Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Lietuvius labiausiai domina naudoti BMW, bet dauguma šios markės automobilių iš užsienio atvyksta daužti ir suklastota rida / Alfa.lt
Arvydas JockusŠaltinis: ALFA.LT
Tokias nedžiuginančias išvadas teikia automobilių duomenų įmonė „carVertical“, atlikusi kasmetinį rinkos skaidrumo tyrimą.
Įmonės analitikai vertino, kuriose šalyse įsigyti transporto priemonę iš antrų rankų – rizikingiausia.
Lietuva, kaip ir praėjusiais metais, reitinge užėmė 23-ią vietą – tai vienas blogiausių rezultatų iš visų tyrime dalyvavusių šalių. Kaimyninė Latvija rikiuojasi 24-oje vietoje, Estija – 21-oje, o Lenkija – 18-oje.
Tyrimo duomenys atskleidė, kad rida buvo suklastota 7,7 proc. Lietuvoje parduotų naudotų automobilių. Vidutiniškai automobilio nuvažiuotas kelias mažintas 100,5 tūkst. km.
Tyrimo duomenimis, pagal šį rodiklį Lietuvą lenkia tik Latvija, kurioje rida vidutiniškai sumažinama 102,6 tūkst. km.
„Kadangi automobilio kaina tiesiogiai priklauso nuo ridos, tokias transporto priemones įsigiję vairuotojai smarkiai už juos permoka“, – teigia naudotų automobilių rinkos skaidrumo tyrėjai.
Veža daužtas ir senesnes
Nedžiugina ir daužtų automobilių statistika: 51,3 proc. visų „carVertical“ platformoje Lietuvoje tikrintų transporto priemonių turėjo apgadinimų, o vidutinė žalos vertė siekė 3,5 tūkst. eurų.
Įsigyti automobilį su suklastota rida ar praeityje įvykusiais apgadinimais labiausiai rizikuoja iš užsienio įvežtas transporto priemones perkantys vairuotojai.
Kadangi 63 proc. visų naudotų automobilių Lietuvoje buvo importuoti iš kitų šalių, naujo modelio besidairantys pirkėjai turėtų būti itin atidūs, perspėja tyrėjai.
Šių metų tyrimas parodė, kad per metus Lietuvoje smuktelėjo perkamų transportų priemonių amžius: 2023 m. lietuviai domėjosi 10,1 metų amžiaus automobiliais, o 2024 m. – 12,1 metų.
Senesnius automobilius tikrino tik suomiai – čia vidutinis transporto priemonių amžius siekė 13,7 metų.
Skaidriausia – Jungtinė Karalystė
Skaidriausia naudotų automobilių rinka antrus metus iš eilės yra Jungtinėje Karalystėje.
Automobilių su suklastota rida dalis čia siekė 2,1 proc., o daužtos, apgadintos buvo 17,8 proc. transporto priemonių.
Iš dalies šią rinką „saugo“ vairo padėtis automobilyje.
Skirtingai nei žemyninėje Europoje, Jungtinėje Karalystėje absoliučios daugumos automobilių vairas yra dešinėje pusėje, dėl to vos 2 proc. visų šalies transporto priemonių buvo įvežtos iš užsienio.
Pirmajame skaidriausių šalių penketuke taip pat rikiuojasi Italija, Šveicarija, Vokietija ir Švedija.
„Vakarų Europos ir Skandinavijos šalių automobilių pirkėjai rečiau susiduria su ridos klastojimo atvejais ar nuslėptais defektais. Griežtesni įstatymai užtikrina, kad pirkėjai gali labiau pasitikėti transporto priemonių istorija ir kokybe“, – teigė „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Rytų Europos ypatumai
Iš visų tyrime dalyvavusių šalių tik Slovėnija (užėmusi 10 vietą) įsiterpia tarp Vakarų ir Šiaurės Europos rinkų.
Mažiausiai skaidrios šalys priskirtinos Rytų Europai, tai Ukraina, Latvija, Lietuva, Rumunija ir Estija.
Daugiausia ridos klastojimo atvejų tarp Europos šalių fiksuojama Latvijoje – 11,1 proc. ir Ukrainoje – 9,6 proc. Didžiausia daužtų automobilių dalis – Lenkijoje (61,2 proc.) ir Slovakijoje (60,5 proc.).
Praėjusiais metais šios rinkos skaidrumo reitinge taip pat rikiavosi žemiausiai.
Tai, kad šių šalių rinkos vertinamos kaip itin neskaidrios ir rizikingos, labiausiai lemia automobilių su suklastota rida ir apgadinimais gausa, senas transporto priemonių parkas bei didelė importo dalis.
„Situacija Rytų Europos naudotų automobilių rinkoje išlieka nepakitusi. Kadangi už ridos klastojimą ar defektų nuslėpimą nubaudžiami vienetai, ydinga praktika dar ilgai neišnyks“, – prognozavo M. Buzelis.
Kaip apskaičiuojamas indeksas?
