Leiskite meno galiai veikti. Atgauti vidinę pusiausvyrą, stiprinti emocinę būseną padeda meno terapija

Šiauliai
Fotografijos muziejaus nuotrauka
Kvadratas. Meno teritorija Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Vizualaus meno stebėjimas, kaip ir pats kūrybinis procesas, neabejotinai savaime veikia kaip terapija. Meno galios poveikį jaučiame per mūsų regėjimą, atmintį, emocijas, fizinį kūną.

Menas pakyli, augina, padeda atsiskleisti mūsų kūrybiškumui, sukelia ramybės, atsipalaidavimo jausmą. Meno terapijos poveikio neriboja nei amžius, nei lytis, nei tautybė. Stiprinami socialiniai ryšiai kuria tarpusavio pasitikėjimą, vieningumo su šalia esančiu jausmą, padeda atrasti bendrų vertybių. Domėjimasis menu taip pat padeda išlaikyti kognityvines funkcijas: atmintį, mąstymą, vidinį psichologinį atsparumą, ypač svarbų atsistatant po patirtų sunkumų, išsivaduojant nuo perteklinės įtampos padarinių. Būtent šiuo sudėtingu laikotarpiu svarbu nenustoti (o gal net pradėti) lankytis muziejuose bei galerijose, pačiam įsitraukti į kūrybos procesą.

Smalsumas leidžia patirti stipresnį meno terapijos poveikį, nukreipia mintis nuo kasdienybės

Stebint meno kūrinius, svarbu sužadinti savyje smalsumą, užduodant klausimus: „Kaip mane veikia šis kūrinys?“, „Kokias mintis, jausmus sukelia?“. Atsakymų ieškojimas savyje skatina kūrybiškumą. Įsitraukęs žiūrovas analizuoja, ką jam meno kūrinys padeda prisiminti, kokius įvykius, vietas, asmenis primena.

Menas padeda ieškoti aplink save grožio, nukreipia mintis nuo kasdienio sudėtingo gyvenimo, problemų. Pastebėta, kad ypač sunkiu laikotarpiu žmonės tampa jautresni subtiliam meno poveikiui, patiria intensyvesnį laimės jausmą, kuris kyla tiesiog ramiai gėrintis kūriniu. Kartais menas padeda išgyventi ir skausmą, sustiprindamas, bet tuo pačiu atverdamas galimybę jį paleisti. Menas leidžia giliau pažinti savo sielvartą, liūdesį ir jį išgyventi, atgauti pusiausvyrą.

Vizualaus meno įtaka emociniam jautrumui, asmenybės augimui

Gyvendami įprastą gyvenimą, dažnai leisdami laiką socialiniuose tinkluose, pradedame save mažiau vertinti, imame lygintis su kitais. Mene galime rasti savo vidinio pasaulio atspindį ir tai, ko mums trūksta.

Menas skatina vidinį augimą. Susidurdami su mums iki tol nepažinta forma ar kūriniu, prieštaraujančiu mūsų įsitikinimams, esame praturtinami net ir per negatyvą, kuris išprovokuoja aktyvią gynybą. Netgi pirminė reakcija „Šio kūrinio nesuprantu!“ ar pasipiktinimas „Kodėl autorius būtent TAI ar TAIP vaizduoja?“ savotiškai paaugina asmenybę, jei susitvarkome su pirminiu noru neigti. Svarbu savęs paklausti: kodėl visgi TAI ar TAIP autorius nusprendė pavaizduoti? Ką mums sako kūrinyje naudojamos detalės, simboliai? Menas tampa vertingas, nes pateikia idėjas ir požiūrius, kurie galbūt nebuvo mums pasiekiami ir pažinti, taigi praturtina kitokiu pasaulio matymu ir jautimu.

Menas puoselėja mūsų jautrumą, apsaugodamas nuo savotiško atbukimo. Kasdien, vykstant beveik tokiai pat rutinai, nebepastebime tam tikrų dalykų. Menas padeda iš naujo įvertinti aplinką ir savo patirtį, naujai pažvelgti į galbūt senus dalykus, atgauti savo jautrumą.

Parodų, ekspozicijų lankymas neabejotinai turi terapinį poveikį – ypač tada, kai nesistengiame aprėpti kūrinių gausos, bet labiau sustojame, įsigiliname į tai, kas mus paliečia labiausiai. Svarbu neskubėti ir leisti sau pajusti gydomąją meno galią.

Meno terapijos poveikis kūryboje, edukacijose

Meno terapija ypatingai gelbėja tuos, kam sunku susikaupti, būti atviriems, pasitikėti savimi ar aplinkiniais. Kūrybiniame procese bet kokio amžiaus žmogus lengviau supranta ir išreiškia savo emocijas – tam nereikia žodžių, viską pasako vaizdas, kompozicija, spalvos.

Dalyvavimas edukacijose mažina stresą, susikaupimas padeda spręsti psichologines problemas, koreguoja elgesį ir emocijas, gerina bendravimo įgūdžius, lavina vaizduotę. Ypač svarbu ir tai, kad rankomis atliekami darbeliai praturtina jutiminę patirtį, lavina smulkiąją motoriką, praplečia pažintinius gebėjimus, ugdo. Kūrybai palankioje aplinkoje edukacijų dalyviams saugu bendrauti, būti savimi, klausti, komentuoti, pasakoti.

Kūryba edukacijose neįpareigoja turėti aukštų meninių sugebėjimų, skatina būti čia ir dabar, mėgautis edukatoriaus rodomu dėmesiu, nuosekliu pasakojimu bei eigos aiškinimu, laisvai ir spontaniškai išsilaisvinti kūryboje, džiaugtis rezultatu.

Tegu menas būna nuolatinis jūsų gyvenimo palydovas, teikiantis atgaivą, praskaidrinantis mintis, stiprinantis emocinę būseną. Kviečiame patirti meno terapijos poveikį lankantis Fotografijos muziejuje. Apsilankykite eksponuojamose parodose, išbandykite kūrybines ir pažintines edukacijas.

Lina Liesienė