REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2017 m. Spalio 7 d. 12:00

Seimo priimtos pataisos – spąstai vairuotojams?

Marijampolė

R. Pasiliausko nuotr., "Suvalkietis"

Loreta TumelienėŠaltinis: Etaplius.lt


16406

Seimas patikslino nuobaudų už įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą, pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, skyrimą, diferencijuodamas baudas už šį pažeidimą.

Mažesnės nuobaudos

Priimtomis Administracinių nusižengimų kodekso 417 straipsnio pataisomis nustatyta, kad įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą, pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, užtraukia baudą vairuotojams nuo šešiasdešimt iki devyniasdešimt eurų, tačiau gali būti skiriamas ir teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių.

Priimtomis pataisomis patikslinta ir Kodekso 420 straipsnio 1 dalis, ją išdėstant taip: „Transporto priemonių vairavimas vienu metu ar paeiliui padarant kelis grėsmę eismo saugumui keliančius eismo taisyklių pažeidimus, lenkimas vietose, kuriose pagal Kelių eismo taisykles draudžiama lenkti, vairavimas neteisėtai organizuotose transporto priemonių lenktynėse, pavojingą situaciją sukėlęs (t. y. privertęs kitus eismo dalyvius staigiai keisti judėjimo greitį, kryptį arba imtis kitokių veiksmų savo ar kitų žmonių saugumui užtikrinti) Kelių eismo taisyklių pažeidimas, tokią pat pavojingą situaciją sukėlęs įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą, pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, užtraukia baudą vairuotojams nuo vieno šimto septyniasdešimt iki dviejų šimtų trisdešimt eurų. Neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo trijų šimtų iki šešių šimtų eurų.“

Vairuotojai turi būti budrūs

Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos skyriaus viršininkas Rolandas Gylys įspėja vairuotojus neapsigauti. Šiomis pataisomis sušvelnintos tik nuobaudos už įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą. Jeigu pataisos įsigalios, už šį pažeidimą nebus privaloma atimti teisę vairuoti, kaip buvo ligi šiol. Taip pat numatyta mažesnė bauda – nuo 60 iki 90 eurų.

Visais kitais atvejais už lenkimo taisyklių pažeidimus – chuliganišką vairavimą, ženklo „Lenkti draudžiama“ nepaisymą, lenkimą reguliuojamose ir lygiareikšmių kelių sankryžose, geležinkelio pervažose ir likus 100 m atstumui iki jų, kelių ruožuose, kur blogai matomas kelias, pėsčiųjų perėjose – kaip ir anksčiau baudžiama teisės vairuoti atėmimu nuo 3 iki 6 mėnesių.

Pasak R. Gylio, vertinant iš pareigūno pozicijos, šių pataisų gal ir nereikėjo, nes skaudžių eismo įvykių, kurių priežastis – lenkimo klaidos, nemažėja, nesąmoningų, nedrausmingų vairuotojų dar daug. „Darbo patirtis rodo, kad geriausia drausmina bausmės neišvengiamumas. Šis principas kol kas veiksmingiausias“, – sakė pareigūnas.

Anot R. Gylio, nuo sausio mėnesio iki rugsėjo Marijampolės apskrityje už lenkimo taisyklių pažeidimus teisė vairuoti buvo atimta 196 vairuotojams.

Ne sušvelnina, bet pasunkina

Advokato padėjėjas Virginijus Ražukas Seimo priimtas pataisas vertina dvejopai. Teisininko įsitikinimu, tai, kad už ištisinės juostos kirtimą ne visais atvejais bus atimama teisė vairuoti, yra protingas sprendimas, nes buvo absurdas.

„Esu susidūręs su atvejais, kai vairuotojai būdavo priversti kirsti ištisinę liniją. Sakykime, važiuojant pro Aukštadvarį, buvo trūkęs kanalizacijos vamzdis, pradėti remonto darbai. Vairuotojui, kad galėtų tęsti kelionę, reikia apvažiuoti kliūtį, o pagal Kelių eismo taisykles jis negali jos apvažiuoti, nes kerta ištisinę liniją, kuri tęsiasi per visą Aukštadvarį. Ką jam daryti? Laukti, kol suremontuos kanalizaciją ar apsisukti ir važiuoti per Valkininkus? Bet jeigu ir ten trūkęs vamzdis?“ – situaciją komentavo V. Ražukas.

