Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Privežamasis ir miesto autobusai prasilenkia 2 minutėmis, kurios keleiviams išilgėja į gerą pusvalandį laukimo iki kito autobuso. (Audronio Rutkausko nuotr.)
Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“
Keturgubai ilgesnė kelionė
Į „Etaplius“ redakciją kreipėsi Einoraičių gyventojai, kurie kasdien važinėja į darbus Šiauliuose. Ši gyvenvietė nutolusi nuo miesto 16 kilometrų. Tokį atstumą automobiliu galima įveikti per 15–20 minučių, o autobusu maždaug pusvalandį, bet gyventojai sako, kad dėl nelogiškų grafikų kelionei į darbą kasryt turi skirti 2 valandas.
„Mano darbas Šiauliuose prasideda 9 valandą. Kad į jį atvažiuočiau laiku, pagal dabar galiojančius tvarkaraščius aš turiu išvažiuoti iš Einoraičių 7 valandą. Jei iš Einoraičių privežamasis autobusas išvažiuoja pusę devynių, tai vairuotojas turi važiuoti greičiau, nei nustatyta, kad spėtų į išvažiuojantį autobusą“, – kasrytinės kelionės niuansus pasakoja Kristina iš Einoraičių.
Keleivių pervežimu Šiauliuose užsiimanti bendrovė „Busturas“ taip sudarė grafiką, kad privežamasis ir miesto autobusai prasilenkia 2 minutėmis, kurios keleiviams išilgėja į gerą pusvalandį laukimo iki kito autobuso. Privežamasis autobusėlis atvyksta į galinę „Šviesos“ stotelę Rėkyvoje 8 val. 37 min., kai 4A autobusas jau būna nuvažiavęs 8 val. 35 min.
„Iki Panevėžio galima nuvažiuoti per tą laiką, kiek važiuoji iki Šiaulių centro“, – laiko sąnaudas lygina keleiviai.
Vairuotojai priversti nesilaikyti taisyklių
Privežamojo reiso Einoraičiai–Rėkyva vairuotojai atsiduria tarp dviejų girnapusių: yra priversti viršyti greitį, jei nori spėti laiku privežti žmones prie pagrindinio autobuso. Jie keleiviams prisipažino, kad už tai gauna baudas.
Kitas labiausiai keleivius stebinantis „Busturo“ dispečerių patarimas vairuotojams – esą tegu važiuoja lėčiau, kad atvyktų šiek tiek vėluodami ir, privažiuojant prie miesto maršruto stotelės, žmonės nespėtų pro langus pamatyti nuvažiuojančio 4A autobuso.
Tuomet keleiviai neva nesinervintų, o lauktų kito. Tačiau tas kitas atvyksta jau gerokai po 9 valandos ir miesto centrą keleiviai pasiekia kone 10 valandą.
Dvigubai brangesnė kelionė
Dar vienas niuansas – finansinis. Mat kelionė ne tik prailgsta, bet ir dvigubai pabrangsta, nes reikia nebe vieno, o dviejų bilietų.
„Žmonės kito autobuso turi laukti ilgiau nei pusvalandį, po kurio nustoja galioti važiavimo bilietėlis, su kuriuo būtų galima persėdus tęsti kelionę. Žmonės turi pirkti naują bilietą ir mokėti visą sumą, nors atstumas yra toks, kad tikrai jį galima įveikti per pusvalandį. Tai taip ir turėtų būti sudėlioti tie maršrutai, kad žmogus spėtų persėsti. Tai čia toks „Busturo“ verslas daromas, kad per pusvalandį nebespėtum pasinaudoti tuo pačiu bilietu?“ – jau pyktelėjusi, kalba keleivė.
„Busturo“ Keleivių pervežimo skyriaus vadovo pareigas laikinai einanti Justina Žukauskienė sako, kad tuo tikrai nepiktnaudžiaujama, tiesiog maršrutai ilgi, todėl ir susidaro tokios pertraukos.
„Tikrai to nedarome specialiai. „Busturas“ tikrai tiek nestudijuoja, kad padarytume taip, jog atvažiuotų autobusai už 31 minutės ir reiktų tą papildomą bilietėlį pirkti. 4, 4A ir 10 yra ilgiausi mūsų maršrutai. Jie užtrunka apie 1,5 valandos. Nors jų maršrute važiuoja tiek pat, kiek ir kituose, išeina, kad važiuoja retai. Papildomi autobusai kainuoja, o ir tie nėra perpildyti, nematome, kad būtų poreikis tankinti“, – aiškina „Busturo“ bendrovės atstovė.
Kelionė ne tik prailgsta, bet ir dvigubai pabrangsta, nes reikia nebe vieno, o dviejų bilietų. Žmonės kito autobuso turi laukti ilgiau nei pusvalandį, po kurio nustoja galioti važiavimo bilietėlis.
