Principinė miesto valdžios dvikova su dviratininkais: pasigenda dialogo

Principinė miesto valdžios dvikova su dviratininkais: pasigenda dialogo
Šiauliai
„Etaplius“
Mindaugas Laurinaitis Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.LT

Šiaulių dviratininkų bendruomenė teikia siūlymus Šiaulių miesto savivaldybės administracijai dėl dviračių takų įrengimo ir eismo organizavimo mieste, bet pasigenda konstruktyvaus dialogo. Bendravimas pasiekė ribą, kad dėl atitvarų dviračių take Tilžės gatvėje pašalinimo atsidūrė ginčų komisijoje. Abi šalys savivaldybės siūlymu turėjo pasirašyti taikos sutartį, tačiau dėl kažkokių priežasčių paskutinę akimirką pati savivaldybė atsitraukė.

Apie atitvarus Tilžės gatvėje esančiame dviračių take portalas „Etaplius“ jau rašė ne kartą. Dviračių mėgėjų klubas „VELO Šiauliai“ šių metų pradžioje raštu kreipėsi į Šiaulių miesto savivaldybę ir prašė pašalinti atitvarus, imtis kitų saugumo priemonių. Ginčas pasiekė ribą, kad abi šalys kreipėsi į neikiteisminę mediacijos tarnybą – Lietuvos administracinių ginčų komisijos Šiaulių apygardos skyrių.

Ginčų komisijos šių metų birželio 13 d. priimtas sprendimas dviratininkų prašymą tenkino tik iš dalies. Komisija nustatė, kad savivaldybė išnagrinėjo dviratininkų bendruomenės raštą be teisiškai pagrįstų argumentų ir nurodė raštą išnagrinėti tinkamai iš naujo. Tačiau dviratininkų bendruomenės prašymą pašalinti atitvarus komisija atmetė. Sprendimą buvo galima skųsti administraciniame teisme, bet abi šalys šia teise nepasinaudojo, tad komisijos sprendimas įsiteisėjo šių metų liepos 14 d.

Saugaus eismo komisija įpareigota per 20 dienų klausimą išnagrinėti iš naujo ir pateikti tinkamą atsakymą. Redakcijos žiniomis, Saugaus eismo komisija į posėdį renkasi šią savaitę.

Pasitraukė iš mediacijos proceso

Portalui „Etaplius“ Šiaulių miesto mero patarėjas Justinas Švėgžda pateikė savivaldybės specialistų atsakymus raštu. Juose nurodyta, kad įstatymuose yra numatytos sąlygos ginčą spręsti taikos sutartimi, be Ginčų komisijos sprendimo.

„Mediacijos procese abiem ginčo šalims priimtinų taikos sutarties sąlygų pasiekta nebuvo, todėl pareiškėjo skundas buvo išnagrinėtas iš esmės ir priimtas aukščiau minėtas komisijos sprendimas“, – rašoma pateiktuose atsakymuose.

Savivaldybė taip pat nurodė, kad pagal tą patį įstatymą bet kuri ginčo šalis gali pasitraukti iš mediacijos, nenurodydama pasitraukimo priežasčių.

„Savivaldybės administracija, įvertinusi pateiktos taikos sutarties projekto sąlygas informavo mediatorių, kad nesutinka ginčą spręsti sudarant taikos sutartį, prašydama tęsti bylos nagrinėjimą procesine tvarka ir komisijai pasisakant dėl skundo reikalavimų“, – teigiama pateiktuose atsakymuose.

Savivaldybė nurodė, kad buvo įvertintos sąlygos ir nuspręsta, kad bylos pralaimėjimo atveju būtų identiškos sąlygos kaip ir pasirašius taikos sutartį. Tačiau taikos sutarties pasirašymo atveju savivaldybė būtų įsprausta į griežtus rėmus.

„Todėl tokios taikos sutarties, kurios sąlygos iš esmės sutaptų su galimu komisijos sprendimu, kuriuo būtų pilnai tenkintas pareiškėjo skundas, pasirašymas buvo neracionalus teisminis būdas užbaigti ginčą“, – aiškinama pateiktuose atsakymuose.

Numatė atitvarus

Savivaldybė taip pat nurodė, kad dabar įrengti atitvarai turi būti palikti, taip efektyviai mažinant dviratininkų ir paspirtukininkų sužalojimų riziką. Todėl, vadovaudamasi rekomendacijų punktu, kuris numato, kad – „pėsčiųjų ir dviratininkų eismui reguliuoti ir apsaugoti pavojingose vietose statomos 1,0–1,2 m aukščio tvorelės iš metalinių vamzdžių, metalo tinklo ir pan.“, organizavo pėsčiųjų ir dviračių eismui reguliuoti ir apsaugoti apsauginių tvorelių pastatymą.

