PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Spalio 22 d. 10:41

Pasaulinėms degalų kainoms nerandant krypties, benzinas ir dyzelinas spalį Lietuvoje brango

Lietuva

Kuro pildymas / Freepik

ELTAŠaltinis: ELTA.LT


325173

Dėl neaiškios ekonominės situacijos ir vykstančių karų pasaulinėms degalų kainoms nerandant krypties, Lietuvoje spalio mėnesį benzino kaina kyla 1,2 proc., o dyzelino – 2,1 proc., palyginus su rugsėju, rodo kainas stebinčio portalo Pricer.lt analizė.

Spalį litras A95 benzino Lietuvos degalinėse pabrango 0,016 eurų ir buvo 0,157 eurų (10,2 proc.) pigesnis, nei praeitų metų spalio mėnesį. Litras dyzelino per tą patį mėnesį brango 0,028 eurų ir buvo 0,185 eurų (11,2 proc.) pigesnis, nei praeitų metų spalio mėnesį.

Litras A95 benzino spalį Lietuvoje vidutiniškai kainavo 1,391 eurų, dyzelino – 1,380 eurų.

Spalio 15 dieną „Brent“ rūšies naftos kaina siekė 73,62 eurus, kilo 13,0 proc. palyginus su praeitu mėnesiu, ir buvo 12,3 proc. už barelį pigesnė nei 2023 spalio mėnesį.

Pasaulio rinkoje naftos kaina krenta, mažėjant paklausos prognozėms

Naftą išgaunančių šalių organizacija OPEC+ trečią mėnesį iš eilės mažina naftos paklausos augimo prognozes tiek 2024, tiek 2025 m., atsižvelgdama į silpnesnį Kinijos vartojimą, tačiau net ir dabar jos metinis prieaugis viršija konsensusą – 1,93 mln. barelių per dieną (b/d).

Izraelio ministrui pirmininkui Benjaminui Netanyahu pažadėjus smogti ne naftos, o kariniams taikiniams, rizika, kad Izraelio ir Irano priešprieša peraugs į naftos kainų kilimą, išnyksta.

JAV griežtinant sankcijas Irano eksportui, tikimasi 1,6 mln. barelių per parą naftos srauto į Kinijos Šandongo naftos perdirbimo gamyklas sumažėjimo. JAV Iždo ir Valstybės departamentai pritaikė sankcijas 23 tanklaiviams ir 16 subjektų, dalyvaujančių „vaiduoklių“ laivyne, leidžiančiame Irano naftos srautus į Kiniją.

Krenta perdirbimo marža

Dėl prastesnių sezoninių techninės priežiūros darbų taip pat padidėjo spaudimas mažinti naftos perdirbimo maržas, todėl pakrančių naftos perdirbimo įmonės buvo priverstos mažinti gamybos apimtis. Šią tendenciją pradėjo Azijos naftos perdirbimo įmonės Taivane ir Pietų Korėjoje, priklausomos nuo importo, o dabar Ispanijos ir Italijos naftos perdirbimo įmonės taip pat mažina gamybos apimtis.

Rugsėjo mėnesio vidutinė mėnesio naftos perdirbimo marža nukrito iki žemiausio lygio nuo 2020 m., o tai rodo, kad su COVID susijusių sutrikimų ir sankcijų Rusijai paskatintas perdirbimo ciklas baigiasi.

Pasaulis artimiausiu dešimtmečiu pasieks iškastinio kuro paklausos piką

Tarptautinė energetikos agentūra taip pat įspėjo, kad iki šio dešimtmečio pabaigos pasaulis netrukus pasieks iškastinio kuro paklausos piką, o po to dėl iškastinio kuro atsargų pertekliaus šalys galės daugiau lėšų skirti atsinaujinantiems energijos šaltiniams ir pradėti „elektros energijos amžių“.

Atlikti skaičiavimai, kiek kainuoja įkrauti elektromobilį Europoje. Didžiojoje Europos dalyje įkrovimo kaina svyruoja nuo 5 iki 10 eurų už 100 km. Pigiausiai kainuoja: Islandija (2,9 euro), Portugalija (3,2 euro) ir Suomija (4,6 euro). Lietuvoje ir Latvijoje kaina 9,8 eurų už 100 km, o Estijoje – 10 eurų už 100 km.

Tokios elektromobilių įkrovimo kainos visai neskatinančios jų pirkti. Paprastu dyzeliniu automobiliu nuvažiuoti 100 km šiandien gali kainuoti pigiau, nei elektromobiliu. Imant dyzelinio kuro kainos vidurkį 1,4 euro už litrą ir 6,5 l/100 km, gautume 9,1 euro. Skirtumas nedidelis, tačiau jis gali būti didėjantis, krentant naftos kainoms ir/ar važiuojant naujesniais dyzeliniais automobiliais, sunaudojančiais 5,5/6 litrus kuro 100 km. Norvegijoje ir Slovėnijoje įkrovimo kaina šokteli iki 17-19 eurų už 100 km.