Kita vertus, Seimo priimtose pataisose teisininkas įžvelgia visišką sumaištį. Anot jo, nuostata, kad už įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą, pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus, gali būti skiriamas ir teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių, iš Administracinių nusižengimų kodekso 420 straipsnio perkeliama į naujos redakcijos 417 straipsnio 3 dalį. Tai reiškia, kad ir už kitus šiame straipsnyje minimus pažeidimus, kaip antai, reikalavimo duoti kelią pradedant važiuoti, įvažiuojant į kelią, persirikiuojant ir kitaip keičiant važiavimo kryptį nevykdymas, apsisukimas geležinkelio pervažose, naudojimasis mobiliojo ryšio priemonėmis, galės būti atimama teisė vairuoti. Tad jeigu šios pataisos įsigalios ir už kalbėjimą telefonu vairuojant, ir už kelio nedavimą galima prarasti vairuotojo pažymėjimą. Už 417 straipsnio 3 dalyje numatytus pažeidimus teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nebuvo taikomas, o įsigaliojus naujai straipsnio redakcijai už šiuos pažeidimus tokia nuobauda galės būti taikoma.

Pasak advokato padėjėjo, Administracinių nusižengimų kodekso 417 ir 420 straipsnių pakeitimo įstatyme sakoma, kad už 417 straipsnio 3, 7 dalyse numatytus administracinius nusižengimus gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių. Už šio straipsnio 4 dalyje numatytą administracinį nusižengimą gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo vieno iki šešių mėnesių. Už šio straipsnio 6 dalyje numatytą administracinį nusižengimą gali būti skiriamas teisės vairuoti transporto priemones atėmimas nuo dviejų iki keturių mėnesių. Kelių eismo taisyklių 3.9 punkte įtvirtinta lenkimo sąvoka. „Vadinasi, net ir pakeitus įstatymą, tas, kas lenkdamas kirs ištisinę liniją, negalės tikėtis, kad jo veiksmai bus kvalifikuojami pagal naujai išdėstytą 417 straipsnio 3 dalį. Toks vairuotojas bus baudžiamas pagal ANK 420 straipsnio 1 dalį. Už tokį administracinį nusižengimą privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo trijų iki šešių mėnesių. Tikėtis išvengti teisės vairuoti transporto priemones atėmimo gali tik toks vairuotojas, kuris kirs ištisinę liniją ne lenkimo metu. Tokiu atveju jo veiksmai galės būti kvalifikuojami pagal ANK 417 straipsnio 3 dalį kaip įvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus. Tad naujasis įstatymas vargu ar palengvins vairuotojų dalią, greičiau priešingai, įneš daugiau sumaišties“, – sakė V. Ražukas.

Nuobaudos per griežtos

„Suvalkietis“ klausė marijampoliečių, kaip vertina nuobaudas už įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą, ar pritaria Seimo pataisoms.

Anot 35 metų vairuotojo stažą turinčio marijampoliečio Gintaro, nuobauda, kai už ištisinės linijos kirtimą prarasdavai vairuotojo pažymėjimą, per griežta. Bausti reikia protingai, proporcingai nusižengimui, o tokia nuobauda atimdavo iš žmogaus duoną, jeigu jis dirba vairuotoju. „Juk būna visokių situacijų, visiems pasitaiko suklysti, ir jas traktuoti vienodai neteisinga“, – sakė Gintaras.

Anot jo, nukenčia ne tik tas žmogus, iš kurio atimama teisė vairuoti, bet ir jo šeima, nes į namus jis neparneš uždarbio. „Kas tam žmogui lieka? Eiti su ištiesta ranka prie bažnyčios?“ – retoriškai klausė skaitytojas.

Marijampolietė Žydra Alesienė, kurios vairuotojos stažas – apie 30 metų, mano, kad nuobaudos už lenkimo taisyklių pažeidimus per didelės. Jos labiau turėtų būti diferencijuotos, juk važiuojant būna įvairių situacijų. Vairuotojas tiesiog kartais būna priverstas kirsti ištisinę liniją ir lenkti.

„Kasdien važinėju į darbą pasienyje. Yra ruožas, kur ištisinė juosta tęsiasi apie 10 kilometrų. Jeigu priekyje atsiranda kliūtis, tarkime, traktorius, negaliu jo aplenkti, išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą, nes gali nufilmuoti ir perduoti policijai. Paskui vos judančią transporto priemonę nusidriekia mašinų kolona. Dėl to važiavimas tampa pavojingesnis“, – sakė moteris.

Anot jos, neprotinga ir neproporcinga, kad vairuotojo pažymėjimo lygiai taip gali netekti ir už girtumą, ir už chuliganišką vairavimą, ir už netyčinę klaidą.

Marijampolietis Audrius Kaleininkas vairuotojo pažymėjimą turi tik penkis mėnesius. Jis girdėjo apie griežtas nuobaudas už ištisinės linijos kirtimą, bet pačiam pakliūti į tokią situaciją neteko, nors jų kelyje tikrai daug. „Lėtai priekyje judanti transporto priemonė ir sukelia eismo įvykio grėsmę, trukdo eismui. Protingiausia būti ją aplenkti, bet tu negali, jeigu visa tai vyksta ištisine linija pažymėtame kelio ruože“, – sakė vaikinas. Anot Audriaus, jo draugams taip pat neteko pakliūti į tokias situacijas.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA