Prasideda lietuvių keturratininkų ekspedicija „Mes pasaulyje“, kurioje dalyvaujantis kuršėniškis Vidmantas Pikelis Vasario 16-ąją Afrikoje ieškos Lietuvos

8024c0031ad1f3c6f19684e9e361b3190b5d8522
Šiauliai
Autorės, ekspedicijos organizatorių nuotr.
Rita Žadeikytė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Sausio 23-ąją kuršėniškis verslininkas, keturratininkas, keliautojas Vidmantas Pikelis drauge su dar trimis projekto „Mes pasaulyje“ nariais iškeliauja į karščiu alsuojančią Afriką su 1991 metų mikroautobusu ir rengiasi nukeliauti beveik per visą Afriką. Šios kelionės tikslas – Lietuvos valstybės nepriklausomybės dieną – Vasario 16-ąją iškelti Lietuvos valstybės ir Lietuvos didžiosios kunigaikštystės vėliavas Švento Džeimso saloje (Gambijoje), kuri anksčiau vadinosi Švento Andriaus sala. Tai tolimiausias kada nors Lietuvai priklausęs taškas Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdymo laikais.

Likus kelioms dienoms iki šios įspūdingos kelionės priėmime pas Šiaulių rajono savivaldybės merą Česlovą Greičių Vidmantui Pikeliui buvo įteiktos Šiaulių rajono ir jo gimtųjų Kuršėnų vėliavos, kad ir jos iškiltų Vasario 16-osios proga tolimojoje Afrikos saloje.

Į Afriką – ieškoti Lietuvos

Keturi lietuviai keturratininkai Adomas Gančierius, Tadas Šinkūnas, Karolis Okuško  ir Vidmantas Pikelis nusprendė šaltą lietuvišką žiemą iškeisti į alinantį karštį Afrikoje.

Sausio 23 dieną keturi lietuviai pajudės iš Malagos, keliaus per Afrikos žemyną, o kelionę baigs Dramblio kaulo krante.

Ši idėja, pasak Vidmanto, keturratininkams kilo absoliučiai spontaniškai, kai šį rudenį – ankstų rugsėjo 14-osios rytą, dalyvaujant keturračių turizmo sezono uždarymo šventėje, bičiuliai svarstė pakeliauti keturračiais po kaimynines šalis, nes kelionių azartas pasibaigus kelionių sezonui Lietuvoje keturratininkų neapleidžia. Ir būtent Vidmantui šovė mintis, kurią jis pasakė garsiai: „O gal į Afriką?“. Bičiuliai sužiūro į Vidmantą ir sprendimas buvo priimtas labai greitai: „Į Afriką!“.

Nors ankstyvo ryto idėja daugeliui pasirodė nerimta („ai, pasvajos ir nurims“), bet jau po keturių dienų Vidmanto kieme stovėjo „karavelė“.

Tada vyrai ėmė plačiau domėtis, kas ir kaip, ir sužinojo, kad Afrikoje yra Lietuvos istorijai svarbių vietų.

„Norime pagerbti Lietuvos valstybės atkūrimo dieną ypatingai. Keliausime 1991 m. pagamintu automobiliu per  Afriką. Mūsų tikslas – 2024 m. vasario 16 dieną iškelti Lietuvos valstybės ir Lietuvos didžiosios kunigaikštystės vėliavas Švento Džeimso saloje (Gambijoje), kuri anksčiau vadinosi Švento Andriaus sala. Tai tolimiausias kada nors Lietuvai priklausęs taškas LDK valdymo laikais. Iš ten kelionę tęsime iki Dramblio kaulo kranto“, – pasakoja keliautojai.

Savo idėją jie apibūdino taip: „Lietuvos istorija, praeitis – jos stiprybė.  O pagarba  jos istorinei atminčiai turi didelę įtaką tautos likimui. Tik mes patys, gerbdami ir brangindami savo Tėvynės praeitį, gebėsime saugoti, kas pasiekta, iškovota“.

Apie Šventojo Andriaus salos ir LDK ryšius rašoma tinklapyje „Gabalėliai Lietuvos“( ©Augustinas Žemaitis): „Visi žino istoriją, kaip Vytauto Didžiojo kariaunos buvo pasiekusios Juodąją Jūrą ir LDK tapo didžiausia šalimi Europoje. Tačiau ar žinote, kad XVII a. Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė turėjo valdų ir daug toliau: Gambijoje (Afrikoje) (...)? Tiesa, netiesiogiai. 1561-1795 m. Lietuvai buvo pavaldi (kaip vasalas) Kuršo ir Žiemgalos Kunigaikštystė. (...) Kuršas ir Žiemgala, turėję vos 200 tūkstančių gyventojų, sugebėjo tapti mažiausia Europos šalimi, dalyvavusioje didžiojoje kitų žemynų kolonizacijoje.

