Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
EtapliusŠaltinis: Etaplius.lt
„Nors iki 2023 m. pabaigos liko šiek tiek laiko, tačiau jau galime pasakyti, kad viršijome šiemet užsibrėžtą pusės milijono įdiegtų išmaniųjų elektros energijos skaitiklių ribą. Džiugu ir tai, kad pirmajame diegimo etape, kai skaitikliai iki 2026 m. įrengiami daugiau nei 1 tūkst. kilovatvalandžių (kWh) per metus suvartojantiems asmenims, jau kirsta pusiaukelė – veikia daugiau nei 700 tūkst. Iš viso minėtame etape planuojama įdiegti beveik 1,2 mln. išmaniųjų įrenginių. Pastebime, kad žmonės vertina išmaniosios apskaitos galimybes, analizuoja naudojimo duomenis, atsižvelgdami į juos – keičia vartojimo įpročius ir sutaupo“, – teigia Aurelija Židickytė-Orvydė, ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento vadovė.
Vis pozityvesnes vartotojų nuotaikas jaučia ir išmaniuosius elektros energijos skaitiklius diegiantys ESO inžinieriai, kurie kasdien šalyje sumontuoja apie 2 tūkst. šių išmaniųjų įrenginių. Vienas tokių specialistų – nuo 2017 m. bendrovėje dirbantis Jaroslav Glembocki, Vilniaus mieste ir rajone jau pakeitęs daugiau nei 2,6 tūkst. skaitiklių, kasdien prie šio skaičiaus prideda dar iki 20. Tiesa, yra buvę ir tokių dienų, kai nepakeitė nė vieno. Pavyzdžiui, vykstant pas atokiau gyvenantį klientą, net ir visais keturiais ratais varomas automobilis neįveikė pažliugusio kelio. Tad darbą teko atlikti vėliau.
„Kaip ir kitose šalyse, kuriose diegti išmanieji elektros energijos skaitikliai, pas mus nuotaikos iš pradžių irgi nebuvo pačios geriausios. Tačiau dabar baimės ir abejonės dingo: kol keiti skaitiklį, klientai pasiūlo ir kavos, spėji pabendrauti, susipažinti. Būna, kartais perša ir savo dukras“, – juokiasi Jaroslav.
Inžinierius sulaukia ir dėkingų žmonių skambučių: vieni dėkoja už gerai atliktą darbą, kiti – už rastas ir išspręstas problemas. Vienas klientas, kurio namuose įdiegta išmanioji apskaita, ESO savitarnos svetainėje stebėjo suvartojimą ir atkreipė dėmesį, kad, sušildęs vandenį, elektrinis vandens šildytuvas neišsijungia ir vis tiek vartoja elektros energiją.
Klientas nusprendė taisyti šildytuvą, nes paaiškėjo, kad jo konstrukcijoje yra įtrūkimų ir būtent dėl to jis veikė nuolat.
Skatina taupyti
Tuo metu Vilniaus mieste išmaniuosius elektros energijos skaitiklius diegiantis ESO inžinierius Paulius Viršyla pasakoja, kad darbe tenka klampoti ir per pusnis. O kartais skaitiklio nepavyktų pakeisti, jei ne žmonių geranoriškumas.
„Žmonės puikiai žino apie išmaniųjų elektros energijos skaitiklių teikiamą naudą, tad dabar jau sulaukiu prašymų šiuos įrenginius įdiegti kuo greičiau. Dažniau tai girdžiu atšalus – eiti į lauką nurašinėti skaitiklio rodmenų nėra malonu, o su išmaniąja apskaita suvartojimo duomenys automatiškai perduodami tiekėjui. Esu pastebėjęs, kad žmonėms taip pat patinka kasdien sekti savo elektros energijos suvartojimą 15 minučių tikslumu, tai padeda įvertinti ir keisti įpročius. Kai kurie klientai gerokai sumažino sąskaitas, nes atsisakė vieno ir kito įrenginio naudojimo“, – patirtimi dalijasi P. Viršyla.
ESO duomenimis, vien 2022 m. klientai, kurių elektros energijos suvartojimą apskaitė išmanusis skaitiklis, sutaupė apie 11,4 mln. kilovatvalandžių (kWh) elektros energijos, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2021 m. Kaip pastebi J. Glembocki, išmanioji apskaita ir suvartojimo istorijos savitarnoje stebėjimas taip pat leidžia suprasti, kiek jie sutaupo, pakeitę vartojimo įpročius.
„Įdiegus išmanųjį elektros energijos skaitiklį, žmonės gali stebėti, kiek elektros energijos reikia, pavyzdžiui, šilumos siurblio veikimui. Apskaičiavę jo naudojimo kainą, gali palyginti su kietojo kuro, pavyzdžiui, malkų, kaina, kurią dažnai didina išlaidos darbui ir sandėliavimui. Įsigijus elektromobilį, jį galima krauti naktį, kai elektros energija pigiausia, išlaidas palyginti su tuo, kiek anksčiau būdavo išleidžiama degalams“, – pataria ESO inžinierius.
Padeda ir verslui
A. Židickytė-Orvydė, ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento vadovė, priduria, kad išmanieji elektros energijos skaitikliai taip pat naudingi gaminantiems vartotojams, kurie gali gauti išsamius duomenis apie suvartotos ir į tinklą atiduotos energijos kiekius. Dėl išmaniosios apskaitos plėtros laimi ir verslas. Ši technologija suteikia postūmį kurti skaitmeninių technologijų ir programinę įrangą, diegti įvairias paslaugas ir įgalina didesnę konkurenciją rinkoje. Visa tai, ateityje populiarėjant išmaniojo namo koncepcijai, turėtų tapti vis aktualesne tema.
„Išmanieji elektros energijos skaitikliai padeda ESO efektyviau valdyti tinklą. Nuotoliniu būdu gaudami suvartojimo duomenis ir tinklo parametrus, turime galimybių kur kas greičiau ir tiksliau nustatyti bei šalinti gedimus. Taip pat galime efektyvinti tinklo veiklą, pasibaigus diegimo procesui, bus įmanoma tiksliau apskaičiuoti jos plėtrai reikalingas investicijas“, – teigia departamento vadovė.
ESO atstovė akcentuoja, kad, atėjus eilei keisti vartotojo namuose esantį skaitiklį į išmanųjį, apie tai ESO atstovai informuoja telefonu, trumpąja SMS žinute ar elektroniniu paštu, jei jis nurodytas ESO savitarnos svetainėje. Jei išmanusis elektros energijos skaitiklis montuojamas pastato viduje, informaciją apie jo keitimo darbus galima rasti prisijungus prie ESO savitarnos. Jei skaitiklis keičiamas ne vartotojo būsto viduje, jo dalyvavimas nėra būtinas. ESO akcentuoja, kad skaitikliai keičiami nemokamai.
Daugiau informacijos apie išmaniuosius skaitiklius ir jų keitimą vartotojai gali rasti svetainėje www.ismaniejiskaitikliai.lt.