Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Irma BagūnėŠaltinis: Etaplius.lt
Mėta Brazlauskienė,
UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“
Gamybos – technikos skyriaus viršininko pavaduotoja investicijoms ir plėtrai
Tendencingai pateikti faktai privertė sureaguoti į „Facebook“ socialiniame tinkle išplatintą Martyno Šiurkaus, vieno iš kandidatų į miesto tarybos narius, pasisakymas, pažymėtas kaip politinė reklama (https://www.facebook.com/siurkus.martynas/politine_reklama), vėliau tas pats tekstas paskelbtas ir https://www.etaplius.lt/kiek-kainuoja-siltos-vieteles.
Esu ekonomistė, dirbu UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“, kurioje atsakau už įmonės finansų planavimą, biudžeto formavimą, pajamų ir išlaidų subalansavimą, ekonominį valdymo sprendimų pagrindimą ir ekonomišką išteklių valdymą bei už visus kitus klausimus, kurie vienaip ar kitaip susiję su strateginiu įmonės veiklos planavimu ir efektyviu finansų valdymu. Nemaloniai nustebino M. Šiurkaus sutarties, pasirašytos tarp Šiaulių miesto savivaldybės administracijos ir UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ interpretacijos bei su tiesa prasilenkiantys faktai. Noriu atsakyti į M. Šiurkaus pranešimą, kadangi esu šios sutarties kainodaros metodikos tiesioginė rengėja, visus savo teiginius pagrįsiu konkrečiais dokumentais.
Apie Konkurencijos tarybos sprendimą
M. Šiurkus savo pranešime teigia: „Prieš kelis mėnesius Konkurencijos taryba Klaipėdos miesto savivaldybei skyrė 22 tūkst. Eurų baudą už tai, kad ši privilegijavo savo bendrovę ir diskriminavo kitus ūkio subjektus. Toji bendrovė, tai Klaipėdos miesto UAB „Gatvių apšvietimas“, kuriai be konkurso buvo patikėta prižiūrėti miesto gatvių ir kitų viešųjų erdvių apšvietimo tinklus“. Toliau p. Martynas nurodo paralelę tarp Klaipėdos UAB „Gatvių apšvietimas“ ir UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“. Gal M. Šiurkus neįsigilino į Konkurencijos tarybos nutarimą, gal iki galo nesuprato jo esmės, o gal sąmoningai nepaminėjo, kad Konkurencijos taryba sankcijas taikė tik vienai iš sutartyje numatytų veiklų – eismo reguliavimo priemonių (kelio ženklų, atitvarų) eksploatacijos bei įrengimo paslaugoms, tuo tarpu dėl kitų paslaugų - miesto gatvių apšvietimo elektros tinklų einamojo remonto bei priežiūros ir nelegalių bešeimininkių ar netinkamų eksploatuoti reklaminių skydų demontavimo paslaugų – Konkurencijos įstatymo pažeidimo procedūra nutraukta (Šaltinis: Konkurencijos tarybos 2018-11-20 nutarimas Nr. 2S-6 (2018)). Šiaulių miesto savivaldybei šis atvejis neaktualus, kadangi paslaugų, dėl kurių Klaipėdoje buvo pažeistas Konkurencijos įstatymas, teikimas pagal Šiaulių miesto savivaldybės 2019-01-15 pasirašytą sutartį su UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ nenumatytas, o dėl jų teikimo Šiaulių mieste pradėtos konkurencingo viešojo paslaugų pirkimo procedūros, todėl M. Šiurkaus Klaipėdos ir Šiaulių konkrečios situacijos sugretinimas yra netinkamas.
Apie Šiaulių miesto savivaldybės ir UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ sutartį
Vidaus sandoriai, dėl kurių kyla daug diskusijų, ir kurie yra kartais traktuojami kaip konkurenciją pažeidžiantys sandoriai, vis dėl to ES ir LR teisės aktų yra leidžiami ir jų sudarymas nėra įstatymų pažeidimas. Derėtų paminėti, kad Šiaulių miesto savivaldybė su UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ 2019-01-15 dieną sudarė ne vidaus sandorį, kuriam netaikomos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, o atliko visas Viešųjų pirkimų įstatyme numatytas procedūras ir pasirašė Šiaulių miesto gatvių lauko apšvietimo tinklo ir eismo reguliavimo techninių priemonių (šviesoforų) priežiūros, valdymo ir atnaujinimo paslaugų teikimo sutartį su vieninteliu tiekėju, kuris pajėgus paslaugą teikti visa reikalinga apimtimi. Prieš pasirašant sutartį, kaip to reikalaujama pagal įstatymus, savivaldybė pateikė pagrindimą, kodėl tik vienas konkretus tiekėjas gali teikti būtent tokio pobūdžio ir tokios apimties paslaugas. Šį pagrindimą kaip tik ir cituoja M. Šiurkus savo pranešime. Nors kaip pagrindinį ir vienintelį motyvą tokios sutarties sudarymui M. Šiurkus nurodo turto perdavimo bendrovės nuosavybėn faktą, tačiau iš tiesų, paslaugai teikti reikia ne tik stulpų, šviestuvų ir kabelių bei šviesoforų, bet ir visos apšvietimo ir šviesoforų valdymo, stebėjimo ir geografinės lokacijos nustatymo ir kitos specializuotos įrangos, pagaliau – specialistų, kurie šią įrangą prižiūrėtų, bet šiuos sutarties sudarymo motyvus M. Šiurkus praignoravo. Taigi, M. Šiurkaus argumentai, kad sutarties sudarymas yra netinkamai ar nepakankamai pagrįstas, neparemti jokiais objektyviais faktais ir yra tik paties p. Martyno interpretacija.
