Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Cigarečių kontrabanda. VSAT nuotr.
Dominykas DatkūnasŠaltinis: ELTA
„Lietuva, kuri yra pasienio ruože su Europos Sąjunga (ES) tikrai yra saldus taikinys. Tai yra vietos rinka, bet manyčiau, kad dar daugiau yra Vakarų rinka, kadangi į Lietuvą patekusios cigaretės dar nukeliauja į Vakarų Europą, kur akcizai dar didesni“, – antradienį LRT radijuje kalbėjo M. Dubnikovas.
Suplanuotą akcizų kėlimo politiką 2025-2027 metais M. Dubnikovas vadino agresyvia ir tikina, kad nors lėšų į biudžetą bus surinkta daugiau, kartu augs ir įtampos pasienyje. Kalbėdamas apie paskatas vežti kontrabandą, ekonomistas konstatuoja, kad, „mūsų mokesčių politika sukuria vis didesnes paskatas taip elgtis“.
„Ar didinant akcizus didėja motyvas? Faktas. Akcizai auga, jie kasmet augs po 10-30 proc. priklausomai nuo produkto ir taip, tos paskatos auga. Dabar tik klausimas dėl pačių akcizų politikos. Paskutinė programa 2025-2027 m., kai bus didinami akcizai iš esmės atrodo agresyviai“, – pabrėžia jis.
Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius Arnas Neverauskas tikino, kad naujausi atlikti tyrimo rodo, jog kontrabandinės cigaretės užima daugiau nei ketvirtadalį rūkalų rinkos. Jo pateiktais duomenimis, Lietuva yra viena iš lyderių pagal kontrabandinių rūkalų suvartojimą.
„Vieno iš mūsų asociacijos narių atliktas 2024 m. antrojo ketvirčio tuščių pakelių tyrimas rodo, kad nelegalios cigaretės Lietuvoje užima 26,5 proc. visos legalių cigarečių rinkos. Iš esmės daugiau nei kas ketvirta Lietuvoje surūkoma cigaretė yra kontrabandinė“, – nurodė jis.
A. Neverausko teigimu, ekonominis akstinas vežti kontrabandą į Lietuvą yra didžiulis. Tam įtakos turi pastebimi kainų skirtumai lyginant Lietuvą ir ES su Rusija bei Baltarusija, taip pat aukšta paklausa pigiems rūkalams.
„Kaina yra vienas iš esminių faktorių vartotojams renkantis kontrabandinius gaminius. Vidutinė mažmeninė cigarečių kaina Baltarusijoje yra 70 euro centų, kai Lietuvoje apie 4 eurus. (...) O tie gaminiai, kurie Lietuvą pasiekia, tikėtina, ne mažmeninėmis kainomis buvo įgyti pačioje Baltarusijoje“, – teigė A. Neverauskas.
Tabako gamintojų atstovas taip pat atkreipė dėmesį į pasienio patikros metodus, kurie nepakankamai gerai apsaugo Lietuvą nuo kontrabandininkų. Jie, pasak A. Neverausko, yra inovatyvūs ir prisitaikantys prie kintančių sąlygų geriau nei pasieniečiai.
„Vilniaus oro uoste nusileido tas balionas, prie kurio buvo pririšta virš 1000 pakelių cigarečių. Valstybinės sienos apsaugos duomenimis, tokių balionų per rugsėjo mėnesį buvo aptikta 250. Ties turime 250 tūkst. pakelių cigarečių (...) ir tai vien iš tokio nekonvencinio transportavimo būdo kaip meteorologiniai balionai, tai dar pridėkime dronus, sunkvežimius, pridėkime ir geležinkelius“, – pasakojo A. Neverauskas.
Kalbėdamas apie kontrabandos gabenimą traukiniais, A. Neverauskas atkreipė dėmesį į pasienio punktą su Rusija, kuriame nėra užtikrintos tinkamos patikros priemonės.
Taip, mes turime su Baltarusija sienos apsaugos punktą, kuriame traukiniai dar važiuoja ir ten yra mobilusis rentgenas, bet mes turime sieną su Rusijos Federacija, pro tą punktą važiuoja traukiniai ir jame nėra jokių rentgenų ir jokių patikros punktų. Tai kas galėtų paneigti, kad į Lietuvą įvažiuojantys traukiniai iš tos pusės palengvėja“, – kalbėjo jis.
ELTA primena, kad Vilniaus oro uoste vėlų šeštadienio vakarą nukrito cigarečių kontrabandininkų skraidintas meteorologinis oro balionas.
Tarptautiniu lygiu meteorologiniai oro balionai dažnai yra naudojami ir šnipinėjimui, žvalgybinės informacijos rinkimui.