Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Krašto naujienų nuotr.
Neringa TuškevičienėŠaltinis: Etaplius.lt
Balandžio mėnesį Savivaldybės tarybos posėdyje patvirtinome Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis finansuojamą vietinės reikšmės kelių 2018 m. sąrašą, kuriame numatyta darbams skirti 868,7 tūkst. eurų.
Paskutiniame, gegužės mėn. Tarybos posėdyje, šį sąrašą patvirtinome iš naujo, o numatytos lėšos sumažėjo iki 651,1 tūkstančių eurų. Šias lėšas vietiniams keliams tvarkyti skiria Lietuvos automobilių kelių direkcija pagal savivaldybėse esamų vietinės reikšmės kelių ilgį bei gyventojų skaičių. Bendra, Lietuvos savivaldybėms skiriama suma 85,9 mln. eurų, nesikeitė, bet kaip nurodyta Kelių direkcijos tinklalapyje – vietinės reikšmės keliams skirtus pinigus teko perskirstyti iš naujo, kadangi kai kurios savivaldybės pateikė neteisingus duomenis.
Faktiškai, esminis perskirstymas įvyko tarp Vilniaus ir Kauno apskričių savivaldybių. Vilniaus apskričiai buvo sumažinta 230,8 tūkstančiai eurų, tame tarpe Širvintų savivaldybei 217,6 tūkst. eurų, Kauno apskričiai padidinta 375,1 tūkst. eurų. Sumažėjus lėšoms, Savivaldybei teko peržiūrėti ir patvirtintą objektų sąrašą. Iš šio sąrašo „iškrito“ Čiobiškio seniūnijos keliai, pernai suniokoti praūžusių liūčių.
Verta prisiminti šios istorijos pradžią. Kaip mūsų Savivaldybėje tapo įprasta, visi darbai vykdomi ta pačia seka. Pirmiausia per valdžios (šeimos) laikraštį „Širvintų kraštas“ nuvilnija viešųjų ryšių akcija apie problemą ir kaip ją sprendžia Savivaldybės merė, atsiranda atsiprašymas už laikinus nepatogumus, jei ne stendo su akimi pavidalu, tai bent šeimos laikraštėlyje ar Savivaldybės tinklalapyje.
Toliau vėl pagal tas pačias, išbandytas schemas – apie pirkimą viešai neskelbiama, pasirašoma kelių remonto sutartis, kaip daugumoje atvejų, su tuo pačiu rangovu. 2017 m. rugpjūčio 24 d. buvo pasirašytos 4 sutartys dėl Čiobiškio seniūnijos žvyrkelių remonto, kurių bendra vertė 247 445,00 eurų. Skaitytojams, išmanantiems viešųjų pirkimų reikalus, iškart kils bent 2 klausimai.
Liūtis, sugadinusi kelią, nuvilnijo liepos pradžioje, vadinasi pirkimas buvo pradėtas po liepos 1 d. Kodėl Savivaldybės administracija apie darbų pirkimus neskelbė viešai, jeigu nuo 2017 m. liepos 1 d. privalėjo skelbti. Kodėl nesilaikė Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytos tvarkos ir to paties kelio „Lapelės – Brazeliai“ remonto darbų pirkimą dirbtinai išskaidė į 2 atskirus pirkimus ir sudarė 2 atskiras sutartis su tuo pačiu tiekėju („iki tilto per Musę“ ir „nuo tilto per Musę), kurių kiekvienos atskirai vertė neviršija darbų mažos vertės pirkimo ribos. Bet šie neatitikimai, Širvintų savivaldybės viešųjų pirkimų kontekste, tai tik smulkmena.
Dalį išlaidų šiam keliui Savivaldybė jau apmokėjo iš 2017 m. skirtų Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų. Šį kartą detaliau panagrinėkime tik vieną sutartį iš keturių. Kelio Lapelės – Brazeliai (nuo tilto per Musę link Brazelių) išplovų taisymo atkarpos kapitalinio remonto darbų su projektavimo paslauga sutartį.