Žymiausia Kuršo ir Žiemgalos valda Gambijoje - Šv. Andriaus sala Gambijos upės žemupyje. Šią salą Kuršas kolonizavo 1651 m., tačiau deja po nepilno dešimtmečio Lietuvą užpuolė rusai. Tai buvo itin liūdnas laikas, nusiaubta ir sostinė Vilnius, o Kuršas buvo priverstas atsisakyti pasaulio dalybų planų - koloniją Gambijoje ilgainiui perėmė anglai. Labiausiai dėl šių vėlesnių kolonistų veiklos sala dabar įrašyta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą. Jie saloje, pervadintoje Džeimso vardu, perskirstinėjo vergus. (...) Pakrantėje prie salos yra kaimas Džufurė (Juffureh) su vergovės muziejumi. Pats Džufurės kaimas, beje, irgi buvo Kuršo valda. Taip pat ir dar viena nūnai žymi vieta - sala upės žiotyse, kurioje yra Gambijos sostinė Bandžulis“.

Kuršėnai–Vilnius–Kaunas–Elektrėnai ir keturračiai

Šį projektą, kuriame dalyvauja keturračių sporto entuziastai ir keliautojai – kuršėniškis, vilnietis, kaunietis ir elektrėniškis – pavadino „Mes pasaulyje“.

Visi keturi vyrai dalyvauja klubo „ATV turizmas“ veikloje. Šis klubas nestokoja idėjų įdomiai ir turiningai keliauti, aplankyti įdomias vietas. Klubas vienais metais lankė visus išskirtinius Lietuvos medžius, užpernai – išlikusius senuosius Lietuvos vėjo malūnus. „Mes su keturračiais keliaujame tik įteisintais keliai, nes mūsų tikslas yra kelionės ir įdomių vietų pažinimas“, – sakė Vidmantas.

Vienas iš „Mes pasaulyje“ komandos narių – Adomas Gančierius yra profesionalas, keturratininkų pasaulio čempionatų prizininkas.

Nors viso projekto „Mes pasaulyje“ dalyviai yra prisiekę keliautojai, pabuvoję daugelyje pasaulio kraštų, tačiau po pasaulį jie keliaudavo lėktuvais į pažintines ir verslo keliones.

Kas laukia? Nežinia, įdomybės ir nuotykiai!

„Kuo arčiau kelionė, tuo mums patiems kyla vis daugiau klausimų. Kai pasiklausėme vienų žymiausių Lietuvos keliautojų, išgirdome, kad iki Senegalo viskas kaip ir neblogai turėtų būti, o toliau – laukinės džiunglės... nei ryšio, nei kelių“, – priėmime pas Šiaulių rajono savivaldybės merą pasakojo Vidmantas.

Kelionė Afrikoje gali būti nenuspėjama ir dėl dokumentų, vizų, ir dėl saugumo tuose taškuose, kur vyksta kariniai veiksmai.

Yra kelios sudėtingiausios vietos, kurios kaip tik ir pasitaikys projekto „Mes pasaulyje“ keliautojams. Viena jų – tarp Vakarų Sacharos ir Senegalo esanti 10 kilometrų  niekieno žemė, kur negalioja jokie įstatymai. Jeigu užstringi niekieno žemėje ir nespėji iš jos išvažiuoti iki 18 valandos, gali netekti visko. Taip pat teks vykti per kelias šalis, kuriose vyksta kariniai veiksmai.

Projekto „Mes pasaulyje“ komanda užregistravo Užsienio reikalų ministerijoje ekspedicijos statusą, kad atsitikus nenumatytiems atvejams galėtų greičiau sulaukti Lietuvos konsulatų pagalbos.

„O rimtų netikėtumų tokiose kelionėse gauna net ir labai patyrę keliautojai. Kalbėjomės su viena keliautoja, kuri Afrikoje, Čade, buvo patekusi į kalėjimą 40-čiai parų už tai, kad nufotografavo kareivį...“, – pasakojo Vidmantas Pikelis.

Keliautojas juokiasi, kad kelionėje gali prireikti ne tik smulkių dolerių kupiūrų, bet ir gyvybės gelbėtojais vadinamų kiniškų „roleksų“ – Afrikoje kartais tai gana nebloga derybų priemonė, nulemianti teigiamą sprendimą keliautojų naudai.

„Dalis mūsų kelionės labai aiški, bet dalis – gali būti visokia. Yra tikslas Vasario 16-ąją iškelti Švento Andriaus saloje Lietuvos vėliavą, bet ką gali žinoti – gal tai pavyks tik Kovo 11-ąją“, – svarstė keliautojas.

Vidmantas pasakojo, kad jų komandai yra patarta kertant bet kurią sieną turėti maisto ir vandens atsargų bent 5 paroms, nes kol bus patikrinti dokumentai, išduoti leidimai, gali tekti laukti. Pasak Vidmanto, jų ekipažui teks kirsti ne vieno karštojo taško valstybių sienas.

