PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Verslas2024 m. Birželio 23 d. 09:10

„Michelin“ žvaigždžių lietus Lietuvoje – efektas gali būti trumpalaikis

Lietuva

Į visame pasaulyje vertinamą „Michelin“ restoranų gidą pirmą kartą istorijoje pateko 34 aukščiausios kokybės restoranai iš Lietuvos / Michelin

Arvydas JockusŠaltinis: ALFA.LT


306117

Nėra tikslių duomenų, kokiu mastu išauga gastronominis turizmas, kai „Michelin“ inspektorių „atrastose“ valstybėse restoranai gauna aukščiausius įvertinimus.

Nėra tikslių duomenų, kokiu mastu išauga gastronominis turizmas, kai „Michelin“ inspektorių „atrastose“ valstybėse restoranai gauna aukščiausius įvertinimus.

Nors rezervacijos „Michelin“ žvaigždutėmis apdovanotuose Vilniaus restoranuose iš karto buvo užpildytos, neaišku, ar tokia tendencija tęsis mėnesį ar ilgiau.

Kita vertus, viešbučių ir restoranų asociacija skaičiuoja, kad vien dėl to, kad Lietuvos restoranai atsirado prestižiniame „Michelin“ gide, turistų skaičius mūsų šalyje per metus turėtų išaugti apie 17 tūkst., o valstybės biudžetas pasipildyti apie 3–4 mln. eurų.

Nepaprastas Lietuvos restoranų ir viešbučių įvertinimas, kai šalia vyksta karas, esą daug labiau nei mūsų pačių kalbos įtikina, kad čia gyvenimas eina įprastai, kad į Lietuvą atvažiuoti gera ir saugu.

Lankomumas išauga trumpam?

„Keliauk Lietuvoje“ Turizmo rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovė Dovilė Seliukė teigia, kad nėra tikslesnių duomenų, kaip keičiasi – ar auga – turistų srautai, kai kurios nors šalies restoranai gauna „Michelin“ žvaigždutes.

Klausėme, ar išaugo gastronominių turistų srautas Latvijoje ir Estijoje, kai keli šių šalių restoranai buvo pirmą kartą įtraukti į „Michelin“ gidą.

„Tokių duomenų konkrečiai iš tikrųjų nėra nė vienoje šalyje. Galime tik fiksuoti konkretų poveikį restoranams. Restoranai (kurie gavo žvaigždutes – red.) bent jau pusantro–du mėnesius į priekį yra tikrai užimti“, – Alfa.lt teigė D. Seliukė.

Keturiems Lietuvos restoranams birželio 13 d. pavakare gavus prestižinio „Michelin“ gido žvaigždę, o dar 30 patekus į „Michelin“ gidą, įvertintų restoranų vadovai sakė, kad juos tą patį vakarą užplūdo potencialių klientų skambučiai, o rezervacijų sistemos strigo.

Keli Latvijos ir Estijos restoranai jau anksčiau buvo įvertinti „Michelin“ inspektorių.

2023 m. lapkritį „Michelin“ suteikė žvaigždę Latvijos restoranui „Max Cekot Kitchen“, o 2022 m. vasarą po žvaigždę gavo Estijos restoranai „NOA Chef‘s Hall“ ir „180 by Matthias Diether“.

„Šalys apklausų duomenų, kiek dėl „Michelin“ yra atvykusių (turistų – red.), bent jau kol kas neturi. Tačiau yra teikiama bendra „Michelin“ informacija, kad gastronominiai turistai keliauja būtent lankydami gide nurodytus restoranus. Kiek jų bus Lietuvoje, parodys laikas“, – atsargiai kalbėjo D. Seliukė.

Lietuvą atrado pati „Michelin“

Lietuva per trejus metus sumokėjo per 1,5 mln. eurų (be PVM), kad „Michelin“ vertintojai aplankytų Lietuvą ir galbūt įtrauktų mūsų restoranus į prestižinį gidą.

Vis dėlto D. Seliukė negalėjo pasakyti, kokių lūkesčių turėjo Lietuva, kai užsakė „Michelin“ vertintojų vizitus.

„Reikia patikslinti, kad „Michelin“ atėjimą inicijuoja patys „Michelin“ atstovai, vertindami šalies gastronominį potencialą. Visų pirma tai yra pačios organizacijos intencija“, – sakė „Keliauk Lietuvoje“ atstovė.

Alfa.lt primena, kad, be restoranų, į „Michelin“ viešbučių gidą pirmą kartą istorijoje įtraukti penki Vilniaus viešbučiai: „Neringa“, „Pacai“, „Stikliai“, „Narutis“ ir „Vilnia“.

Kol kas nėra aišku, kokiomis aplinkybėmis jie pateko į žinyną – to nežino net patys viešbučiai.

