitų priežasčių liftas yra pripažintas nesaugiu naudoti. Be to, mes patys reguliariai atliekame liftų techninės būklės patikras, siekdami kuo tiksliau nustatyti įrenginių būklę ir kaip įmanoma anksčiau užkardyti galimus gedimus“, – liftų nusidėvėjimo problemą pripažįsta
M. Romaška.

Pagrindinės priežastys, dėl kurių liftai pripažįstami netinkamais naudoti ir išjungiami, yra atsiradęs laisvumas pagrindinio suktuvo sliekinėje poroje, susidėvėję nešantieji lynai, išdilęs varomasis ar greičio ribotuvo skriemulys, sutrūkusi ar pažeista pakabinamojo kabelio izoliacija, neveikiantys saugos mazgai ar jų elektriniai kontaktai, susidėvėję valdymo automatikos komponentai, apdegę kontaktai.

Keisti nauju – gyventojams brangu

Sustabdžius liftą, viršutinių aukštų gyventojai, ypač vyresni, su mažamečiais vaikais ar turintys nešulių, susiduria su kasdieniu iššūkiu. Net jei randamas laikinas sprendimas, gyventojams vis tiek neišvengiamai tenka spręsti dilemą – liftą modernizuoti ar keisti. Abu variantai nėra pigūs.

„Dalinės modernizacijos metu keičiamas vienas iš pagrindinių lifto komponentų – suktuvas arba valdymo sistema. Kapitalinio modernizavimo metu keičiama valdymo sistema ir visa elektros instaliacija, suktuvas, nešantieji lynai, greičio ribotuvas, kabinos durų pavara, sutvarkomas kabinos rėmas ir vidaus bei durų apdaila. Keičiant liftą nauju, prisitaikome prie kiekvienos šachtos matmenų ir situacijos“, – sako M. Romaška.

Jei anksčiau siauros liftų šachtos būdavo problema, nes į jas šiuolaikiniai liftai netilpdavo, tai dabar įmanomas individualus sprendimas. Specialistai neneigia, kad senų liftų savininkams keitimas nauju atsieina brangiau nei naujo statyba naujakuriams.

„Pakeisti seną liftą nauju kainuoja šiek tiek brangiau nei įrengti naujame pastate. Kai liftas keičiamas, kainuoja ir seno įrenginio išmontavimo, išnešimo iš pastato ir išgabenimo darbai. Tuomet atliekamas specifinis lifto šachtos matavimas, kadangi senuose daugiabučiuose jos būna kreivos ir skirtingame aukštyje išmatavimai skiriasi. Neretai prireikia šachtos rekonstrukcijos, kurios metu atliekami įvairūs statybiniai darbai: lyginamos arba sustiprinamos šachtos sienos, platinamos ir aukštinamos durų angos, perkeliamos sąramos ir panašiai. Keičiant seną liftą nauju, neretai tenka remontuoti ir laiptinių erdves, esančias kiekviename aukšte prie lifto durų“, – kainą didinančius papildomus darbus vardija liftų priežiūros ir įrengimo įmonės vadovas.

Naujo lifto įrengimo kaina su visais reikiamais paruošiamaisiais ir kitais darbais yra 42–50 tūkst. Eur, priklausomai nuo namo aukštų skaičiaus, keliamosios galios ir panašiai.

Seni liftai dar ilgai neišnyks

Liftai – gyventojų nuosavybė, tad ir problema – jų. Finansinės pagalbos beveik nėra. Valstybė taiko kompensaciją lifto keitimui tik tuomet, kai vyksta daugiabučio namo renovacija: renovuojant daugiabutį suteikiama 30 proc. parama energetinį efektyvumą didinančioms priemonėms, o liftas patenka į jų sąrašą.

Namo renovacijai ir darbų apimčiai turi pritarti daugiau nei pusė gyventojų. Ne kiekvienas išgali ar nori mokėti tūkstančius už pakilimą. Sprendimų visiškai pakeisti liftą daugiabučiuose – vienetai. Liftai senuose daugiabučiuose neišnyks, tačiau gyventojams vis dažniau teks palypėti pėsčiomis ar paploninti pinigines.

„Tinkamai prižiūrimi, laiku remontuojami bei modernizuojami, seni liftai dar tikrai neišnyks, veiks ir tarnaus gyventojams. Tačiau, esant rimtesniems gedimams, kurie kainuoja didesnes sumas, visada gyventojų paklausiame, ar jie pageidauja ir toliau investuoti į seno lifto remontą, ar visgi geriau susitvarkyti klausimą iš esmės ir liftą pasikeisti nauju, taip sutaupant nemažai lėšų. Šiuo metu kasmet pakeičiama tik iki 5 proc. senų liftų, tad, esant tokiam tempui, sunku prognozuoti, kada senojo tipo liftų mūsų daugiabučiuose nebeliks“, – lėtaeigę prognozę mato bendrovės „Baltijos liftai“ vadovas.