„carVertical“ tyrime vertinamos įmonės vartotojų įsigytos transporto priemonių istorijos ataskaitos nuo 2023 m. spalio iki 2024 m. rugsėjo.
Rinkos skaidrumo indeksas apskaičiuotas naudojant 6 rodiklius: odometrų, kurių rodmenys suklastoti, procentinė dalis; suklastotų odometrų duomenų vidurkis kilometrais; apgadintų automobilių procentinė dalis; santykinė žalos suma; importuotų naudotų automobilių procentinė dalis; vidutinis patikrintų automobilių amžius.
Kadangi rinkos skaidrumui šie kriterijai nėra vienodai svarbūs, jiems teikiamos skirtingos reikšmės.
Pavyzdžiui, suklastotos ridos duomenys kilometrais yra reikšmingesni nei vidutinis automobilių amžius tam tikroje šalyje.
Atvyksta sudaužyti
Alfa.lt rašė, kad lietuvius labiausiai domina naudoti BMW, bet dauguma šios markės automobilių iš užsienio atvyksta daužti ir suklastota rida.
Didžiausia naudotų automobilių eksportuotoja Vokietija nėra tik tvarkingų automobilių kraštas: maždaug 90 proc. iš šios šalies įvežtų automobilių buvo daužti, o dešimtadalis turėjo suklastotą ridą.
Lietuvoje geidžiamiausia prekė yra BMW – šios markės modeliai sudarė 22–35 proc. visų į Lietuvą iš Vokietijos, Italijos, Nyderlandų, JAV ir Prancūzijos įvežamų naudotų automobilių.
M. Buzelis pastebėjo, kad anksčiau geidžiamiausi lietuvių automobiliai buvo „Volkswagen“ markės, tačiau dabar su jais susilygino ir net aplenkė BMW.
„Volkswagen“ nebėra kažkoks dalykas, dėl kurio lietuviai eina iš proto. Manau, lietuviai dabar sėkmingai eina iš proto dėl BMW ir juos tikrai perka“, – Alfa.lt teigė ekspertas.
Kartu jis pabrėžė, kad tiek dyzeliniai, tiek benzininiai ir netgi hibridiniai automobiliai vis dar dažniau pereina per sukčių rankas, o elektromobilių odometrų rodmenys klastojami retai – tik kukli dalis iš JAV įvežamų elektra varomų automobilių turėjo suklastotą ridą.
Pataria būti atsargiems
„Mes pirkėjams patariame būti atsargiems, pereiti visus pirkimo žingsnius, įvertinti istoriškai automobilių patirtą žalą, užsisakyti bandomąjį važiavimą, patikrinti automobilį geriausią reputaciją turinčiame servise, kuris negali sau leisti nepastebėti defektų“, – teigė M. Buzelis.
Pasak jo, jeigu pardavėjas nesutinka vežti automobilio į servisą, turėtų būti rimtas signalas, kad siekiama parduoti „katę maiše“.
„Tokių sandorių reikėtų išvengti“, – patarė ekspertas.
Juolab kad į Lietuvą gali būti vežami ir visai „nudrožti“ automobiliai, kurie anksčiau buvo naudojami kaip taksi ar automobilių dalijimosi platformose.
Tokius automobilius žmonės naudoja ne kaip savas, o svetimas, vos įsėdę įjungia variklį ir gazuoja.
„Vadinamasis šaltas gazavimas varikliui labai kenkia“, – pastebėjo M. Buzelis.
Populiariausi vokiški automobiliai
Automobilių ir su jais susijusių sričių informacines ir konsultacines paslaugas teikianti įmonė „AutoTyrimai“ skelbia kad šių metų rugsėjį Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 14 245 naudoti lengvieji automobiliai. Tai 8,2 proc. daugiau nei prieš metus, kai registruoti 13 167 automobiliai.
„AutoTyrimai“ informaciją apie registruotus naudotus automobilius teikia išanalizavę VĮ „Regitra“ išankstinius duomenis.
Praėjusį mėnesį registruoti 13 502 asmeniniai (M1) lengvieji automobiliai ir 743 lengvieji komerciniai (N1).
Daugiausia įregistruota naudotų BMW (1662), „Volkswagen“ (1624) ir „Peugeot“ (1188) markių automobilių.
Tarp modelių pirmavo 3 serijos BMW (397), 5 serijos BMW (390) ir „Peugeot 3008“ (351).
Pirmą kartą Lietuvoje įregistruotų naudotų automobilių vidutinis amžius siekė 9,6 metų. Dyzelinių automobilių dalis sudarė 66,9 proc. (2023 m. rugsėjį – 65,9 proc.).
2024 m. sausį–rugsėjį Lietuvoje pirmą kartą įregistruoti 126 689 naudoti lengvieji automobiliai, t. y. 7,8 proc. daugiau nei atitinkamu laikotarpiu pernai (117 526).
Vidutinis jų amžius siekė 9,9 metų. Dyzeliniai automobiliai sudarė 67,3 proc. (2023 m. – 66,7 proc.) rinkos.