Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Pixabay.com nuotr.
Reporteris DovilėŠaltinis: Etaplius.lt
Šylantys orai primena, kad artėjantis vasaros švenčių ir kelionių sezonas gali padovanoti ne vien malonias akimirkas – netinkamai laikomi maisto produktai gali sukelti sveikatos sutrikimų. Kaip vasarą laikyti maisto produktus, tarp kurių patenka ir vaisių sultys, kad jais būtų galima mėgautis kuo ilgiau, ir kodėl svarbu vadovautis maisto produkto etiketėje nurodyta informacija, pataria specialistai.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) kasmet dėl maisto produktų sulaukia apie tūkstančio pranešimų, iš kurių pasitvirtina tik apie trečdalis. Daugiausiai vartotojai skundžiasi maisto produktų kokybe – pakitusiu produkto kvapu, skoniu ar konsistencija – taip pat tinkamumu vartoti ar pasibaigusiu galiojimo laiku, galimais ženklinimo pažeidimais.
Pasak VMVT Maisto skyriaus l. e. p. vedėjos Indrės Stoškuvienės, vartotojai turi teisę įsigyti tinkamos kokybės, saugius maisto produktus, taip pat gauti teisingą ir visapusišką informaciją apie juos valstybine kalba. Itin svarbus nurodytas tinkamumo vartoti terminas, dar vadinamas produkto galiojimo laiku.
„Kiekvienas maisto produktas turi savo mikrobiologinį, cheminį, funkcinį ir juslinį tinkamumo vartoti terminą, kuris nurodo, kiek maisto produktas išliks saugus jį laikant nurodytomis sąlygomis. Būtent produktų galiojimo datos žymėjimas ant maisto pakuočių nurodo orientyrą, kaip ilgai laikyti maistą, kol jo kokybė pradeda kisti ar maistas tampa nesaugus valgyti. Gamintojas, nurodydamas tinkamumo vartoti termino datą bei vartojimo sąlygas, dažniausiai prieš tai atlieka tinkamumo vartoti termino nustatymo studijas, kurių metu įvertinamos produkto savybės, produktą veikiantys veiksniai bei atliekami jusliniai, mikrobiologiniai bei cheminiai vertinimai, kurie gali turėti įtakos produkto tinkamumo vartoti terminui ar vartojimo sąlygoms“, – komentuoja ji.
Svarbi tinkama temperatūra
Sultys, nektarai ir vaisių gėrimai, kaip ir visi maisto produktai, turi nurodytą galiojimo laiką – dažniausiai jis siekia 12 mėnesių nuo išpilstymo datos.
„Vaisių sultys yra pasterizuojamos jas pakaitinant ir išpilstant į sterilias, tetrapakų atveju dar ir pakaitintas, pakuotes, kurios užtikrina ilgesnį produkto galiojimo laiką. Tuo į „Tetra Pak“ pakuotes supilstytos sultys skiriasi nuo namuose spaustų, kurios nepakaitintos ar laikomos ne šaldytuve gali greitai surūgti“, – pasakoja didžiausios šalyje sulčių, nektarų ir vaisių gėrimų gamintojos „Eckes-Granini Lietuva“ kokybės vadovė Aušra Staninienė.
Vis dėlto ir pasterizuotos sultys gali surūgti, jei nesilaikoma gamintojo nurodytų sąlygų – į „Tetra Pak“ pakuotės supilstytas sultis reikėtų laikyti ne aukštesnėje kaip 25 laipsnių temperatūroje.
„Atidarius sulčių pakelį, rekomenduojame jį laikyti šaldytuve. Jei šaldytuvo nėra, tiks ir vėsesnė vieta namuose – sandėliukas ar spintelė, kur nėra tiesioginių saulės spindulių. Vis dėlto svarbu atminti, kad atidarius sulčių pakelį sultis reikėtų suvartoti per tris-keturias dienas“, – pataria A. Staninienė.
VMVT Maisto skyriaus l. e. p. vedėja I. Stoškuvienė atkreipia dėmesį, kad atidarius bet kokio maisto produkto pakuotę, produktas gauna oro, todėl jo tinkamumo vartoti terminas trumpėja.