Apie paslaugų kainas ir manipuliavimą skaičiais
M. Šiurkus savo pranešime lygina UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ įkainius su kitų miestų įkainiais. Bet ar p. Martynas tikrai įsigilino, kokios paslaugos kiekvienu atveju teikiamos už nurodytą įkainį, kokios dedamosios šį įkainį sudaro ir kokią naudą gaus miestas iš teikiamų paslaugų? Negalima lyginti įkainio nepalyginus teikiamų paslaugų apimties. Vienas atvejis, kai įkainis skaičiuojamas tik už eksploataciją (anot M. Šiurkaus – lempučių priežiūrą) ir visai kitas atvejis, kai teikiamos kompleksinės gatvių apšvietimo funkcionavimo užtikrinimo, valdymo, kapitalinio remonto, rekonstrukcijos ir tinklo atnaujinimo paslaugos. Tai reiškia, kad į M. Šiurkaus paminėtą 7,29 Eur (su PVM) per mėnesį kainą įeina ne tik apšvietimo tinklo eksploatacija, bet ir valdymas bei pilnas apšvietimo tinklo atnaujinimas, įskaitant kabelių, atramų ir šviestuvų keitimą bei valdymo sistemos modernizavimą. M. Šiurkus ne tik nedetalizavo, kokias paslaugas teikia Klaipėdos UAB „Gatvių apšvietimas“ už skelbiamą įkainį, bet ir neteisingai jį pateikė. Mat viešai CVP IS skelbiamoje 2019-01-04 sutartyje Nr. 9-13 M. Šiurkaus minimas įkainis 3,84 Eur už vieną šviestuvą yra tik viena (mažiausia) pozicija, o kiti įkainiai svyruoja nuo 3,84 Eur iki 7,34 Eur už vienetą priklausomai nuo šviestuvo rūšies, ir į šią kainą įeina tik eksploatavimo paslaugos (palyginimui – UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ tik eksploatavimo paslaugoms taikomas įkainis yra 3,85 Eur (su PVM) visiems šviestuvams, nepriklausomai nuo šviestuvo rūšies).
Ta pati situacija ir su šviesoforais. UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ teikia kompleksinę šviesoforų priežiūros, valdymo, eismo organizavimo, šviesoforų konfigūravimo, nuolatinės eismo stebėsenos ir valdymo bei pačių šviesoforų postų atnaujinimo paslaugą. M. Šiurkus palyginimui pateikė Mažeikių pavyzdį, pagal kurį, konkursą laimėjusi bendrovė teiks tik šviesoforų priežiūros paslaugas. Pagal Mažeikių rajono savivaldybės 2017-09-27 su rangovu sudarytą sutartį Nr. MS-340 (sutartis viešai skelbiama CVP IS), į paslaugas neįeina nuotolinis eismo stebėjimas ir valdymas, šviesoforų konfigūravimas, šviesoforų postų atnaujinimas, kuriuos teikia UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“.
Tad ar galima objektyviai vertinti pateikiamas prielaidas apie kainų skirtinguose miestuose skirtumus, jei nėra padaryta teikiamų paslaugų pobūdžio ir apimties analizė? Galbūt, kai kas galėtų tai pavadinti manipuliavimų skaičiais ir rinkėjų sąmoninguklaidinimu, nepagrįstai siekiant sukelti nepasitikėjimą savivaldybės sprendimais jos valdomų įmonių atžvilgiu.
Apie privačius ir viešojo sektoriaus UAB‘us
Visų įmonių, įstaigų ar organizacijų vadovų atsakomybė už įmonės valdymą, žmogiškuosius ir finansinius išteklius bei teikiamų paslaugų kokybę yra reglamentuojama įstatymų ir yra vienoda, nepriklausomai nuo to, viešajame ar privačiame sektoriuje jie veikia.
