PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2021 m. Rugsėjo 13 d. 14:34

S. R. West ir J. Sarosy „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ – pasakojimai, padedantys kurti tvarų ryšį su vaikais

Vilnius

Reporteris AgnėŠaltinis: Etaplius.lt


187798

Istorijų pasakojimas – reikšminga kiekvieno mūsų socialinio gyvenimo dalis. Nedidelės apimties, žaismingoje ir lengvai skaitomoje knygoje „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ leidykla VAGA pristato autorių Silkės Rose West ir Joseph‘o Sarosy teorinius bei praktinius patarimus, kaip istorijų pasakojimą vaikams paversti įtraukiančia ir nuotaikinga kasdienybės dalimi.

„Mūsų tikslas – padėti tėvams, pedagogams ir globėjams pasakojant sukurti ilgalaikį artumą su vaikais. Tikimės, kad ši knyga jus įkvėps. Jei pasakoti dar nepradėjote, kviečiame nerti stačia galva ir pradėti šiandien pat. Niekas jūsų gebėjimų neugdys geriau, nei nuolatinė praktika“, – teigia knygos autoriai.

Knyga paremta Valdorfo programos mokyklos mokytojos Silkės, kuri su darželinio amžiaus vaikais dirba daugiau kaip trisdešimt metų, programa. 1995-aisiais ji tapo Valdorfo mokyklos Tause (Naujoji Meksika) bendrasteigėja ir šiandien yra įkūrusi nepriklausomą miško darželį, pavadinimu „Tauso žemės vaikai“. Tauso mieste išgarsėjusi lėlių teatro spektakliais ir pasakojimais, ji konsultuoja visos šalies mokytojus ir mokyklas. Josephas dvejus metus dirbo su Silke „Tauso žemės vaikų“ darželyje, o 2018-aisiais jo pastangomis duris atvėrė pirma ir antra mokyklos klasės, kurios glaudžiai bendradarbiauja su Silkės darželiu. Josephas taip pat yra ir laisvai samdomas internetinio žurnalo „Fatherly“ straipsnių autorius ir kampanijos #GreatDad, kuria siekiama pristatyti geriausius Jungtinių Valstijų tėčius, sumanytojas.

„Mums abiem istorijų pasakojimas – neatsiejama kasdienybės dalis. Pasakodami mokome kitus ir smagiai leidžiame laiką. Mūsų ugdymo įstaigose didžiąją laiko dalį vaikai būna lauke, mokydamiesi Naujosios Meksikos šiaurės miškuose ir tarpekliuose, o mes dažnai pasakojame apie ten aptinkamus gyvūnus ir augalus, būsimas atostogas arba kuriame istorijas apie su vaikais pagamintus rankdarbius. Mūsų istorijų veikėjai dažnai atsiduria situacijose, kurias vaikai neseniai turėjo galimybę stebėti patys. Pasakojimuose minime lipnius klasės daiktus ir retsykiais iškylančias elgesio problemas. Pasakojimų pabaigoje vaikai dažnai šūkteli: „Tai pati įdomiausia kada nors girdėta istorija!“, – savo patirtimis dalinasi knygos „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ autoriai.
Net jei niekada nesate bandę pasakoti istorijų vaikams, perskaitę knygą suprasite, kad toks užsiėmimas yra visiškai nesudėtingas ir jam nebūtini ypatingi įgūdžiai ar pasakotojo talentas. Svarbiausi uždaviniai, kuriuos įgyvendinsite pasitelkę istorijų kūrimą – smagiai praleisite laiką su mažaisiais klausytojais ir sukursite su jais ilgalaikius emocinius ryšius, kurie padės vaikams ne tik lavinti vaizduotę, bet ir jausti nepamainomą saugumo bei buvimo šalia jausmą: „Vaikai mumyse pažadina pasakotojus. Viskas prasideda mažyliui dar negimus, kai pradedate šnekėtis su tuo paslaptinguoju padarėliu, nekantraudami jį išvysti ir paliesti. Pamažu kūdikį supažindiname su pasauliu, užliejame švelnių žodžių srautu, daiginame kalbines šaknis. Iš jūsų balso kūdikis daug ką supranta ir žino, kad gali jaustis saugus – tai yra pirmosios istorijos vaiko gyvenime. Netrukus vaikščioti pramokęs mažylis pradeda tyrinėti kiekvieną namų kertelę, o jūsų paaiškinimai, kurie patys nejučiomis tampa trumputėmis istorijomis, senus, savaime suprantamus dalykus, nutvieskia nauja šviesa“, – sako knygos „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ autoriai.