„Taip pat atidarius produkto pakuotę, į maistą gali patekti bakterijos per užterštas rankas, paviršius ar įrangą. Produkto tinkamumas vartoti priklauso ir nuo to, kokioje temperatūroje jis yra laikomas – ar tiesioginiuose saulės spinduliuose karštą vasaros dieną, ar vėsiame kambaryje“, – sako ji.
Norint perpilti sultis iš „Tetra Pak“ pakuočių į ąsočius ar kitą gėrimams skirtą tarą, reikėtų įsitikinti jų švarumu – nešvarūs indai gali ne tik paskatinti sulčių rūgimą, bet ir užteršti sultis nepageidaujamais mikroorganizmais.
Išsisluoksniavimas yra natūralu
Pasak A. Staninienės, tinkamumo vartoti terminui artėjant į pabaigą gali pasikeisti sulčių spalva – dažniausiai sultys pradeda tamsėti, ruduoti, keičiasi jų skonis.
„Na, o sulčių išsisluoksniavimas yra visiškai natūralus dalykas – dėl šios priežasties rekomenduojama prieš pilant sultis į stiklines jas gerai suplakti“, – pastebi „Eckes-Granini Lietuva“ kokybės vadovė.
Labiausiai išsisluoksniuoti linkusios sultys, turinčios daugiau vaisių minkštimo – persikų, slyvų nektarai, pomidorų sultys. Įvairių vaisių gėrimas išsisluoksniuoja kiek mažiau dėl jam gaminti naudojamų skaidresnių sulčių, kaip obuolių, citrinų, vynuogių ir kitų.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad skaidresnėse sultyse galinčios pasitaikyti nuosėdos taip pat nėra jų gedimo požymis – tai yra natūraliai ant dugno nusėdančios vaisių minkštimo dalelės, ypač pastebimos naminėse obuolių sultyse. Jei sultys yra supilstytos į skaidrias pakuotes, dažniausiai gamintojai nurodo informaciją apie natūralias nuosėdas produkto etiketėje.
Pirkėjai turi žinoti savo teises
Perkant maisto produktus svarbu atkreipti dėmesį ne tik į galiojimo laiką, bet ir į jų pakuotę – ar ji nėra pažeista, ir dėl to nekyla abejonių dėl produkto tinkamumo vartoti.
„Maisto produkto pakuotės pažeidimas gali produktą padaryti pažeidžiamą mikrobiniam ir kitam gedimui. Pavyzdžiui, skardinių pradūrimai ar plastikinių maišelių įplyšimai leidžia mikroorganizmams patekti į maistą. Drėgni maisto produktai dažniausiai sugenda greičiau nei sausi. Jeigu buvo neužtikrintos tinkamos laikymo sąlygos ar temperatūrinis režimas, juo labiau, jei buvo pažeista produkto pakuotė, gali būti, kad produktas bus netinkamas vartoti, nors tinkamumo vartoti terminas dar nepasibaigęs“, – teigia I. Stoškuvienė.
Parduotuvėje pastebėjus maisto produktus su pasibaigusiu galiojimu laiku, reikėtų apie tai informuoti parduotuvės darbuotoją ar administraciją – tokie produktai turi būti nedelsiant pašalinti iš prekybos. Jei pirkėjas tokį maisto produktą įsigijo, jis turi teisę reikalauti grąžinti už produktą sumokėtą sumą arba pakeisti netinkamą maisto produktą kitu. Šia teise vartotojas gali pasinaudoti tik tuo atveju, jei turi prekės pirkimo čekį, ir tol, kol nesibaigė prekės tinkamumo vartoti terminas.
Jei pardavėjas ar paslaugų teikėjas nesutinka su pirkėjo reikalavimais, jis privalo per 14 dienų pateikti išsamų, motyvuotą rašytinį atsakymą. Jeigu nepavyksta susitarti, vartotojas turi teisę kreiptis į VMVT, kuri įvertins kilusią situaciją.