Į kelią – su caravelle „Ožys“

Keliautojai į Afriką išvyksta 1991 metais pagamintu Volkswagen Caravelle mikroautobusu. Šie metai pasirinkti neatsitiktinai – tai Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo metai.

„Karavelė“ pasirinkta neatsitiktinai – ji Afrikos džiunglėse gali tarnauti ne tik kaip automobilis, bet ir atstoti saugius namus.

„Paruošėm automobilį – padėjo net partneriai Šiaulių technologijų mokymo centro mechanikai, prisidėjome detalių, kelionėje patys būsime ir mechanikais, bet ką gali žinoti... Savo caravelle pavadinom „Ožys“. Ką gali žinoti, ar neužsiožiuos...“, – pasakojo Vidmantas.

Pavyko išspręsti net užstrigusį „karavelės“ nuvežimą iki Malagos iš kur keliautojai ir pajudės į kelionę per Gibraltaro sąsiaurį laivu ir Afrikos smėlynai, džiunglės ir kiti išbandymai.

„Žemėlapyje viskas gražiai atrodo – čia siena tarp tų valstybių, čia tarp anų, o kai pradėjome domėtis, pasirodo, kad dalis pažymėtų žemėlapyje keliukų gal dviračiu ir pravažiuojami, bet tik ne automobiliu! Važiuosime bekelėmis, laukais ir tiek. Yra pagrindinis automobilių kelias per Afriką, bet juo važiuojant nieko nepamatysi ir jokių nuotykių bei išbandymų nepatirsi. Tai ne mūsų kelias! Todėl pasirinkome, kad 90 procentų mūsų kelionės būtų toks šiek tiek sulėtintas „Dakaras“ – juokiasi Vidmantas.

Kelionė, pasak Vidmanto, dėl įvairių priežasčių gali užsitęsti nuo 6 savaičių iki 2 mėnesių. Kelionėje planuojama įveikti 7500 kilometrų Afrikos žemyno.

„Jeigu per dieną įveiksime po 200 – 300 kilometrų – bus labai šaunu!“, – mano keliautojas.

Vidmantas pasakojo, kad caravellei jau 33 metai, todėl norėjo jai gauti istorinius numerius, bet su jais būtų buvę daugybė papildomų problemų kertant daugelio šalių sienas. O Afrikoje yra tokių šalių, kur automobilių su lietuviškais numeriais iš viso neįsileidžia.

Kelionės daina, vaizdai internetu ir filmas!

Jau ir dabar visą pasiruošimą kelionei „Mes pasaulyje“ komanda filmuoja, fotografuoja ir dalijasi šiais įrašais specialiai šiam projektui ir kelionei sukurtoje socialinio tinklo Facebook paskyroje „Mes pasaulyje“.

Keliautojai kviečia pamėgti jų kelionės puslapį „Mes pasaulyje“ Facebook tinkle

 https://www.facebook.com/profile.php?id=61551593201608

Šioje paskyroje keliautojai dalinsis videomedžiaga visos kelionės metu.

O kelionei pasibaigus komanda tikisi sukurti filmą.

Vidmantas Pikelis išdavė paslaptį, kad jau sutarta su kuršėniške Nerile Bernotiene, grupės „Tykiai“ vadove apie tai, kad ši grupė sukurs ir įrašys kelionės dainą ir videoklipą.

Į kelionę Šiaulių rajono savivaldybės meras Česlovas Greičius ir vicemeras Eimantas Kirkutis įdėjo ne tik Šiaulių rajono vėliavą, bet ir įvairių smulkių dovanėlių su Šiaulių rajono ir Lietuvos simbolika, linkėdami patyrusiems keliautojams sėkmės.

Į Afriką su projektu „Mes pasaulyje“ iškeliavo širdelės su lietuviška tautine juostele, kurias pasiuvo buvusi kuršėniškė Nijolė Dagienė.

Kuršėnų miesto seniūno pavaduotoja Giedrė Karkalienė į kelionę įdėjo Kuršėnų miesto vėliavą, o Kuršėnų kaimiškosios seniūnijos, kurios teritorijoje yra Vidmanto Pikelio verslo įmonė, seniūnė Edita Mileikienė – fotoalbumus apie Lietuvą. Sėkmės linkėjo Kultūros skyriaus vedėjas Tomas Vaitkus, skyriaus darbuotoja Daiva Pikturnienė.

Išlydint pasiteiravome, kokie komandos „Mes pasaulyje“ ateities tikslai?

„Per 10 metų automobiliu apkeliauti visus pasaulio žemynus ir aplankyti su Lietuva susijusias vietas. Afrika – tik pradžia“, – įsitikinęs Vidmantas Pikelis.