PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2019 m. Lapkričio 24 d. 16:53

Medijų raštingumas – privalomas kiekvienam šiuolaikiniam žmogui

Šiauliai

Jurgita KastėnėŠaltinis: Etaplius.lt


107850

Medijos – tai, ką naudojame netiesioginiam bendravimui, kai nebendraujame akis į akį. Tai komunikacijos priemonės arba kanalai. Jų įvairovė nuolat plečiasi: nuo telefonų, radijo, laikraščių ir žurnalų, televizijos iki kino, reklamos, muzikos, interneto, kompiuterinių žaidimų – ir jos yra plačiai įsitvirtinusios šiuolaikiniame gyvenime. Ir kaip kiekvienoje srityje – naudotis jomis reikia žinių ir išmanymo. Medijų ir informacinis raštingumas tapo mūsų kasdienybės būtinybe. Informuotas žmogus yra aktyvus įtraukios visuomenės kūrėjas.

Padeda apsaugoti save ir savo šeimą

Vytauto Didžiojo universiteto Viešosios komunikacijos katedros profesorė Audronė Nugaraitė aiškina, kad žiniasklaidos priemonių ir medijų naudojimo raštingumas apibrėžiamas kaip gebėjimas pasiekti, analizuoti ir vertinti vaizdų, garsų bei pranešimų, su kuriais kasdien susiduriame ir kurie yra svarbi mūsų šiuolaikinės kultūros dalis, įtaką. Taip pat tai yra įgūdžiai kompetentingai veikti medijose asmeniniais tikslais. Medijų raštingumas leidžia žmonėms įgyti ir naudotis žiniomis, panaudojant galimybes, kurios pateikiamos tiek tradicinių, tiek naujų komunikacijų paslaugų. Medijų raštingumas padeda žmonėms valdyti turinį ir komunikacijas, apsaugoti save ir savo šeimą nuo potencialios rizikos, susijusios su šių paslaugų naudojimu.

Kritinis mąstymas – ypač svarbus

„Socialinių medijų platforma suteikia galimybių visiems būti informacinio turinio kūrėjais. Tam būtini gebėjimai, susiję su kritiniu mąstymu, analitiniu gebėjimu vertinti kasdienos informacijos srautus, pasiekiančius mus per įvairius medijų kanalus. Turime būti raštingi, nes sprendimą dėl rytojaus reikia priimti šiandien. Taip pat dėl to vis daugiau dėmesio yra skiriama medijų edukacijai“, – pabrėžia Vytauto Didžiojo universiteto profesorė A. Nugaraitė.

Nepasiduokime manipuliacijoms

Medijų raštingumas siejamas ne tik su kuriamo naudoti produkto sąvoka. Tai kartu ir procesas, kuris gali vykti tikslingai ir chaotiškai. Tyrėjai teigia, kad medijų raštingumas siaurąja prasme aprėpia asmeninių tikslų ir interesų visumą, kuria vadovaudamiesi naudojame medijas ir interpretuojame gaunamos informacijos turinį. „Kuo mažesnis asmeninis suinteresuotumas, tuo lengviau yra tapti medijų kontrolės, propagandos ir manipuliacijų objektu. Plačiąja prasme, kai medijų raštingumas bus aukštesnis ir intensyvesnis, tuo aiškiau bus suvokiami tikslai, ieškant informacijos. Apmąstant savas patirtis, daugiau pastangų bus įdedama tiek į medijų ir informacijos paiešką, tiek ir į turinio adekvatumo ir prasmės vertinimą. Tam reikalingos atitinkamos kompetencijos“, – sako komunikacijos ekspertė A. Nugaraitė.

Pradėkime nuo vaikų darželio

Vytauto Didžiojo universiteto profesorė teigia, kad dabartinėje situacijoje stiprėja suvokimas, jog būtina medijų ir informacinį raštingumą diegti nuo vaikų darželio iki trečiojo amžiaus universiteto. Tai patvirtina kiekvienos grupės reikšmę tokio pobūdžio edukacijai, nes situacija nuolatos kinta. Įvairios mokymosi formos leidžia greičiau skleisti gerąją patirtį ir eiti pirmyn kartu su technologijomis, tampančiomis priemone ne tik tenkinti informacinius poreikius, bet ir priimti sprendimus, bendrauti ar pramogauti.

Kokių gebėjimų reikia?

Pasak ekspertės, medijų naudojimui reikalingi gebėjimai skirstomi į keturias grupes. Pirmoji – operaciniai gebėjimai, susiję su naudojamų medijų technologijų aspektais, antroji – formalūs gebėjimai, susiję su komunikuojamo turinio suvokties dalykais. Trečiajai grupei priskiriami informaciniams gebėjimams aktualūs turinio valdymo ir kiti vadybiniai naudojimosi informacija aspektai, o ketvirtajai – strateginiai gebėjimai, susiję su informacijos interpretavimo, permąstymo, žinių integravimo dalykais. Visos šios grupės akivaizdžiai patvirtina medijų raštingumą kaip XXI amžiaus esminę kompetenciją, įgalinančią šiuolaikinės visuomenės piliečius atsakingai dalyvauti valstybės viešajame gyvenime ir priimant asmeninius sprendimus.

logo.jpg

Reklama