PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2024 m. Liepos 25 d. 14:32

„Retiva“: nekvalifikuotų darbuotojų trūksta, nes įmonės pačios „užsileidžia“

Lietuva

Etaplius.ltŠaltinis: Pranešimas spaudai


311302

UAB „Retiva“ darbuotojų nuomos agentūra jau antrus metus stebi tendencijas, kurios vis labiau įsivyrauja dalyje gamybos, logistikos ir prekybos įmonių – tai „estetinė atranka“. Kaip teigia įmonės personalo atrankų skyriaus vadovė Vaiva Kulikauskienė: „Norinčiųjų dirbti, ypatingai gamybos įmonėse ir kur nereikia patirties – yra, tačiau įmonės pačios atsisako potencialių kandidatų dėl priežasčių, kurios įtakos atliekamam darbui tiesiog neturėtų. Priežastys įvairiausios – pradedant nuo pernelyg lėto kalbėjimo atrankos metu, baigiant netinkama marškinių spalva darbo pokalbiui“.

Nemaža dalis gamybos įmonių visoje Lietuvoje susiduria su nekvalifikuotų darbuotojų trūkumu. Tačiau nedarbo skaičiai byloja priešingai nei šaukia gamybininkai. Žvelgiant į oficialią šalies statistiką, darbingiausioje 25–54 metų žmonių grupėje 2024 m. pirmą ketvirtį buvo 78,3 tūkst. bedarbių. Tuo tarpu lygiai prieš metus (2023 m. pirmą ketvirtį) šios amžiaus grupės bedarbiai sudarė 70 tūkst. Žvelgiant į dar ankstesnius laikotarpius bedarbių skaičius buvo taipogi mažesnis nei šiais metais.

Iš nekvalifikuotų darbuotojų, kurie kandidatuoja į sandėlio darbuotojų, krovėjų, mėsos perdirbimo, pakavimo ar produkcijos rūšiavimo pozicijas, tikimasi beveik to paties, ko ir iš kandidatų, ateinančių į vadovų lygio pozicijos pokalbius. Neretai gamybinės pozicijos yra tokios, kuriose bet kuris darbuotojas gali ateiti ir dirbti iš karto savarankiškai po vos kelių valandų apmokymų, tačiau atrankos metu kandidato yra klausiama apie gebėjimus dirbti tam tikrais specifiniais įrenginiais (kurie galbūt apskritai yra tik toje įmonėje), kalbų mokėjimą (kurių faktiškai darbe nereikia arba užtenka suprasti „Start“, „Pause“, „Stop“), pasiryžimą dirbti viršvalandžius ir pan., kas sukelia bereikalingą įtampą kandidatui darbo pokalbio metu. Paprastai tariant, darbdavys klausia apie kvalifikacinius gebėjimus, kurie nebūna paminėti darbo skelbime.

„Visai neseniai buvome sulaukę atsakymo iš įmonės, jog kandidatas į sandėlio produkcijos pakuotojo poziciją netiko, nes darbo pokalbyje buvo su ryškiais salotinės spalvos marškiniais ir „basanoškėmis“. Įmonės atstovas mums argumentavo, jog jo nuomone darbuotojas atėjo ne į darbo pokalbį, o apsižiūrėti atostogų vietos“, – dalinasi UAB „Retiva“ personalo atrankų specialistė Jūratė Kareivienė.

Jūratė Kareivienė, UAB „Retiva“ personalo atrankų skyriaus specialistė

„Estetinė atranka“ turi turėti sveikas ribas bei žmogišką požiūrį į kandidatus. Vertinti šiuos pagal aprangą, stilių turėtų būti žemiausias prioritetas, norint kuo greičiau užpildyti laisvą darbo vietą. Darbdaviai dažnai linkę susidaryti išankstinę nuomonę apie kandidatus iš labai smulkių detalių, pavyzdžiui veido, išvagoto itin gilių raukšlių, danties trūkumo, susivėlusių plaukų, palūžusių akinių... Pernelyg daug dėmesio kreipia ir į įvairias odos depigmentacijas, randus, tatuiruotes, kurių kandidatas paslėpti negali. Tokia „Estetinė atranka“ būna pasmerkta jau per pirmą pokalbio minutę. Dažnai per šį laiką miršta ir galimybė gauti puikų kandidatą.

Neabejotinai yra atvejų, kuomet reprezentatyvi išvaizda svarbi. Pavyzdžiui, klientų priėmimas grožio salono administracijoje, stiuardesės ir stiuardai, kosmetikos paslaugas/priemones reprezentuojantys verslai ir pan. Tačiau minėtos pozicijos su gamybos įmonių, sandėlių darbuotojais nieko bendro neturi.

Ne ką blogiau už „Estetinę atranką“ yra išankstinis nusiteikimas prieš kandidatą, kuris, deja, tačiau egzistuoja įmonių viduje. Išankstinė nuostata gali būti paremta subjektyviais ir neracionaliais kriterijais, kurie neturi nieko bendro su kandidato kvalifikacija ar kompetencija bei dažnai susijusi su asmeniniais dalykais. Pavyzdžiui, nepatiko kandidato vardas arba kaip jis pasisveikino. Jeigu įmonės atstovas jaučia antipatiją kandidatui, nors šis dar nepasakė nei sakinio, visas tolimesnis atrankos procesas galimai bus atliktas veltui.

Minėta problema – darbuotojų trūkumas – dažnai įmonės viduje susidaryta nuomonė dėl neva sudėtingos darbuotojų rinkos. Įmonės pervertina pozicijai keliamus reikalavimus, ko pasekoje ieškant „kandidatų-modelių“ praranda visus tinkamus ir galiausiai renkasi geriausius iš blogiausių. UAB „Retiva“ personalo atrankų skyriaus profesionalai vienbalsiai rekomenduoja kandidatų atrankas atlikti ne vienam, o bent dviem įmonės atstovams. Jeigu reikia, suorganizuoti antrą pokalbį kandidatui, tačiau jau su vadovu.

Perdėtos atrankos ir nekorektiškas požiūris į kandidatus gali neigiamai paveikti įmonės reputaciją ir sumažinti jos patrauklumą būsimiems darbuotojams.

Reklama

#DARBUOTOJAI#RETIVA