PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Gatvė2023 m. Rugpjūčio 4 d. 08:52

Saugus greitis gali išgelbėti gyvybę

Šiauliai

Pexels.com nuotr.

EtapliusŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“


274654

Kasmet įvyksta gausybė skaudžių autoavarijų, pareikalaujančių vienos ar net kelių gyvybių. Dažniausia tokių eismo įvykių priežastis – viršytas greitis. Dūžta likimai – vaikai lieka be tėvų, tėvai netenka savo atžalų. Retas kuris sėsdamas prie vairo susimąsto, kad sutaupytos minutės kaina gali būti pernelyg didelė, o kartais net kainuoti gyvybę. Tad kaip pasirinkti saugų greitį, ką reikėtų įvertinti spaudžiant greičio pedalą, ar tikrai leistinas greitis visada yra saugus greitis?

Liūdna statistika

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2022 m. Lietuvoje įvyko 2 893 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės (žuvo arba buvo sužeisti). Pagrindinė eismo įvykių, nusinešusių žmonių gyvybes, priežastis – nepasirinktas saugus važiavimo greitis ar leistino maksimalaus greičio viršijimas. Dėl šios priežasties pernai kilo net 48 proc. visų mirtimi pasibaigusių eismo įvykių.

Šie duomenys dar kartą parodo, kaip svarbu kelyje pasirinkti saugų greitį, juk nė vienas nenorėtume tapti šios liūdnos statistikos dalimi.

Leistinas greitis – ne visada saugus greitis

Prieš stipriau paspaudžiant akceleratoriaus pedalą, reikėtų įvertinti keletą pagrindinių dalykų. Visų pirma, vadovautis Kelių eismo taisyklėmis ir kelio ženklais. Greitį ribojantys ženklai priskiriami draudžiamiesiems kelio ženklams, t. y. draudžia važiuoti greičiau, nei nurodyta kelio ženkle. Jie turėtų būti vienas pirmųjų orientyrų, padedančių užtikrinti saugaus greičio pasirinkimą.

Reikėtų įsisąmoninti, kad leistinas maksimalus greitis ne visada būna saugus, o saugus greitis niekada nebūna didesnis už leistiną maksimalų greitį. Tad vairuojant būtina įvertinti ir kitus faktorius: oro sąlygas, kelio būklę, automobilio technines galimybes ir pan. Pavyzdžiui, sningant ar pliaupiant lietui, gerokai pablogėja matomumas, kelio danga tampa slidi, prastėja ratų sukibimas, ilgėja stabdymo laikas.

Atminkite, jeigu viršijate leistiną greitį, jūs jau rizikuojate – ne tik gauti baudą, bet ir sukelti pavojų sau ir kitiems eismo dalyviams.

Lietuvos sporto centro nuotr.

Gatvė – ne lenktynių trasa

Siekiant sudrausminti greičio mėgėjus, keliuose vykdomi policijos reidai, įrengiami greičio matuok-liai, visgi šios priemonės ne visada pasiteisina. Kur kas labiau vengiama baudų, o ne baiminamasi dėl saugumo kelyje.

Ekstremalių pojūčių ištroškę vairuotojai turėtų suprasti, kad už kelyje padarytą klaidą antro šanso gali ir nebūti. Nebent automobilio greitis išbandomas ne gatvėje, o specialiai tam skirtoje trasoje.

Kauno r., Kačerginėje, įsikūręs „Nemuno žiedas“ pretenduoja tapti tokia trasa, kurioje vyktų ne tik lenktynės, bet ir saugaus eismo mokymai.

Dar šį pavasarį pasirašytas memorandumas dėl „Nemuno žiedo“ įveiklinimo. Norima šį objektą rekonstruoti ir prikelti naujam gyvenimui. Nacionalinės sporto agentūros Infrastruktūros skyriaus vedėjo Rimanto Šerkšno teigimu, šis objektas yra gana funkcionalus ir galėtų būti pritaikytas įvairioms veikloms.

„Šita trasa turi labai gerą reljefą – kalniukai, posūkiai, vidinė dalis, galų gale yra ir išorinė dalis. Čia galėtų vykti karių, pareigūnų mokymai, vairuotojų pažymėjimų perlaikymai, paspirtukų, ėjimo, slidžių varžybos. Netgi taksi vairuotojai čia galėtų atskirus mokymus turėti. Fiziniam aktyvumui tai išvis unikalus dalykas. Ten galima ir renginius organizuoti. Jeigu turime unikalų objektą, belieka tik sutvarkyti jį ir įveiklinti“, – sakė R. Šerkšnas.

Į akistatą su pavojais

Mokymai prisidėtų ir prie saugaus eismo įgūdžių formavimo. Šiek tiek patobulinus trasą, atsivertų galimybės propaguoti kone visus saugaus eismo būdus, pvz., mokytis vairuoti esant šlapiai, slidžiai kelio dangai, išbandyti skirtingų modelių padangas, išmėginti naujus automobilius ir pan.

Greičio mėgėjai ne visada įvertina, kokį pavojų gali sukelti viršytas greitis. O trasoje vairuotojai, padedami profesionalių instruktorių, galėtų ne tik patys tas ekstremalias situacijas išbandyti, bet ir savo kailiu pajusti, kokių pavojų gali kilti kelyje nesilaikant saugaus greičio.

R. Šerkšno teigimu, pamatę, kokios grėsmės laukia, patenkinę adrenalino poreikį, greičio mėgėjai galbūt ir gatvėje elgtųsi atsargiau. Tad mokymai „Nemuno žiede“ veiktų ir kaip prevencinė priemonė.

„Tarkim, vairuotojas viršijo greitį neteisingai sėdėdamas ar žinutę rašydamas ar tiesiog pedalą stipriau užmynė. Jeigu tokį bandymą atliksime kelyje, tai nesaugu kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Antra vertus, jeigu nuo kelio nušoksi į griovį, tai jau bus autoavarija. „Nemuno žiedo“ posūkiai turi nuslydimo zonas ir apsauginius atitvarus, jeigu tu padarei klaidą, tai dar ne tragedija – automobilis nuslydo, tu toliau gali juo važiuoti, jį eksploatuoti. Čia padaryta klaida ir gyvybę gali išsaugoti“, – teigė Sporto agentūros atstovas.

Publikacija parengta bendradarbiaujant su AB Lietuvos automobilių kelių direkcija

Reklama