D. Seliukės teigimu, restoranų ir viešbučių „Michelin“ gidus reikėtų atskirti, nes tai visiškai „skirtingi dalykai“.

„Aš pati klausiau „Michelin“ atstovų (dėl viešbučių įtraukimo į gidą – red.), tai jie patys negalėjo plačiau pakomentuoti. Tai visiškai kitas projektas ir visiškai kita komanda. Deja, mes šioje vietoje daugiau informacijos neturime. Kiek žinau, patys viešbučiai, save suradę „Michelin“ gide, buvo nustebę ir jiems tai buvo staigmena, nes procesas nėra toks kaip restoranų. Mano žiniomis, už į viešbučių traukimą į gidą nebuvo niekam mokėta. Kaip procesas vyko, informacija neteikiama nei viešai, nei neviešai“, – sakė D. Seliukė.

„Keliauk Lietuvoje“ atstovė atmetė prielaidą, kad restoranų ir viešbučių įtraukimą į „Michelin“ gidą būtų galima susieti tuo pagrindu, kad, įtraukus į gidą restoranus, kartu įvertinti ir viešbučiai.

„Žinokite, ne. Tai visiškai skirtingi dalykai. Ir ta komanda, kuri dirbo vertindama restoranus, apie viešbučių vertinimus net nežino ir net negali pakomentuoti, kokie yra vertinimo kriterijai ir panašiai. Šiuo atveju niekas nėra žinoma. Man tik sakė, kad tai yra bandomasis projektas.

Sieti viešbučius ir restoranus būtų labai nesąžininga, nes restoranų vertinimo procesas yra labai sudėtingas, ilgas, konfidencialus ir komplikuotas. O apie viešbučių vertinimą negalėčiau nieko komentuoti“, – prisipažino D. Seliukė.

Puikus pasiekimas karo fone

Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė įsitikinusi, kad restoranų įtraukimas į „Michelin“ gidą bei žvaigždučių dalybos į Lietuvą neabejotinai pritrauks daugiau turistų.

„Vienareikšmiškai taip. Labai tikimės. Žiūrime kitų šalių pavyzdžius – stebime ir Estiją, ir Latviją. Nesitikėjome, kad tiek daug bus tų „mišelinų“ Lietuvai“, – Alfa.lt sakė E. Šiškauskienė.

Pasak jos, vien dėl „Michelin“ pripažinimo Lietuvoje turistų skaičius turėtų per metus išaugti apie 17 tūkstančių. O turint omenyje, kad statistiškai turistas užsienyje vidutiniškai išleidžia apie 90 eurų, į biudžetą turėtų sugrįžti apie 3–4 mln. eurų.

„Ir žinomumo prasme mums labai gerai. Nežinau, kaip mes tokį marketingą nusipirktume. Ypač šitame fone, kai vyksta karas, gali sakyti, kiek nori, kad čia saugu ir gera, bet, kai gauni tokius įvertinimus, tai daug labiau įtikina, kad čia gyvenimas eina įprastu ritmu, kad į Lietuvą saugu ir gera atvažiuoti“, – mano E. Šiškauskienė.

Gastronominis turizmas, pasak jos, pasaulyje labai auga, todėl „Michelin“ įvertinimas Lietuvai ypač naudingas.

Buvome paskutiniai, tapome pirmi

Nors estai „Michelin“ žvaigždute įvertintą restoraną turi jau dvejus metus, Lietuva kaimynę gerokai aplenkė – tokį įvertinimą iš karto gavo keturi mūsų restoranai.

„Buvome paskutiniai, bet dabar pagal restoranų skaičių ir pagal tai, kaip yra įvertinta mūsų gastronomija, esame pirmi tarp Baltijos valstybių. Tai fantastika“, – susižavėjimo neslėpė E. Šiškauskienė.

Pasak jos, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija artimiau bendrauja su Latvijos kolegomis, kurie, pasak jos, tikina, kad gavus „Michelin“ žvaigždutes išaugo ne tik turistų skaičius, bet ir susidomėjimas latvių virtuve.

Tai, kad „Michelin“ atkreipė dėmesį net į 34 Lietuvos restoranus, E. Šiškauskienės tikinimu, niekas nesitikėjo, tai visiška fantastika.

„Prancūzija taip susidomėjo Lietuvos gastronomija, kuri nėra tik Vilniuje. Visa Lietuva turi puikių restoranų, ir tas įvertinimas – neįtikėtinas. Aš asmeniškai galvojau: na, gal 15 bus rekomenduojama ir geriausiu atveju gausime dvi žvaigždes, bet gavome dvigubai daugiau. Puiki emocija“, – prisipažino E. Šiškauskienė.

Jos nuomone, lietuviai seniai žino, kad jų gastronomija – puiki, bet klausimas, kaip mus kiti mato.

„Mes kokius 10 metų dirbome su tuo „Michelin“ atėjimu į Lietuvą. Bet jie žiūri ir ateina tada, kai yra atitinkamas lygis, kai yra kokybės pastovumas. Tai dabar yra kokybės ženklas ir įvertinimas labai geras. Mes patys galime, kiek norime, galvoti, kad mes geri, bet turi pasauliniai vertintojai tai pripažinti“, – svarstė ji.

