REDAKCIJA REKOMENDUOJA
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2022 m. Spalio 7 d. 07:00

Nesibaigiančias eiles dėl kompensacijų už šildymą gyventojai vadina pasityčiojimu

Šiauliai

Audronio Rutkausko nuotr.

Asta ŠiukšterienėŠaltinis: Savaitraštis „Etaplius“


247906

Prieš mėnesį prasidėjęs bumas Socialinių išmokų ir kompensacijų skyriuje niekaip neslopsta. Net priešingai: žmones į neviltį varo pypsintis telefono signalas, valandinės eilės, o artimiausi talonai – tik gruodžio viduryje. Senjorus gąsdina ir tai, kad už laukiamą skambutį reikės susimokėti, ir kalbos, jog kompensacija bus grąžinta tik kitąmet.

„Tai pasityčiojimas iš žmonių“

„Skambinu jau trečia savaitė. Niekaip. Ir ilgai laukiu paskambinusi. Ir ryte skambinu, ir po pietų skambinu, ir prieš darbo pabaigą skambinu – niekaip niekas niekada neatsiliepia. Skyriuje eilėje laukti reikia apie tris valandas, tai nė nebandau ten eiti“, – pasakoja į „Etaplius“ redakciją paskambinusi šiaulietė Nijolė.

Tokiomis ir panašiomis istorijomis tarpusavyje dalijasi tie šiauliečiai, kurie prieš šį šildymo sezoną mėgina pateikti prašymus kompensacijoms už šildymą ir karštą vandenį gauti. Jie sako, kad kiekvienais metais situacija rudenį būna panaši, bet esą niekada dar nebuvo tokia beviltiška: nei priskambinti, nei prilaukti.

Energetinėms kainoms pakilus, šiemet padaugėjo ir galinčiųjų pretenduoti į kompensacijas. Eilės išilgėjo trigubai. Gyventojai įsitikinę, kad Savivaldybė situaciją žino, bet nieko nedaro.

„Čia pasityčiojimas iš žmonių. Šitiek laukti ir nesulaukti. Savivaldybė tai tikrai žino – juk ir žmonės sako, ir spauda rašo. Valdininkai atlyginimus gauna, bet nieko nedaro. Socrūpyba (Savivaldybės Socialinių išmokų ir kompensacijų skyrius, – aut. past.) čia kalta: jie etatų tai tikrai turi, pastatytų žmones dirbti ir nebūtų taip“, – piktinasi šiaulietė.

Senjorai, turintys sveikatos problemų, net vengia eiti ir į tas eiles stotis.

„Eiti ten net nebandau. Nes kaimynė buvo lietingą dieną, tai žmonių buvo mažiau, bet ir tai laukė tris valandas, po to dar pietūs prasidėjo – tai jau keturios valandos. Tai šitiek laiko išstovėti ir išsėdėti ne kiekvienas gali: gal kam stuburas skauda, gal kam širdis silpna, o per tiek valandų ir į tualetą žmonės užsinori“, – telefonu vardija moteris.

Susimokėti už eilę?

Kad prisiskambinti telefonu nepavyksta – tai dar pusė bėdos. Bet moterį išgąsdino galima didelė sąskaita už tą laukimą telefonu.

„Buvau aš užėjusi pas savo operatorių. Tai berniukai man ten pasakė, kad tarnybų numeriai gali būti apmokestinami didesniu tarifu. Tai dabar bijau, kad ne tik kompensacijos už šildymą negavau, bet dar ir neaišku, kokios telefono sąskaitos sulauksiu. Tai išeina, kad turiu susimokėti už tą laukimą eilėje“, – dar labiau nerimauja šiaulietė.

Socialinių išmokų ir kompensacijų skyriaus telefonai – linijiniai, jų numeriai nėra padidinto tarifo, tad mokestis už pokalbį turėtų būti įprastas. Bet viskas priklauso nuo turimo pokalbių plano.

