PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2024 m. Spalio 10 d. 16:19

Konstitucinis Teismas: savivalda negali be konkurso teikti viešųjų paslaugų

Lietuva

Konstitucinis Teismas. Dainiaus Labučio (ELTA) nuotr.

Lukas JuozapaitisŠaltinis: BNS


323187

Pernai priimtos įstatymų pataisos, leidusios savivaldybėms be konkurso perduoti jų valdomoms įstaigoms teisę teikti viešąsias paslaugas, prieštarauja Konstitucijai, ketvirtadienį paskelbė Konstitucinis Teismas (KT).

„Pagal Konstituciją (...) savivaldybės (...), organizuodamos teritorinei bendruomenei būtinų viešųjų paslaugų teikimą, privalo paisyti Konstitucijos ir įstatymų, (...) laisvai ir savarankiškai veikdamos pagal ūkinę veiklą reguliuojančių įstatymų apibrėžtą kompetenciją, yra saistomos konstitucinių imperatyvų“, – pranešė KT.

Regionų administracinio teismo prašymu KT vertino, ar tokia Seimo savivaldai suteikta galimybė neprieštarauja Konstitucijos nuostatoms dėl sąžiningos konkurencijos laisvės ir savivaldybių savarankiškumo.

Teismas kreipimesi į KT suabejojo, ar toks teisinis reguliavimas neprivilegijuoja vienų ir nediskriminuoja kitų ūkio subjektų, nesuteikia savivaldai išskirtinės galimybės – be konkurso pavesti jų įstaigoms teikti viešąsias paslaugas, pavyzdžiui, vandens, šilumos, tiekimą, atliekų valymą ir panašiai, nes tai galimai paneigtų rinkos dalyvių lygiateisiškumą.

Pasak KT, priimdamas pataisas Seimas nepaisė Konstitucijos nuostatų, nurodančių viešąsias paslaugas savivaldybėse organizuoti taip, kad nebūtų monopolizuota rinka, būtų sąžininga konkurencija.

Be to, KT teigimu, pataisos sudaro galimybę be konkurso paslaugas perduoti ne tik išimtiniais atvejais – kai būtina jas užtikrinti konkrečiu atveju.

„Kartu nėra užtikrinama, kad, organizuojant (...) viešųjų paslaugų teikimą, būtų paisoma tiek teritorinės bendruomenės viešojo intereso, tiek visos valstybinės bendruomenės viešojo intereso“, – aiškino teismas.

Pernai liepą įsigaliojo Konkurencijos ir Vietos savivaldos įstatymų pataisos, leidžiančios savivaldybėms sudaryti vidaus sandorius su jų įmonėmis ir be konkurso joms perduoti valdyti nekilnojamąjį turtą.

Parlamentas iniciatyvą priėmė po to, kai tų pačių metų balandį Konkurencijos taryba pripažino Palangos valdžią pažeidus Konkurencijos įstatymą, šiai perdavus savo įstaigai „Palangos investicijų valdymas“ valdyti baseiną. Taryba aiškino, kad savivaldybė privilegijavo savo įstaigą jos konkurentų atžvilgiu, o pastaruosius diskriminavo.

Savivaldybė buvo įpareigota ne vėliau kaip per 12 mėnesių organizuoti viešą konkursą ir parinkti baseino operatorių.

Seimas leido tokių konkursų neskelbti, kai savivaldybių koncertų salės, muziejai, parodų rūmai, bibliotekos, kultūros namai, sporto salės, maniežai, stadionai, baseinai naudojami viešosioms paslaugoms švietimo, kultūros, sporto srityse, jeigu toks objektas yra vienintelis savivaldybės teritorijoje ar seniūnijoje.

Seimui pakeitus įstatymą, Palangos savivaldybei leista neskelbti už miesto lėšas pastatyto baseino valdytojo konkurso.