PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Sekundė pliusams2023 m. Gegužės 4 d. 16:10

Sekundė pliusams: dėl pirkėjo teisių gynimo būdų įsigijus nekokybišką prekę

Lietuva

Etaplius.ltŠaltinis: Etaplius.lt


266332

Tinklalaidėje „Sekundė pliusams“ advokatė Daiva Rusakienė atsako į Etaplius.lt portalo skaitytojo užduotą klausimą: „Įsigijau kavos aparatą, kuris yra nekokybiškas, su esminiu defektu, t.y. neveikia pieno plakimo funkcija. Noriu grąžinti nekokybišką prekę ir atgauti sumokėtus pinigus, tačiau pardavėjas primygtinai reikalauja, kad ji būtų taisoma. Ar tikrai neturiu teisės susigrąžinti pinigų už įsigytą nekokybišką prekę?“

Pradėkime nuo to, kad Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau tekste ir CK) 6.363 str. 1 d. yra nurodyta, kad sudarius vartojimo pirkimo-pardavimo sutartį, pardavėjas visais atvejais vartotojui garantuoja parduodamų daiktų kokybę. Kitaip tariant, tai yra garantija pagal įstatymą, kuomet pardavėjas visais atvejais privalo pirkėjui garantuoti savo parduodamų daiktų kokybę.

Kasacinio teismo praktikoje yra išaiškinta, jog pastaroji nuostata reiškia, kad pardavėjas garantiniu laikotarpiu yra atsakingas už parduoto daikto kokybę, jeigu neįrodo, kad pirkėjo nurodyti trūkumai atsirado po daikto perdavimo pirkėjui dėl šio, kitų asmenų veiksmų ar nenugalimos jėgos poveikio. Svarbu tai, kad pagal CK 6.333 straipsnio 3 dalį pirkėjui pakanka nurodyti nupirkto daikto trūkumą, o pardavėjui tenka pareiga įrodyti, kad jis nėra atsakingas už pirkėjo nurodytą trūkumą, kuris atsirado per parduoto daikto kokybės garantijos terminą (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2009 m. lapkričio 10 d. nutartį, priimtą civilinėje byloje Nr. 3K-3-499/2009; 2010 m. kovo 23 d. nutartį, priimtą civilinėje byloje Nr. 3K-3-133/2010; kt.).

Pažymėtina, kad pagal įstatyminį reglamentavimą pardavėjo suteikiamos garantijos terminas daiktui yra dveji metai, kuris yra pradedamas skaičiuoti nuo daikto perdavimo pirkėjui momento. Tai reiškia, kad pardavėjas yra laikomas atsakingu už bet kokius daikto trūkumus, kurie gali išryškėti per 24 mėnesius.

Jeigu per garantinį terminą pasireiškia daikto trūkumai, pirkėjas turi teisę ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tos dienos, kurią pastebėjo įsigyto daikto trūkumus, kreiptis į pardavėją ir reikalauti:

• nemokamai pašalinti daikto trūkumus, t.y. pataisyti daiktą;
• nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą tinkamos kokybės daiktu;
• sumažinti įsigyto daikto kainą;
• vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti sugrąžinti sumokėtą kainą.

Visi šie aukščiau nurodyti reikalavimai yra alternatyvūs, todėl pirkėjas turi teisę pasirinkti bet kurį iš jų. Tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad pirkėjas neturi teisės nutraukti sutarties su pardavėju ir reikalauti sugrąžinti sumokėtus pinigus, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis (CK 6.363 str. 8 d.).

Atsakant į skaitytojo klausimą, akivaizdu, kad jis turi pilną teisę vienašališkai nutraukti sutartį ir reikalauti grąžinti pinigus, kadangi įsigytas daiktas yra su esminiu defektu. Įstatyminis reglamentavimas nenumato būtinybės nutraukti sutartį tik tuo atveju, jei prieš tai buvo pasinaudota galimybe taisyti daiktą, kadangi visi pirkėjo teisių gynimo būdai yra alternatyvūs.