PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2022 m. Vasario 2 d. 12:52

M. Dubnikovas: didėjantys silpno alkoholio akcizai duoda vis mažesnę naudą

Lietuva

Asociatyvi A. Rutkausko nuotr.

Reporteris BrigitaŠaltinis: Etaplius.lt


203187

Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) viceprezidentas Marius Dubnikovas įsitikinęs, kad šiuo metu šalyje patvirtinta ilgametė alkoholio akcizų didinimo politika, numatanti, kad iki 2024 metų (lyginant su 2016 metais) alaus akcizas padidės 182 proc., vyno (iki 15 proc.) – 181 proc., o stipraus alkoholio – 82 proc., lemia tai, kad gyventojai vis dažniau renkasi būtent stipriuosius alkoholinius gėrimas.

„Akcizai turi didėti, kad išliktų alkoholio įperkamumo balansas didėjant žmonių pajamoms, tačiau dabar turime problemą, kai išgeriamas alkoholis stiprėja dėl mokestinių pakeitimų“, – Eltai atsiųstame komentare teigia M. Dubnikovas.

Pasak finansų analitiko, per praėjusius metus daugiausiai augančių pardavimų trejetuke buvo putojantis vynas, kur pardavimai augo 17,3 proc. tarpiniai kokteiliai su spiritiniu likeriu – 13,6 proc. ir stiprieji gėrimai, kurių pardavimai augo 9,7 proc.

„Vyno ir putojančio vyno augimai gali būti paaiškinami didėjančiomis žmonių pajamomis, tačiau stipraus sektoriaus vartotojai greičiausiai perėjo iš probleminio spirituoto vyno“, – mano M. Dubnikovas.

Tuo tarpu alaus pardavimai, pasak LVK viceprezidento, krito 3,3 proc., o spirituoto vyno pardavimai sumažėjo 10,8 proc. Pasak analitiko, probleminis sektorius dėl akcizų buvo sunaikintas, tačiau kenksmingas poveikis daromas ir silpnam alkoholiui. M. Dubnikovo teigimu, šiuo metu per stiprų alkoholį Lietuvoje suvartojama daugiau nei 40 proc. viso absoliutaus kiekio Lietuvoje.

„Alkoholio akcizų politika rodo savo rezultatus. Dar nuo „žaliųjų“ draudimų periodo akcizams padvigubėjus vynui ir alui pardavimų kreivės stipriai keičia trajektorijas. Valstybinė mokesčių inspekcija paskelbė, kad sumažėjo pardavimai dviejose srityse – aluje ir spirituotame vyne“, – komentuoja jis.

Iš stipraus alkoholio buvo surinkta 11,5 proc. daugiau mokesčio – 28 mln. daugiau, iš viso – 273,5 mln. eurų. Iš alaus – 2,9 mln. mažiau, kas sudarė 84 mln. eurų.

„Teorijoje yra žinoma Lafero kreivė, kur didinant mokesčius ne visada surenkama daugiau mokesčio. Akivaizdu, kad didėjantys silpno alkoholio mokesčiai jau duoda mažesnę naudą“, – aiškina M. Dubnikovas.

ELTA