Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Irma BagūnėŠaltinis: Etaplius.lt
Lygių galimybių kontrolierė nustatė, kad pažinčių interneto svetainės www.flirtas.lt reklama pažeidžia Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą, draudžiantį reklamoje išreikšti pažeminimą ar paniekinimą bei formuoti visuomenės nuostatas, kad viena lytis yra pranašesnė už kitą.
Tyrimas dėl galimo reklamos prieštaravimo Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymui buvo pradėtas gavus pareiškėjos skundą dėl balandžio 26-30 dienomis per LNK, BTV, Info TV ir TV1 televizijų kanalus transliuotos pažinčių interneto svetainės reklamos, kurioje skamba šis tekstas: „Reikia pasikeisti padangas, kompą pataisyti ir čiaupas laša. Turėčiau vyrą, tai jis viską patvarkytų. Mane irgi. Užsiregistruosiu flirtas.lt – mačiau gerų yra.“ (kalba netaisyta).
Reklamos užsakovo UAB „Vertex“ Flirtas.lt vykdantysis direktorius tyrimo metu paaiškino, kad šia reklama buvo siekiama pristatyti www.flirtas.lt televizijos žiūrovams bei paskatinti juos registruotis minėtoje pažinčių interneto svetainėje. Reklama skirta 18-24 metų amžiaus moterims ir merginoms. Įmonės rinkodaros specialistas Marius Petrauskas, atsakingas už reklamos sukūrimą ir sklaidą, patikslino, kad reklama siekiama paskatinti diskusiją apie tai, ko nori moterys ir paaiškino: „pažinčių svetainės gyvuoja, jei jose registruojasi moterys. Jei moterys nustos registruotis, pažinčių interneto svetainė ilgai negyvuos. Toks rinkos dėsnis. Būtent dėl šios priežasties reklamą kūriau jaunoms moterims“. Atsakydamas į pasiteiravimą dėl žodžių junginio „ir mane patvarkytų“, Marius Petrauskas paaiškino, kad mergina, ištardama frazę „turėčiau vyrą – jis viską patvarkytų“, pasako, kad vyras pataisytų anksčiau sugedusius daiktus ir pagerintų merginos buitį, „įskaitant jos fizinę bei psichologinę gerovę“, o vėliau, ištardama frazę „mane irgi“, būtent tai ir patvirtina.
Tyrimo metu buvo nagrinėjami reklamos verbalinis ir vizualinis aspektai. Aptariant verbalinį aspektą, nustatyta, kad žodžio „patvarkyti“ reikšmė nėra susijusi su žmogiškųjų santykių apibūdinimu. Dabartinės lietuvių kalbos žodyne nurodoma, kad žodis „patvarkyti“ reiškia „kiek tvarkyti“ arba „duoti potvarkį, nurodymą“. Šio žodžio naudojimas žmonių santykio, ypač santykio tarp moters ir vyro, apibūdinimui įgyja neigiamą, žeminantį ir menkinantį pobūdį to žmogaus, kuriam jis adresuojamas, atžvilgiu. Todėl žodžio „patvarkyti“ naudojimas reklamoje, kurį ištaria pagrindinė šio reklaminio vaizdo siužeto herojė, įgyja moteris žeminančią, niekinančią, pagarbos žmogui stokojančią prasmę, o moteris yra sudaiktinama ir priešpastatoma vyrui kaip subjektas, nesugebantis sutvarkyti savo buities, bei tampa galimu atvirai sudaiktintų seksualinių santykių objektu. Vertinant vizualinį reklamos aspektą, atkreiptinas dėmesys, kad reklamoje lygiagrečiai merginos ištariamiems žodžiams baltame lape rodomi žodžiai: „padangos, kompas, čiaupas, ir apatinėje eilutėje atsiranda užrašas „aš “ vaizdo priemonėmis gretina merginą su buitiniais reikmenimis, kuriuos reikia remontuoti („patvarkyti“ ir merginą). Taigi vertinant reklamos visumą, konstatuotina, kad reklama verbalinėmis ir vaizdo priemonėmis vulgariai konstruoja stereotipą apie tai, kad moteris yra nesavarankiška, neveikli, nuo vyro priklausoma visuomenės narė, kuri, be kita ko, save siūlo kaip objektą galimam vyrui. Dėl tokio primityvaus ir sudaiktinto moters vaizdavimo, reklama yra neabejotinai žeminanti ir diskriminuojanti moteris.
Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė teigia, kad pažinčių interneto svetainės www.flirtas.lt reklama siunčia netinkamą žinutę apie moters ir vyro santykį, deklaruoja moters priklausomumą nuo vyro bei skatina nepagarbų požiūrį į moterį taip prisidedant prie visuomenės nuostatos, kad moteris nėra lygiavertė vyrui, formavimo.
UAB „Vertex“ skirtas įspėjimas dėl Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo pažeidimo.