PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2023 m. Vasario 15 d. 10:17

Moksleivių verslumo iššūkis: auga verslo idėjų generatorių karta

Lietuva

Shutterstock

Versli LietuvaŠaltinis: Etaplius.LT


259212

Moksleiviai vis dažniau ir drąsiau dar būdami mokyklos suole pradeda kurti verslus. Idėjų moksleiviams netrūksta – atkakliausiems pavyksta jas paversti ambicingais verslais. Šiuo metu visi Lietuvos moksleiviai gali greitai ir paprastai pasitikrinti, ar turi pakankamai žinių verslo pradžiai – dalyvauti Inovacijų agentūros organizuojamame Nacionaliniame verslumo iššūkyje.

Nepriklausomybės siekis ir atsakingas požiūris į verslą

Šiuolaikinius vaikus realizuoti savo verslo idėjas ir kurti verslą dar mokyklos suole skatina naujų iššūkių, finansinės nepriklausomybės, savarankiškumo troškimas, siekis įgyti naujos patirties ir įgūdžių bei noras susikurti sau darbo vietą, savarankiškai užsidirbti – taip pastebi Andželika Rusteikienė, „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė.

„Moksleiviai, išgirdę apie galimybę ugdyti savo verslumo kompetencijas ir taip susikurti sau darbo vietą – greitai susidomi. Lietuvos mokyklose vykstanti „accelerator_x“ verslumo ugdymo programa moksleiviams suteikia trūkstamų žinių apie verslo kūrimą, padeda labiau pasitikėti savimi, savo idėjomis ir suteikia realias galimybes idėjas paversti verslu“, – sako A. Rusteikienė.

A. Rusteikienė pastebi, jog šiuolaikiniai moksleiviai į verslą žiūri atsakingai – mokiniams svarbus verslo skaidrumas, mokesčiai suvokiami kaip savaime suprantamas dalykas, todėl kurdami verslą ieško būdų apskaityti visą savo veiklą, noriai mokosi valdyti finansus.

A. Rusteikienė taip pat pastebi, jog moksleiviai dažnai pasirenka tvarias verslo idėjas, kuria socialinius verslus, tačiau taip pat sukuria bendrovių, paremtų technologijomis ir inovacijomis.

„Moksleiviai ypač noriai imasi antrinio žaliavų panaudojimo verslo idėjų, kuria drabužius iš senų drabužių medžiagų atraižų, iš baldų dalių gamina naujus baldus. Moksleiviams kyla ir socialinio verslo idėjų – dažnai moksleiviai užmezga bendradarbiavimą su senelių namais, ir, pavyzdžiui, kartu kuria apyrankes, kurias vėliau parduoda”, – pasakoja A. Rusteikienė.

Pradėti verslą pastūmėjo ekonomikos mokytoja

Verslo idėjos „Arbatukai“ autorius išbandyti savo jėgas versle pastūmėjo ekonomikos mokytoja ir šis mokyklos projektas virto tarptautinės plėtros ambicijų turinčiu verslu. Nuo idėjos sugalvojimo pradžios praėjus ketveriems metams produktas gaminamas Šveicarijoje ir netrukus pasieks Lietuvos parduotuvių lentynas.

„Mokykloje ekonomikos mokytoja pasiūlė dalyvauti bandomųjų bendrovių kūrimo programoje. Iš pradžių į tai su klasiokais žiūrėjome kaip į nerimtą mokyklos „projektėlį“, nes apie verslą nieko nesupratom. Tuomet sugalvojom aibę verslo idėjų, bet nei viena neatrodė įgyvendinama su turimais ištekliais. Galiausiai, visai atsitiktinai, sugalvojome visiems patikusią idėją – gaminti arbatą be žolelių“, – apie verslo idėjos pradžią pasakoja Gvidas Ruskevič, bendrovės „Arbatukai“ vadovas.

G. Ruskevič pasakoja, jog šią idėją verslumo programos mentoriai sutiko labai palankiai ir vertino kaip perspektyvią. Vis tik, pradėjus kurti produktą, moksleiviai suprato, jog jiems trūksta pinigų, maisto technologijų žinių bei laiko, o ištyrę rinką sužinojo, kad konkurentų taip pat netrūksta. Šią verslo idėją ir komandą prikėlė Lietuvoje veikiantys verslo akceleravimo projektai bei palaikantys mentoriai.

„Dalyvavome verslo akceleratoriuje, kuriame leidome laiką tarp ambicingų verslo kūrėjų ir ten mūsų produktas sulaukė palaikymo. Radome partnerius Šveicarijoje ir pasirašėme kontraktą, drauge ištobulinome produktą, sukūrėme prekės ženklą ir gaminame pirmąją 12 tūkst. vienetų „Arbatukų“ partiją, kuri netrukus pasieks parduotuvių lentynas Lietuvoje“, – sako G. Ruskevič.

G. Ruskevič mato didelį savo verslo potencialą ir plėtros galimybes: „Jau dabar į mus kreipėsi didžiulis prekybos tinklas Japonijoje, kurio pateiktos užklausos tiesiog negalime įvykdyti esamais gamybos pajėgumais ir turimais finansiniais ištekliais. Tai, kad mumis domisi tarptautinė rinka yra ženklas, kad verslo idėja perspektyvi, nors ji gimė atsitikinai, dar mokyklos suole. Tikiuosi, kad mūsų įstorija įkvėps moksleivius dar mokykloje mėginti kurti savo verslą ir naudotis verslumo programos suteikiamomis galimybėmis – viskas įmanoma“, – neabejoja G. Ruskevič.

Nacionalinis verslumo iššūkis – pirmas žingsnis į verslą

Inovacijų agentūra, siekdama paskatinti moksleivius drąsiau apsvarstyti verslininko rolę, šiemet inicijavo jaunimo verslumo skatinimo kampaniją ir sukūrė informatyvų puslapį moksleiviams – „Drąsiau į verslą!“. Puslapyje suprantamai ir nuosekliai išdėstoma informacija apie pagrindinius verslo kūrimo žingsnius.

Inovacijų agentūra moksleivius taip pat kviečia išmėginti savo jėgas ir pasitikrinti verslo kūrimo žinių lygį Nacionaliniame verslumo iššūkyje.

„Sėkmingą verslą galima sukurti bet kokiame amžiuje, o pradėti verslą dar mokykloje, kuomet moksleiviai turi daugiau laiko, idėjų ir energijos bandyti, mokytis ir klysti yra išties palankus metas. Mes kviečiame moksleivius išdrįsti realizuoti savo idėjas, bet nekurti verslo aklai – gilinti savo žinias, tiek „Drąsiau į verslą“ puslapyje, tiek mūsų mokymuose ir praktinėse programose, kreiptis pagalbos, konsultuotis su specialistais ir mentoriais. Nors verslo pradžios kelias atrodo bauginantis ir sudėtingas, tačiau dabar pradedantiesiems verslininkams, kaip niekada anksčiau, suteikiama daug galimybių – vien Inovacijų agentūra siūlo pluoštą įrankių bet kokios brandos verslininkui“, – kalba Patricija Reut, Inovacijų agentūros Bendrųjų verslo kompetencijų skyriaus vadovė.

Visų, Nacionalinį verslumo iššūkį priėmusių moksleivių, laukia vertingas prizas, taip pat bus išrinkta didžiausią potencialą turinti verslo idėja bei versliausia šalies mokykla. Iššūkio testą iki vasario 19 d. galima atlikti čia: https://drasiauiversla.inovacijuagentura.lt/verslumo-issukis