PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Kultūra2017 m. Birželio 7 d. 12:42

Menininkas Das Vegas mugėje „ArtVilnius'17“ kels meno vertės klausimus

Vilnius

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


5961

Meno mugėje „ArtVilnius'17“ Panevėžio miesto dailės galerija pristato iš Panevėžio kilusį menininką Das Vegas. Menininko ekspozicija ir performansas „Meno vertė: aukcionas“ vyks birželio 8, birželio 9 ir 10 dienomis.

Das Vegas - Lietuvoje ir už jos ribų žinomas tarpdisciplininis menininkas. Tarp Vilniaus ir Stokholmo gyvenančio Das Vegas darbai buvo eksponuoti daugiau nei 120-tyje parodų ir pasaulio medijų meno festivalių, įskaitant Europos šiuolaikinio meno bienalę „Manifesta“, Stambulo bienalę, Talino spaudos trienalę, meno festivalį Brazilijoje „Video Brasil“.

Kiek kainuoja meno kūrinys? Kokia jo vertė? Šį klausimą Das Vegas kelia Europos finansų sostinėje Ciuriche, Europos finansų aplenkiamoje Lietuvos šiaurėje, Galerijų savaitgalyje Kaune, atominę erą liudijančiame reaktoriuje Stokholme, o dabar - ir šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius'17“.

„Meno mugėse menas rodomas, parduodamas, perkamas, vertinamas, svarstomas, aptariamas. Būtent taip viskas vyksta ir „ArtVilnius'17“. Kūriniai įkainojami, kainos kultūringai miega galerininkų aplankuose iki atsiveria retam šį (kone nepadoriu laikomą) klausimą keliančiam žiūrovui - mėgėjui ar profesionaliam kolekcininkui, svetainės dizaineriui, virtuvės dailintojui ar kiekvienam, siekiančiam šiek tiek meno įkurdinti arčiau savęs ar įstoti į neformalų meno žinovų klubą.

Bendrai visa išvardytų žmonių grupė vadinama meno mecenatais - kiekvienas jų, pirkdamas meno kūrinį, suteikia galimybę menininkui tęsti kūrybinius procesus. Žinoma, priklausomai nuo sumokamos kainos šis gestas gali būti veikiau simbolinis arba labai reikšmingas“, - pasakojo daugelio meno projektų koordinatorė Daina Pupkevičiūtė.

Gausybe mitų, šnabždesių ir sandorių už uždarų durų apgaubtą meno pasaulį tarsi įprasta laikyti atsietu nuo rinkos dėsnių. Įprasta apie meno studentą galvoti kaip apie būsimą bedarbį arba valstybės fondų pašalpos nuolat kaulijantį veltėdį, įprasta kalbėti apie tai, kaip meno ir kultūros sektorius turi poreikių, tačiau neneša (finansinės) naudos valstybei.

Pasak D. Pupkevičiūtės, kaip atsakas į visas minimas polemikas, o gal kaip jų tęsinys ar net kurstymas atsiranda Das Vegas skaitinės estetikos kūriniai: videodarbai, bėgančios eilutės, tapybos darbai, kasos kvitų knygos, bendradarbiavimo performansai, 2 proc. panaudos projektas, kablelio projektas.

Visuose juose tėra viena: skaičius ar veikiau skaičiai, kurie nurodo darbo kainą, jį įvertina rinkoje veikiančiais vienetais. Konceptualiojo meno žinovams tai regisi pakankamai linksmas žaidimas - galerijų sienose kabo globaliosios ekonomikos ir meno rinkos kritika, tačiau nemenkai daliai žiūrovų tai neretai atrodo nemenkas kantrybės išbandymas.

Das Vegas, akivaizdu, smaginasi, galėdamas pasitelkti ekonomikos dėsnius, informacinių technologijų tobulėjimo keliamus klausimus, didžiųjų duomenų (Big Data) strategijas, masinio stebėjimo mechanizmus, idant galėtų „hakinti“ - nulaužti ar bent pagrasinti demaskavimu įsisenėjusiais principais veikiančią meno lauko verčių (ir kainų) matavimo sistemą.

ELTA