REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Sportas2024 m. Gegužės 26 d. 12:18

Nuo olimpiados iki Olimpinės dienos Šiauliuose (X)

Šiauliai

Šiau­lių mo­to­cik­li­nin­kų klu­bo na­riai Vil­niaus g., Šiau­liuo­se. XX a. 4 deš. (Fo­tog­ra­fas ne­ži­no­mas. Iš Pet­ro Ka­mins­ko rin­ki­nio)

Jonas NekrašiusŠaltinis: Etaplius.LT


302092

Tęsiame rašinių ciklą „Nuo olimpiados iki Olimpinės dienos Šiauliuose“. Šį kartą apie motociklininkų sportą.

Motociklininkų klubas

Lietuvoje motociklų sportas atsirado po Pirmojo pasaulinio karo. 1925 m. rugsėjo 27 d. Klaipėdos krašte surengtos pirmosios motociklų lenktynės. Pirmosios varžybos motociklais Lietuvoje įvyko 1927 m. spalio 16 d. Kaune. 1 km pavienio starto plento lenktynėse įvairių klasių čempionais tapo A. Rinčanauskas (350 kub. cm), važiavęs motociklu „Harley-Davidson“, K. Jurevičius (750 kub. cm), B. Malkevičius (1 000 kub. cm) ir P. Kazėnas (1 200 kub. cm su priekaba).

1928 m. Kaune įsteigtas Lietuvos motociklininkų klubas (LMK) – vadovaujanti Lietuvos motociklų sporto organizacija. 1934 m. LMK buvo priimta į tarptautinę motociklininkų klubų asociaciją (FICM), vėliau tapusia Tarptautine motociklų sporto federacija (FIM). Įsteigus LMK, pradėjo kurtis motociklininkų klubai Klaipėdoje, Šiauliuose ir kitur. 1940 m. spalio mėn. LMK buvo uždaryta.

Pirmasis skelbimas apie Šiaulių motociklininkus pasirodė 1928 m. rugpjūčio 12 d. laikraštyje „Momentas“. Jame rašyta: „Liepos 29 d. 6 val. ryto Šiaulių motociklistai vedami p. Eidrigevičiaus ir p. Slavinsko išvyko į Rygą į VII Latvijos žemės ūkio ir pramonės parodą. Rygoje prabuvo dvi dienas. Ten juos priėmė ir vaišino Rygos motociklistų klubas. Mūsų vaizdelyje ekskursantai prieš išvykimą Vilniaus g-vėje prie p. Šterno krautuvės. Fot. p. H. Krafto.“

1930 m. kovo 17 d. Šiaulių miesto valdyba patvirtino Teodoro Slavinskio, Juozo Grumšlio, Mendelio Leibavičiaus, Michailo Slezino ir Peterso Vitolio (dar rašoma Petro Vitolio) pasirašytus Šiaulių motociklininkų klubo (ŠMK) įstatus. Šie įstatai buvo įregistruoti Šiaulių miesto ir apskrities viršininko įstaigoje 1930 m. birželio 14 d. (registro Nr. 199 / 6.).

1930 m. liepos mėn. laikraštis „Šiaurės Lietuva“ pranešė apie Šiaulių motociklininkų klubo įsteigimą: „Š. m. birželio 15 d. Šiauliuose įsisteigė „Šiaulių Motociklistų Klubas“. Susirinkimas buvo gausingas ir nustatytos steigėjų dienotvarkės svarstymas praėjo gana gyvai. Išrinkta valdyba. Nariais įsirašė visi dalyvavusieji susirinkime asmenys.

Pirmoje eilėje nutarta suruošti motociklais ekskursiją į Klaipėdą ir Palangą, vėliau į Latviją ir Vokietiją. Baigiant svarstyti dienotvarkę susirinkimas vienbalsiai nutarė prašyti Šiaulių miesto ir apskrities viršininką poną A. Staškevičių kviečiamu įstoti Klubo garbės nariu.“

1930 m. liepą laikraštis „Mūsų momentas“ apie šio klubo įsteigimą rašė: „Birželio 15 d. Šiauliuose įvyko Šiaulių Motociklistų klubo steigiamasis susirinkimas, į kurį atsilankė gausus šio sporto mėgėjų skaičius. Pristatytos steigėjų susirinkimo dienotvarkės svarstymas praėjo gana gyvai.

Į Šiaulių motociklistų valdybą išrinkti p. p. T. Slavinskas, M. Leibavičius, M. Slezinas, M. Butkevičius, A. Požėla ir J. Važys. Pažymėtina, kad visi dalyvavusieji susirinkime įsirašė klubo nariais ir pasižadėjo energingai darbuotis sporto plėtime. Pirmoj eilėj nutarta suruošti motociklais ekskursiją į Klaipėdą ir Palangą, kuri ekskursija manoma įvyks liepos 12 d., gi vėliau į Latviją ir Vokietiją.

Šiaulių motociklistų klubo valdybos pirmininku buvo išrinktas T. Slavinskas, pirmininko padėjėju M. Butkevičius, sekretoriumi A. Požėla, kasininku M. Leibavičius, ūkvedžiu M. Slezinas, sporto sekcijos vedėju J. Važys. ŠMK 1930 m. pasigamino 2,9×1,9 cm dydžio, balto metalo, geltono, žalio ir raudono emalio ženklelį. Jo averse, skydo viduryje esančiame rombe įspaustas įrašas: „Šiaulių / Moto / Klubas / 1930 / V. D. M.“ 1931 m. Šiaulių motociklistų klube buvo 60 narių.