Eilės galas – gruodžio viduryje

Kaip anksčiau informavo Socialinių išmokų ir kompensacijų skyriaus atstovai, nepaisant padidėjusio interesantų skaičiaus, darbuotojų etatų nepadaugėjo. Šiaulių mieste dirba trys išmokų specialistai: vienas aptarnauja gyventojus pietiniame rajone, antras – centre, trečias suveda duomenis.

Gyventojai raminami, kad eilėje laukti nebūtina – esą galima registruotis ir internetu. Tačiau pretenduojantieji į kompensacijas tik gūžčioja pečiais: „Aš pati gal ir rasiu, kur ten ką paspausti, o kitas net ir interneto neturi, o ir turėdamas nežino, ką ten suvesti. Jei noriu paprašyti kaimynų ar vaikų pagalbos, tai irgi turiu pasakyti, kur ten jungtis. O jei nėra vaikų, tai ar gatvėje atsistojus man šaukti, kad kas nors padėtų užsiregistruoti?“

Dalis gyventojų, kurie sugebėjo patys ar rado pagalbininkus, šia registravimosi galimybe internetu pasinaudojo. Tačiau irgi itin nesidžiaugia – dabar eilės galas… gruodį.

„Džiaugsmas tas, kad nereikėjo man eiti į skyrių to talono eilėje valandų valandas laukti. Bet tai menka paguoda. Taloną gavau tik gruodį. Tai kada tą kompensaciją man skirs? O šildyti tai jau tuoj pradės“, – sako senjorė Irena, kuriai taloną internetu paėmė dukra.

Ir išties, šiuo metu registruojantis internetu, artimiausias vizito laikas – gruodžio antroje pusėje.

Gyventojai raminami, kad eilėje laukti nebūtina – esą galima registruotis ir internetu, tačiau ir čia laukia netikėtumas: šiuo metu registruojantis internetu, artimiausias vizito laikas – gruodžio antroje pusėje. (A. Rutkausko nuotr.)

Kompensacija – kitais metais?

Dokumentų pateikimo tvarka kompensacijoms prieš porą savaičių buvo palengvinta. Nuo šiol nebereikės kreiptis kas tris mėnesius, kad paramos skyrimas būtų tęsiamas. Užteks ateiti vieną kartą per metus.

Tačiau senjorus, o ir kitus mažas pajamas gaunančius asmenis, gąsdina tai, kad tuomet ir sprendimai dėl kompensacijų skyrimo gali nusitęsti – esą dabar mokėti reikės, o kompensuojama bus vėliau.

„Juk eina tie žmonės, kurie neturi pinigų. Gauna gal po 300–400 eurų pensijos. Tai kaip jiems susimokėti pilną sumą dabar? O kompensaciją atgaus tik po Naujųjų metų ar net šildymo sezono pabaigoje. Kitas juk ir numirti gali, taip belaukdamas, viską išleidęs. Pasityčiojimas iš žmonių“, – nuogąstauja ir piktinasi ponia Nijolė.

Kol kas nėra aišku, kaip greitai veiks tas kompensacijų skyrimo mechanizmas, tad nežinia, ar gyventojams verta nurimti, ar ir toliau bijoti.

Gyventojų pasiūlymai

Išlaukus ilgąsias eiles, paaiškėja, kad ateinantieji pakartotinai atsako į vos kelis klausimus ir pasirašo. Procedūra tetrunka penkias minutes, nes esą visi ankstesni duomenys jau būna sistemoje.

Ilgiau sugaištama kreipiantis pirmą kartą, kai reikia pateikti informaciją apie gaunamas pajamas ir turimą turtą, gautą paveldėjimą ir panašiai.

Todėl gyventoja sako turinti pasiūlymą darbuotojams: padaryti atskiras eiles. Viena – tiems, kas eina pakartotinai, antroji – tiems, kurie kreipiasi pirmą kartą arba yra finansinių pasikeitimų.



REDAKCIJA REKOMENDUOJA