Pagal LR Vietos savivaldos įstatymą, savivaldybė gali perduoti savo savarankiškųjų funkcijų įgyvendinimą įmonei ar organizacijai, kurios veiklą ji kontroliuoja. Perdavus dalį savivaldybės funkcijų, susijusių su eismo ir visuomenės saugumu bei patikėjus su šių funkcijų įgyvendinimu susijusias paslaugas teikti savivaldybės įmonei, įsijungia dvigubos kontrolės mechanizmas – savo UAB‘ą savivaldybė kontroliuoja ir kaip užsakovas pagal paslaugų teikimo sutartį, ir kaip įmonės savininkas-akcininkas. Dėl to, už kiekvieną įmonės išleistą eurą įmonės vadovas atsiskaito ne tik paslaugos gavėjui, bet ir akcininkui. Kiekvienas didesnės vertės pirkimas derinamas su akcininku, kiekvienas atnaujinamas objektas derinamas su paslaugų gavėju. Savivaldybė, ir kaip akcininkas, ir kaip paslaugų gavėjas, derina paslaugų įkainius, jų nustatymo metodiką, kontroliuoja kiekvieną įmonės vadovo sprendimą ir kiekvieną išleistą eurą.
Tuo tarpu, privataus sektoriaus UAB‘ų teikiamas paslaugas sudėtinga kontroliuoti ir užtikrinti jų kokybę. Derėtų paminėti ir tai, kad privataus sektoriaus UAB‘o pelnas tenka vienam ar keliems asmenims, o savivaldybės UAB‘o pelnas grįžta atgal į savivaldybės biudžetą ir gali būti panaudotas visų miestiečių poreikiams.
Kur UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ naudos 6 milijonus per 3 metus?
Suprantama, kad M. Šiurkaus pranešime iškeltas klausimas, ar ne per daug šiauliečiai sumoka už gatvių apšvietimą, kyla ne vienam. Taigi, pateiksiu išsamią ataskaitą, kur nukeliaus savivaldybės UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ pagal sutartį skiriami pinigai. Beje, šioje vietoje turiu paminėti dar vieną p. Martyno pasisakymo netikslumą, parodantį, kad jis komentuoja sutartį iki galo jos nepaskaitęs arba deramai neįsigilinęs. Cituoju: „Bendra UAB “Šiaulių gatvių apšvietimas” apšvietimo infrastruktūros ir šviesoforų priežiūros 3 metų sutarties vertė 6 mln. eurų, neskaičiuojant elektros sąnaudų“. Ir tikslinu: viešai CVP IS skelbiamos 2019-01-15 Šiaulių miesto gatvių, lauko apšvietimo tinklų ir eismo reguliavimo techninių priemonių (šviesoforų) priežiūros, valdymo ir atnaujinimo paslaugų teikimo sutarties Nr. SŽ-28 teikiamų paslaugų apraše (1 priedas) yra nurodyta, kad elektros energijos gatvių apšvietimui ir šviesoforams tiekimas yra viena iš pagal sutartį teikiamų paslaugų. Vadinasi, sutarties bendra vertė apima ir elektros energijos tiekimo kainą.
O dabar smulkiau apie tai, kur UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“ naudos 6 milijonus Eurų per 3 metus.
Pradėti reikia nuo to, kad 21% iš minėtos sumos sudarys PVM ir jis bus sumokamas į valstybės biudžetą, o tai - nei daug, nei mažai – 1,26 mln. Eur.
Apie trečdalis likusios sumos (apie 1,64 mln. Eur per 3 metus be PVM, nes PVM jau nurodėme atskirai) sudarys išlaidos elektros energijai.
Dar trečdalis (apie 1,6 mln. Eur) bus skirta apšvietimo tinklų ir šviesoforų postų atnaujinimui. Už šią sumą per 3 metus bus pilnai atnaujinta (tai reiškia, pakeisti kabeliai, atramos ir įrengti nauji ekonomiški LED šviestuvai bei apšvietimo valdymo sistemos elementai) apie 25 km miesto apšvietimo linijų ir rekonstruoti 5 šviesoforų postai (įrengiant šiuolaikišką saugų pėstiesiems ir vairuotojams šviesoforų postą, valdomą transporto detektorių ir stebimą vaizdo kameromis).
Grynai eksploatacijai lieka apie 1,5 mln. Eur per trejus metus – po 500 tūkst. Eur per metus, o ne po 1,137 mln. Eur, kaip teigia M. Šiurkus, ir ne už lempučių priežiūrą, o už visos apšvietimo sistemos ir visų miesto šviesoforų postų funkcionavimo užtikrinimą: priežiūrą, valdymą, gedimų šalinimą.
Šiame straipsnyje pateikiau tik tai, kas atrodė svarbu ir ką galiu pagrįsti konkrečiais dokumentais.
#Ne politinė reklama, nes nepriklausau jokiai partijai, jokiam politiniam judėjimui ar komitetui ir neketinu to daryti ateityje.