1932 m. sausio mėnesį Šiaulių motociklininkų klubo (ŠMK) valdyba, pateikdama Lietuvos visuomeninių organizacijų surašymui reikalaujamus duomenis apie klubo tikrųjų narių tautybę, anketoje nurodė: lietuvių – 44, žydų – 26, vokiečių – 8, lenkų – 2, rusų – 2, latvių – 3; tikėjimą: rym. Katalikų – 40, evangelikų (reformatų ir liuteronų) – 11, sentikių ir stačiatikių – 2, izraelitų – 26. Anketos duomenų tikrumą savo parašais patvirtino ŠMK sekretorius Antanas Požėla ir tikrasis narys Mendelis Leibavičius. Dar ŠMK valdyba, pildydama anketą, pažymėjo, jog iš 85 klubo narių 66 yra vyrai ir 19 moterų. Klubas nekilnojamojo turto neturėjo ir jokių periodinių „spaudinių“ neleido.

Šiau­lių mo­to­cik­li­nin­kų klu­bo na­riai Dva­ro g., Šiau­liuo­se. 1938 m. rug­sė­jo 8 d. (Fo­tog­ra­fas ne­ži­no­mas. Iš Li­no Ža­liū­ko rin­ki­nio)

Šiaulių MK narės buvo Valerija Verdingovaitė, Paulina Madrauskaitė, Genovaitė Madrauskaitė, Bronė Pretkelytė ir kt.

1932 m. spalio 23 d. Šiaulių motociklininkai užbaigė sezoną, surengę Piliečių klube pasilinksminimo vakarą. Jo metu prizais iškilmingai apdovanoti paskutinių lenktynių laimėtojai. 1932 m. spalio 23 d. laikraštis „Mūsų momentas“ apie Motociklininkų klubo veiklą rašė: „Tenka pažymėti, kad šiais metais Šiaulių motociklistai nesnaudė ir sulig galimybės sezoną išnaudojo, suruošdami keletą motociklų lenktynių ir kt. Įdomiausia tai paskutinės (rugpjūčio mėn. 28 d.) lenktynės, kurias aplankė skaitlinga Šiaulių visuomenė ir su pasimėgavimu sekė sportininkų triukus.“

1931, 1932, 1937 ir 1938 m. Lietuvoje surengtos daugiadienės lenktynės „Aplink Lietuvą“. 1931 m. birželio 14 d. Šiaulių motociklininkų klubas organizavo varžybas lėto važiavimo motociklais rekordui pasiekti. Jos prasidėjo Šiauliai–Kelmė plente 16.30 val. Užsiregistravusių dalyvauti varžybose buvo 10 dalyvių, iš kurių 1 kilometro distanciją pravažiavo 5 motociklininkai. Jų rezultatai: Antanas Požėla su motociklu BSA (550 kub. cm) važiavo 17 min. 40 sek., V. Fosbeinas su „Ariel“ (550 kub. cm) – 17 min. 30 sek., A. Janulaitis su „Harley-Davidson“ (500 kub. cm) – 17 min. 22 sek., A. Neirandas su „Motosacoche“ (500 kub. cm) – 17 min. 20 sek. ir V. Ogintas su BSA (174 kub. cm) – 16 min. 25 sek. Lėto važiavimo rekordą pasiekęs ir laimėtoju pripažintas A. Požėla buvo apdovanotas nugalėtojui skirtu prizu.

1931 m. Šiauliuose buvo suruoštos lėto važiavimo motociklais lenktynės, kurias laimėjo Antanas Požėla. Jis pasiekė lėto važiavimo rekordą, 1 kilometrui sugaišęs 18 minučių 38 sekundes. 1932 m. Šiaulių motociklininkų klubas suruošė originalias lenktynes ties Bubiais. Pirmosios – lėtas važiavimas 1 kilometro distancijoje, t. y. kuris daugiausia laiko sugaiš, važiuodamas minėtą kelio atkarpą, nepaliesdamas kojomis žemės, antrosios – važiavimas į kalną be kelio. Pastarųjų lenktynių tikslas – išsiaiškinti, kuris gebės pirmutinis pasiekti kalno viršūnę.

1935 m. rugsėjo 22 d. Šiaulių–Bubių plente Šiaulių motociklininkų klubas surengė lenktynes. Jose pirmąją vietą laimėjo Norkūnas, pravažiuodamas 1 km per 21,5 sek. BSA 5 jėgų sportiniu motociklu; antrąją vietą – Aleksas Vosylius, pravažiuodamas 1 km per 27,4 sek. BSA 5 jėgų turistiniu motociklu. Abu sportininkai – kauniečiai. Be to, gerai distanciją įveikė Leipus, kuris 3,5 jėgų BSA sportiniu motociklu 1 km pravažiavo per 24 sekundes. Be šių sportininkų, dar dalyvavo Prialgauskas – kaunietis 5 jėgų „Motosocoche“ turistiniu motociklu 1 km pravažiavo per 32 sekundes.

Lietuvos automobilių klubui priklausęs Šiaulių motociklininkų klubas veikė iki 1940 m. sovietams aneksavus Lietuvą, Šiaulių motociklininkų klubas, kaip ir visos kitos sporto organizacijos, klubai bei sekcijos buvo panaikintos.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA