PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2021 m. Vasario 10 d. 12:36

KT įstatymo pataisose – naujas įpareigojimas Seimui

Lietuva

Seimo narys Stasys Tumėnas. Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt


164696

Konstitucinio Teismo įstatyme siūloma numatyti, kad Seimas privalo paskirti naujus Konstitucinio Teismo teisėjus ne vėliau kaip per tris mėnesius po teisėjų kandidatūrų pateikimo. Nustatytu laiku nepaskyrus naujo teisėjo, siūloma, kad jo pareigas ne ilgiau kaip tris mėnesius eitų kadenciją baigęs teisėjas, kol bus paskirtas ir prisieks naujas teisėjas. 

Tokias Konstitucinio Teismo įstatymo pataisas įregistravo Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos narys Stasys Tumėnas.

Jo teigimu, naujas teisinis reguliavimas pašalins teisinio reguliavimo spragą, garantuos konstitucinių teisės viršenybės ir atsakingo valdymo principų laikymąsi, užtikrins Konstitucinio Teismo ir teisėjų nepriklausomumą, efektyvų, nuoseklų ir stabilų Konstitucinio Teismo darbą.

„Projektu siūlomas maksimalus trijų mėnesių terminas leistų kvalifikuotai ir laiku atlikti teisines Konstitucinio Teismo teisėjų skyrimo procedūras, sudarytų tinkamas sąlygas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui svarstyti ir pateikti Seimui nuomonę dėl Konstitucinio Teismo teisėjų kandidatūrų; Seimo nariams leistų laiku įgyvendinti Seimo nario teisę balsuoti dėl kandidatų į Konstitucinio Teismo teisėjus, laikantis Seimo statute numatytos balsavimo procedūros“, – sako S. Tumėnas.

„Konstitucinio Teismo pirmininko neskyrimo problema inter alia suponuotų tai, kad galimai pažeidžiama Konstitucija, Konstitucinio Teismo įstatymas. Kol Seimas nepaskyrė naujo Konstitucinio Teismo teisėjo vietoj vieną kadenciją baigusio teisėjo, taip pat einančio ir Konstitucinio Teismo pirmininko pareigas, Lietuvos Respublikos Prezidentas negali teikti Konstitucinio Teismo pirmininko kandidatūros (ji teikiama tik paskyrus visus Konstitucinio Teismo teisėjus), o taip pažeidžiama jo konstitucinė teisė, konstitucinė pareiga, numatyta Konstitucijoje. (...) Įstatyme įtvirtintas konkrečiai neapibrėžtas tęstinis laikotarpis, suteikiant teisę Seimui atidėlioti naujo teisėjo (-ų) paskyrimą. Žinoma, Seimo nariai turi diskrecijos teisę nepritarti teikiamoms kandidatūroms į Konstitucinio Teismo teisėjus, tačiau pastaroji teisė tiesiogiai koreliuoja su Seimo nario konstitucinėmis pareigomis – „Konstitucijoje nustatyta Seimo nario pareiga jam einant savo pareigas vadovautis Konstitucija, valstybės interesais, savo sąžine ir nebūti varžomam jokių mandatų“, – sakoma dokumento aiškinamajame rašte.

Šiuo metu Konstitucijoje, Konstitucinio Teismo įstatyme nenumatytas konkretus terminas, per kurį Seimas privalėtų paskirti Konstitucinio Teismo teisėjus iš Konstitucinio Teismo teisėjų kandidatūrų, kurias pateikia valstybės pareigūnai. Konstitucinio Teismo įstatyme taip pat nenumatytas konkretus terminas, reglamentuojantis kadenciją baigusio Konstitucinio Teismo teisėjo pareigų ėjimo laikotarpį, nes įstatyme, kaip pažymima aiškinamajame rašte, įtvirtinta abstrakti ir tęstinė termino apibrėžties formuluotė: „[...] jo pareigas eina kadenciją baigęs teisėjas tol, kol bus paskirtas ir prisieks naujas teisėjas“.

ELTA