Pagal Valdorfo metodiką parengtoje knygoje auginantieji mažuosius atras lengvus būdus, kaip patirti istorijų pasakojimo teikiamą džiaugsmą ir sužinos, kodėl toks bendravimas yra kone gyvybiškai svarbus augančiam vaikui.

„Istorijų pasakojimas – senas, laiko patikrintas būdas tiesioginiam ir artimam ryšiui užmegzti, o šiuolaikinis mokslas suteikia keletą įdomių įžvalgų, kodėl jis toks paveikus. Tačiau vienas jo ypatumas akivaizdus – tai nieko nekainuoja. Šis metodas yra labai natūralus ir suderinamas su bet kurios šeimos religinėmis, socialinėmis ir kultūrinėmis nuostatomis. To net nereikia mokyti – visai kaip nereikia mokyti vaikščioti. Tai pavyksta savaime. Štai, kaip giliai žmonijos sąmonėje įsišaknijęs istorijų pasakojimas. Istorijų pasakojimą antropologai tyrinėja jau ilgus dešimtmečius. Jie nustatė, kad geriausi pasakotojai dažnai užimdavo iškilią socialinę padėtį. Panašiai ir šiuolaikiniame pasaulyje. Šiais laikais pasakojimai yra virtę milžiniško masto komercine veikla. Jie dažnai mus pasiekia per kino filmus, knygas, muziką ir vaizdo žaidimus. Juos kuriantys aktoriai ir rašytojai yra labiausiai šlovinami visuomenės nariai ir įžymybės. Bet šeimoje pasakojimams vis tiek tenka išskirtinis vaidmuo. Jie ne tik stiprina prieraišumą, bet ir tėvams tampa savotišku šveicarišku peiliuku – daugiafunkciu prietaisu, padedančiu vaiką išmokyti naujų gebėjimų, atjautos, išvaduoti nuo sunkių emocijų ir padėti suprasti sudėtingų gyvenimo akimirkų duotas pamokas. Netrukus pamatysite, kad tarp svetimos ir savos istorijos pasakojimo – didžiulis skirtumas“, – atvirauja knygos autoriai.

„Kaip pasakoti istorijas vaikams“ – knyga kurią perskaitysite labai greitai. Žaismingame, spalvingame tekste gausu patarimų, kaip sudominti vaiką pasakojimu, iš kur pasisemti idėjų šiai veiklai. Sužinosite, kas yra pasakojimo kilpa, kaip ją sukurti ir panaudoti pasakojant įvairius įvykius. Pasinaudoję patarimais, patys pamatysite, koks lengvas ir kartu svarbus užsiėmimas yra istorijų kūrimas. Anot autorių, mes galime perpasakoti įvairių filmų ar gerai žinomų pasakų siužetus, tačiau tikrąjį artumą su vaikais kuria spontaniškumas ir iš akimirkos „čia ir dabar“ atsiradęs nuotykis. O istorijos užuomina bei objektu gali tapti bet kas. Viskas, ko reikia – atidus vaiko aplinkos pastebėjimas ir gebėjimas pastebėti, kas patraukia vaiko dėmesį. Knygoje gausu išsamių pavyzdžių ne tik apie tai, kas gali tapti impulsu istorijos pasakojimui, bet ir patarimai, kaip kartą papasakotą istoriją padaryti tęstine ar netgi sukurti istorijų seriją, kuri paskatins ir išlaikys vaiko susidomėjimą. Knygoje „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ yra konkrečių istorijų, kurias sugalvojo autoriai. Šios istorijos net ir labiausiai neįgudusiems pasakotojams taps puikiu vedliu ir įkvėpimu saviesiems pasakojimams sugalvoti. Viskas, ko reikia, tiesiog imti ir pradėti. Išsyk įsitikinsite, kaip smagu ir naudinga yra kurti savas istorijas; kokį įstabų ryšį jos padeda sukurti su mažaisiais klausytojais.

Silke Rose West ir Joseph Sarosy, „Kaip pasakoti istorijas vaikams“ (https://vaga.lt/knygos/negrozine-literatura/kaip-pasakoti-istorijas-vaikams), iš anglų kalbos vertė Liucija Vakarė, leidykla VAGA, 2021.

Remiamas turinys