„Administracija, atsižvelgdama į Šiaulių dviračių mėgėjų klubo vadovo prašymą, perstatė apsaugines tvoreles taip, kad dviratininkams ir paspirtukininkams būtų sudarytos kuo mažesnės kliūtys judant link sankryžos ir tuo pačiu tikėdamiesi, kad apsauginės tvorelės atliks greičio pristabdymo funkciją, norint išvengti skaudžių / nelaimingų eismo įvykių minėtose sankryžose“, – aiškina savivaldybė.

Imsis priemonių

Šiemet buvo atnaujintas juodųjų dėmių keliuose žemėlapis. Sąraše pažymėtos pavojingiausios Šiaulių miesto gatvės. Kaip jau skelbta anksčiau, vienos iš pavojingiausių vietų, kuriose vyksta daug nelaimingų eismo įvykių, kuriuose sužalojami žmonės, yra Tilžės g. ir K. Donelaičio g. sankryžoje ir Tilžės g. ir Ragainės g. sankryžoje.

Kaip nurodė Šiaulių miesto savivaldybė, siūloma imtis įvairių saugumo priemonių, tokių, kaip siaurinti K. Donelaičio gatvės atšaką, platinant šaligatvius, demontuoti esamus iškreivinimus pėsčiųjų ir dviračių take Tilžės gatvėje. Įrengti saugumo salelę Ragainės gatvės atšakoje, prieš stop liniją įrengti greičio mažinimo kalnelį, demontuoti esamus atitvarus, ribojančius dviračių taką.

Taip pat dviračių pervažas įrengti su antipraslydimine pašiurkštinta danga, pakeisti kelio ženklinimą. Tokios dviračių pervažos su raudona danga leidžia kirsti dviračių perėjas nenulipus nuo dviračio.

„Įdiegti siūlomas eismo saugumo priemonių šiose sankryžose pirkimo procedūras planuojame pradėti 2023 metais, parengiant sankryžų techninius projektus ir organizuojant reikalingas procedūras darbų rangovui parinkti“, – teigia savivaldybės atstovai.

Sutartį pasiūlė savivaldybė

Šiaulių dviračių mėgėjų klubo „VELO Šiauliai“ vadovo Andriaus Gedmino teigimu, spręsti ginčą neteisminės mediacijos būdu iniciavo Šiaulių miesto savivaldybės administracija. Mediacijos metu buvo suderintos sąlygos ir terminai, kaip Šiaulių miesto savivaldybė įgyvendins saugaus eismo pokyčius minėtose sankryžose bei pašalins atitvarus.

Tačiau, pasak pašnekovo, dėl kažkokių priežasčių Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Eduardas Bivainis paskutinę akimirką nusprendė taikos sutarties nepasirašyti ir laukti komisijos sprendimo.

„Pagal taikos sutartį savivaldybė būtų įsipareigojusi per tam tikrą laiką įrengti tinkamas saugaus eismo priemones šiose sankryžose bei pašalinti atitvarus, įrengtus pėsčiųjų ir dviračių take. Dabar ji gali tų priemonių imtis, gali ir nesiimti.

Tos juodosios dėmės ir atitinkamos priemonės jas pašalinti buvo nustatytos dar 2017 m., bet iki šiol niekas nebuvo daroma. Iš esmės, tiek 2017 m., tiek 2022 m. saugaus eismo specialistų pasiūlymai labai panašūs – siaurinti Donelaičio g., gerinti gatvės dangos ženklinimą, įrengti saugumo saleles ir t. t., o apie atitvarus neužsimenama nė vienoje ataskaitoje.

Taip pat vertėtų pabrėžti, kad nuo 2018 m. iki 2022 m. Donelaičio g. – Tilžės g. sankryžoje įvyko 6 įskaitiniai eismo įvykiai ir nukentėjo 7 žmonės, kuriuose visada buvo kalti automobilių vairuotojai, tačiau vis dėlto atitvarai buvo įrengti pėstiesiems ir dviratininkams“, – portalui „Etaplius“ teigė pašnekovas.

 

Kuria dirbtines kliūtis

Pašnekovas taip pat atkreipė dėmesį į tai, kad savivaldybės nurodyti atitvarai statomi ne dviračių takuose, bet pavojingose eismo vietose, kaip apsauginės sienelės pėstiesiems ir kitiems eismo dalyviams. Ir tai yra tvoros, bet ne diskusijas sukėlę atitvarai.

„Dviračių takuose ar pėsčiųjų ir dviračių takuose tokios priemonės netaikomos.

Nereikia net žiūrėti į užsienio šalis, pakanka Vilniaus ar Kauno pavyzdžių, kur dviratininkams kliūtys nekuriamos, o formuojami dviračių takai taip, kad mieste būtų galima keliauti dviračiu greitai, patogiai ir saugiai.

Šiauliams yra kur pasitempti, kol kas dar vienu ratu atsiliekame, todėl turime kur tobulėti. Kartu bendradarbiaujant dviratininkams ir savivaldybės administracijai – mes galime susigrąžinti dviračių miesto vardą“ – svarstė „VELO Šiauliai“ vadovas.