Šios, 180 metrų ilgio atkarpos žvyrkelio remontas kainavo 127 tūkst. eurų. Netikite, galite pasitikrinti: koordinatės (nuo tilto) x 6091108, y 547452, atkarpos pabaiga x 6091082, y 547586. Šiame ruože numatyti atlikti darbai: 3 nuovažos, viena D-600 kelio pralaida, stambios frakcijos žvyro skaldos kaip priemonės, kuri turėtų apsaugoti nuo vandens išnašų (?), papylimas į kelio griovį ir važiuojamosios dalies žvyro dangos atstatymas. Siūlau nuvažiuoti ir nueiti 180 žingsnių nuo tilto link Brazelių, pasižiūrėti kaip ir kokie darbai atlikti bei įsitikinti, kaip sako Savivaldybės valdžios moterys: „Kas anksčiau buvo neįmanoma – tapo įmanoma“. Vieno žingsnio kaina – 706 eurai, o 1 km žvyrkelio remontas kainuotų – 706 tūkst. eurų.
Orientacinės panašių kelių remonto ir tiesimo kainos Lietuvoje: suremontuoti 1 km žvyrkelio ruožą kainuoja 25 – 30 tūkst. eurų, nutiesti 1 km žvyruoto kelio apie 100 – 120 tūkst. eurų. 1 km žvyrkelio asfaltavimo kaina 200 – 230 tūkst. eurų. Tai kas padaryta ir kiek sutarta už tai sumokėti, prasilenkia su sveiku protu.
Turime dar vieną neskaidraus veikimo, švaistūniškumo ir korupcijos pavyzdį. Suprantama, kelias buvo išplautas, darbo sąnaudų ir medžiagų reikėjo daugiau, bet pigiau būtų nutiesti 180 metrų kelio per pelkę. Be to, tikriausiai ne kastuvais griovius lygino ir ne su karučiais žvyrą iš karjero vežė. Gyventojai vargo kelis mėnesius, negalėdami privažiuoti prie savo sklypų ir gyvulių, kol valdžia sugalvojo tokį „gudrų“ planą, kad net lietaus stichija nesugebėjo tiek išplauti, kiek Širvintų savivaldybės valdžia.
2018 m. gegužės 29 d. Infrastruktūros skyriaus vedėja R. Gujienė paklausta ar šiuose objektuose darbai atlikti ir darbų atlikimo aktai pasirašyti, Tarybos nariams atsakė – taip, o apmokėti už kelio remontą pažadėjo savais, šiuo atveju, Savivaldybės biudžeto pinigais. Be abejo, koks skirtumas iš kurios kišenės apmokės, vis tiek tai visų mūsų pinigai, skirti rajono keliams tvarkyti.
Dauguma mūsų kelių – nudėvėti ir akmenuoti vieškeliai. 2018 metams Savivaldybės vietinės reikšmės keliams ir gatvėms su žvyro danga (apie 650 km) žvyravimui, greideriavimui numatyta 70 tūkst. eurų. Yra kelių, kur šiais metais greideris nepravažiavo nė vieno karto. Seniūnijos greideris, tempiamas traktoriuko (T-40), gali atlikti tik pagalbinius darbus, truputį palyginti, esant „minkštesnei“ kelio dangai. Pasamdyti kelininkų technikai, sako, trūksta pinigų. Taigi, kol valdžia dalina ir dalinasi, keliams remontuoti ir tiesti skirtus pinigus, nesulaukę pagalbos iš Savivaldybės gyventojai savo lėšomis prisideda prie žvyrkelių priežiūros, greideruodami turima technika arba samdydami kelininkus.
P.S. 2018 m. birželio 1 d. Savivaldybė pasirašiusi kelių, gatvių, šaligatvių remonto sutarčių ir dalinai atlikus darbų 1 533 182,00 eurų sumai, kuriai finansavimas nenumatytas (skolon).