E. Šiškauskienė nedvejodama „Michelin“ žvaigždutes vadina gastronomijos „Oskarais“.

Geriausi tarp geriausių

Alfa.lt primena, kad birželio 13 d. Vilniuje surengtame renginyje keturiems Lietuvos restoranams už aukščiausios kokybės virtuvę suteikta viena „Michelin“ žvaigždutė.

Vienas restoranas apdovanotas „Michelin“ Žaliąja žvaigžde už pavyzdinį tvarumą, keturiems restoranams suteiktas „Michelin Bib Gourmand“ apdovanojimas už geros kokybės maistą bei trys specialūs „Michelin“ apdovanojimai įteikti išskirtinėms asmenybėms.

Iš viso pirmajame „MICHELIN Guide Lithuania“ rekomenduojami 34 restoranai visoje Lietuvoje.

„Kiekvienas mūsų atrinktas restoranas pelnytai nusipelnė savosios vietos, ir šie restoranai iš tiesų yra geriausi iš geriausių“, – sakė „Michelin“ gido tarptautinis direktorius Gwendalas Poullennecas.

Pasak jo, keliaudami „Michelin“ inspektoriai ragavo ir klasikinių, ir modernių patiekalų, ir vietinių, ir iš viso pasaulio atkeliavusių patiekalų, ir patiekalų, kuriais galima dalytis neįpareigojančioje aplinkoje, ir patiekalų, kuriuos galima paragauti iš degustavimo meniu, todėl mūsų pirmąjį pasirinkimą papuošė įvairūs restoranų stiliai.

„Michelin“ inspektoriai vertina vadovaudamiesi 5 kriterijais: produktų kokybe, maisto gaminimo technika, skonių harmonija, per patiekalus atsiskleidžiančiu šefo individualumu; pastoviu kokybės užtikrinimu tiek žvelgiant į meniu, tiek vertinant ilgesnį laikotarpį.

Viena „Michelin“ žvaigždė suteikta Vilniaus restoranams „Demo“, „Džiaugsmas“, „Nineteen18“ ir „Pas mus“.

Be jų, į „Michelin“ gidą pateko 30 restoranų Vilniuje, Trakuose, Kaune, Klaipėdoje, Radiškyje, Palangoje.  

E. Šiškauskienė paaiškino, kad „Michelin“ žvaigždutės suteikiamos metams, paskui ekspertai vėl atvyksta ir tiems, kurie turi vieną žvaigždę, gali skirti dvi arba įvertinti ir rekomenduoti kitus restoranus, o žvaigždutę turintis restoranas gali jos netekti.

„Revizijos vyksta nuolat. Lietuva trejiems metams pasirašė sutartį, o toliau matysime“, – sakė ji.

Bet kuriuo atveju, E. Šiškauskienės nuomone, Lietuva atsirado pasaulio gastronomijos žemėlapyje.

„Dar visiška naujiena, kad „Michelin“ įvertino mūsų penkis viešbučius. Kas buvo visiškai netikėta ir neplanuota. Pranoko visus lūkesčius. Tikrai labai didžiuojuosi mūsų virtuvės šefais, gastronomijos kultūra. Dabar lauksime turistų srautų“, – prisipažino ji.

„Michelin“ gido pristatymą Lietuvoje remianti Ekonomikos ir inovacijų ministerija teigia, kad šis pripažinimas yra toks pat svarbus kaip Kauno modernizmo įtraukimas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą ir viso pasaulio dėmesį prikaustęs Vilniaus 700 metų jubiliejus.

Skatina keliauti ir ragauti

Visame pasaulyje žinomą restoranų gidą 1900 m. sukūrė padangų bendrovė „Michelin“, siekdama paskatinti keliones automobiliais.

Nuo to laiko gido rengėjai lieka ištikimi pradinei savo misijai: atrasti kulinarinių kelionių paskirties vietas, nukreipti viso pasaulio keliautojus ir vietos gurmanus į geriausius restoranus, skleisti žinią apie skirtingų šalių virtuves ir skatinti žmones keliauti.

„Michelin“ gidas vertina atrinktus restoranus naudodamas išsamią įvertinimų sistemą. Žinomiausias įvertinimas – „Michelin“ žvaigždutės, skiriamos išskirtinius skonio potyrius užtikrinantiems restoranams.

Viena „Michelin“ žvaigždė suteikiama restoranams už „aukštos kokybės maistą, dėl kurio verta sustoti važiuojant pro šalį“, dvi žvaigždės – už „puikų maistą, dėl kurio verta nukrypti nuo pradinio maršruto“, o trys – už „išskirtinę virtuvę, dėl kurios verta specialiai planuoti kelionę“.

Be prestižinių žvaigždučių, taip pat skiriami ir populiarios „Bib Gourmand“ kategorijos vertinimai. Jie skiriami restoranams, siūlantiems kokybišką maistą už puikią kainą.

Pavyzdiniams restoranams, įsipareigojantiems laikytis visiškai tvarios gastronomijos praktikos, skiriama „Michelin Green Star“ žvaigždutė.