Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Jurgita KastėnėŠaltinis: Etaplius.lt
Pauliaus Galaunės surinktoje medžio drožinių kolekcijoje, sugulusioje į dvi knygos „Lietuvių liaudies menas“ dalis, vaizduojama gausi lazdų kolekcija. Pagal paskirtį naudojamos tik kaip pagyvenusio ar sunkiai einančio žmogaus pagalbininkės, jos liaudies meistrų rankose gimdavo kaip saviti dailės dirbiniai. Visas sumanumas ir meistrystė atsiskleisdavo rankenoje: tai išdrožta žvėries galva, tai kokia nors dėžutė. Ypatingai atrodo ir tos, kuriose medžioklės scenos vaizduojamos per visą lazdos ilgį – daugiau nei 10 atskirų vaizdų.
Dailus senatvės ramstis
Lazda tiek anuomet, tiek dabar laikoma senatvės ramsčiu, tačiau tai nereiškia, kad ji negali būti patraukli akiai. Ir ko tik neprigalvodavo jų drožėjai. „Lazdų pagražinimo elementai be galo įvairūs: nuo kukliausių geometrinių raštų, išdrožtų kontūrine linija, iki horeljefiškai traktuotų realistinių buities scenų“, – rašoma knygoje „Lietuvių liaudies menas“.
Regis, dirbinys nedidelis, tačiau jame tilpdavo ir sumaniai įmontuota dėžutė titnagui, kandikliui, degtukams, ir pati rankena kartais būdavo judanti. Dailės elementai puikiai derėdavo su meistrų išradingumu.
Lazdų rankenos būdavo įvairiai išlenktos: arba tokios padaromos, arba panaudojama jau natūraliai išlenkta medžio dalis. Įdomu tai, kad lenktoms rankenoms, gumbuotoms lazdoms ar horeljefinėms mediena buvo ruošiama dar medeliui augant.
83204-2.jpg
Laikyti už žvėries galvos
Svarbiausia lazdos dalis – rankena, kad būtų patogu laikyti, tad būtent ji ir tapdavo didžiausiu galvosūkiu. O čia jau drožėjai sujungdavo fantaziją ir meilę gyvūnijai. „Todėl rankenos dažnai užbaigiamos arklio, šuns, avino, liūto, žmogaus galva. Pasitaiko, kad visa rankena vaizduoja žaltį, driežą, šunį arba kitą kurį nors žvėrį. Neretai žaltys vyniojasi per visą lazdą, o tuščiuose jos plotuose įkomponuoti kiti gyviai“, – rašo P. Galaunė.
Labai populiarios būdavo horeljefinės, gumbuotos lazdos, kuriose meistrai sugebėdavo įkomponuoti net po 10–12 atskirų vaizdų.
Be abejo, kaip ir dauguma daiktų, taip ir lazdos turėjo atskleisti jos savininko socialinį sluoksnį. Vienokio siužeto būdavo drožiamos dvarininkams ir dvarų pareigūnams, kitokio – liaudžiai. „Šį skirtumą ypač nesunku pastebėti medžioklės vaizduose. Pirmu atveju medžiotojo tipas, jo kostiumas, galvos apdangalas yra bajoriškas, antruoju – kaimietiškas“, – rašoma knygoje.
83204-1.jpg
Beje, pastebima, kad horeljefinės lazdos nors ir buvo ypač gražios, išskirtinės, bet patogumu nepasižymėjo. „Neabejotina, kad puikios horeljefiškais vaizdais išdailintos lazdos prasilenkia su savo tiesiogine paskirtimi: jos nepatogios nešioti, miniatiūriški pagražinimai trapūs; tokias lazdas dirba meistras – skulptorius, duodamas visą laisvę savo fantazijai ir norėdamas parodyti šioje srityje nepaprastus meninius savo sugebėjimus“, – rašo P. Galaunė.
83204-5.jpg
Ant lazdų – net tekstai
Žinoma, neapsieita be augmenijos motyvų. Dažniausiai būdavo imami savojo krašto, artimi augalai, bet pasitaikydavo tokių lazdų, ant kurių galėdavai išvysti egzotiškesnių augalų ar gyvūnų, pavyzdžiui, palmių, kupranugarių ar beždžionių.
Be gamtos motyvų, dar lazdose būdavo įamžinami savininko inicialai ir jos pagaminimo metai, o šiek tiek vėliau jau imta įkomponuoti net ilgesnius tekstus.