Kaitalioti grafiką brangu
Rodos, sprendimas paprastas – pakoreguoti keliomis minutėmis bent vieno autobuso išvykimo laiką ir problemos neliktų.
„Čia tik kelios minutės, pakeitimas minimalus, bet jis mums būtų esminis“, – su tokiu prašymu į „Busturą“ kreipėsi žmonės.
Deja, pakeitimo nebus, nes keisti grafikus brangiai kainuoja. Gyventojai pasiūlė „Busturui“ patys sumokėti už tą grafiko pakeitimą stotelėse. Bendrovė atsisakė. Esą nuo rugsėjo ir taip bus keičiami grafikai, tuomet ir bus pakoreguota, nes bendrovei problema žinoma.
Šį sezoną reiso Einoraičiai–Rėkyva grafikas jau buvo pakoreguotas pačių gyventojų prašymu – esą patys žmonės taip norėjo.
„Tas Einoraičių reisas pavasarį ir buvo pakoreguotas, būtent prašant Einoraičių gyventojams. Tą laiką – 8 val. 30 min. mes pakoregavome pagal konkretų prašymą. Ir dabar jie nebespėja persėsti. Tai žinoma ta situacija ir mes tą problemą spręsime, rudenį keisdami maršruto tvarkaraščius. Tikrai situacija bus peržiūrėta ir pakoreguota, stengsimės, kad ji pasitaisytų“, – pažadėjo „Busturo“ atstovė J. Žukauskienė.
Anot jos, tvarkaraščio keitimas reiškia ne tik nurodymą išvažiuoti keliomis minutėmis anksčiau ar vėliau, bet ir papildomas išlaidas bendrovei.
„Kas dvi dienas kaitalioti mes negalime, yra žmonių, kurie jau prisitaikė ir pyksta dėl keitinėjimo. Tai nėra individuali paslauga, čia ne taksi. Padarai, kaip vieniems gerai, tada jau kitiems nebegerai. Bet tai visuomeninė paslauga, ji negali tikti idealiai visiems. Tada autobusas turėtų važiuoti kas 5–10 minučių. O kas mokės už tą ridą? Savivaldybė neturi tokių lėšų, o žmonių bilietėlių kaina – 60 centų – tikrai nepadengia visų sąnaudų“, – sako specialistė.
Karavanai kas valandą
Dar vieno dalyko nesupranta ir stebisi keleiviai: esą visi autobusai iš galinės stotelės išvažiuoja kone vienu metu ir važiuoja karavanu, kurio pirmame autobuse yra keleivių, o kiti važiuoja pustuščiai.
„Jei į pirmą 4-ąjį sulipa visi keleiviai, tai po kelių minučių 4A beveik tuščias važiuoja. O paskui beveik valandą nėra autobusų. Čia jie nori numarinti maršrutą ar čia jiems taip nepavyksta sudėlioti grafiko, ar jiems tas pats dėl žmonių, nes Savivaldybė vis tiek kompensuoja tuos reisus?“ – klausia gyventojai.
„Busturo“ specialistai aiškina, kad visiems įtikti neįmanoma: tenka rinktis – arba privežamasis reisas, arba maršrutinių autobusų grafikas.
„Jei padarome tiems, kurie nori persėsti į 10, tai nebetinka į 4A. O jei padarome privažiavimą taip, kad visi 10, 4 ir 4A išvažiuotų panašiu metu, nors jie paskui atskiromis atkarpomis išsiskiria, tai keleiviai vėl pyksta, kad visi išvažiuoja kartu, o paskui reikia laukti. Mes stengiamės rasti optimalų variantą. Tai sunku, nes reisas turi tikti ir Einoraičių gyventojams, dar ir važiuojantiems į sodus, būti patogus išvažiuoti į darbus ir grįžti iš jų“, – sako J. Žukauskienė.
Laikina išeitis
Žmonėms į darbus reikia, tad važiuoja kaip kas išmano. Tuo metu miesto resursus naudojantys ir susisiekimą turintys užtikrinti autobusai važiuoja pustuščiai.
„Kai taip nesutampa, tai žmonės jais ir nesinaudoja. Jie laukia tarpmiestinio autobuso, kuris atvažiuoja iš Tytuvėnų. Jis tiesiai į miestą nuveža, o žmogus moka tą pačią kainą. Tai žmonės juo važiuoja, o Savivaldybės parinktas reisas nuo Rėkyvos važiuoja tada tuščias. Tai ir čia jie nepasiderina. Darytų tuos grafikus iškart gerai, tai žmonės jais ir važinėtų“, – laikiną išeitį radę, kalba Einoraičių gyventojai.
Jie tikisi, kad rudens–žiemos grafikas bus logiškiau apskaičiuotas ir miestą jie galės pasiekti greičiau.