Krovinių klasifikacija: sudėtingiausia pervežti negabaritinius krovinius, bet paslaugų teikėjų pasiūla dėl to nemažėja

Vilnius
Irma Bagūnė Etaplius žurnalistas
Šaltinis:  Etaplius.lt

Kroviniai grupuojami pagal įvairius kriterijus, priklausomai nuo jų masės, tūrio, matmenų, tipo (įprasti ar pavojingieji), pakavimo galimybių ir pan. Nuo krovinio rūšies priklauso ir kokį transportą vežėjas pasirinks, kokį pervežimo būdą taikys ir t. t. Bene sudėtingiausia pervežti negabaritinius krovinius – pramonės įrenginius, sunkiasvorį transportą ir kt. Jų gabenimą reglamentuoja negabaritinių ir labai sunkių krovinių vežimo taisyklės, o sklandžiam procesui būtinas techniškai tvarkingas transportas, leidimai, sutartys, kvalifikuoti vairuotojai, kartais - net ir palyda. Tačiau, kaip rodo praktika, negabaritinių krovinių vežėjus lengvai galima rasti internetu. Negabaritiniai kroviniai įtraukti ir į bendrąją krovinių klasifikaciją.

Visi kroviniai klasifikuojami pagal šiuos kriterijus:

  1. Fizinę ir cheminę būklę.
  2. Pakavimo būdą (pastariesiems priskiriami ir negabaritiniai kroviniai).
  3. Pakuočių rūšis.
  4. Krovinio masę.
  5. Partijos (siuntos) dydį.
  6. Specifinius požymius ir kt.

Iššūkiai gabenant negabaritinius krovinius

Gabenant standartinius krovinius, vežėjai patiria mažiau sunkumų. Tuo tarpu perveždami negabaritinius krovinius vežėjai susiduria su įvairiais iššūkiais. Pavyzdžiui, šio tipo kroviniams reikia specialaus transporto (tralų, kartais – sraigtasparnių ir pan.). Tačiau tai nereiškia, kad vežėjai rečiau siūlo negabaritinių krovinių pervežimo paslaugą. Negabaritinių krovinių sąrašas pateikiamas ir internete. Norint gabenti negabaritinius krovinius, visą procesą būtina suderinti su institucijomis (pvz., gauti policijos leidimą), elektros tinklų vadovybe, kai reikia pakelti troleibusų laidus, ir kt.

Vienas garsiausių pastarųjų metų negabaritinių krovinių – tai 2018 m. birželio mėn. į Kauną atvežta daugiau kaip 3 tonas sverianti Laisvės kario skulptūra, lydėta policijos eskorto.

Negabaritiniai kroviniai šalies viduje dažniausiai vežami naktį, kai eismas neintensyvus ir netrukdoma kitiems eismo dalyviams. Tokio tipo krovinius gabenant per kelias šalis, stengiamasi pervežimo procesą organizuoti taip, kad gabenamas sunkiasvoris didelių matmenų krovinys kuo mažiau apsunkintų kitų eismo dalyvių judėjimą. Jei negabaritiniai kroviniai netelpa po tiltais ar viadukai, jie gali būti skraidinami specialiais sraigtasparniais. Kartais kaip pigesnę alternatyvą tenka rinktis stambių krovinių plukdymą vandens keliais.

Praktikoje populiarios krovinių klasifikacijos

Praktikoje kroviniai dažniausiai skirstomi į pilnus ir dalinius: jei krovinys užpildo visą transporto priemonę (įprastai– vilkiko puspriekabę), jis vadinamas pilnuoju, o jei kooperuojami kelių vežėjų kroviniai, jie vadinami daliniais kroviniais.

Populiari krovinių klasifikacija – atsižvelgiant į krovinio būseną: tai kietieji ir skystieji kroviniai. Skystieji kroviniai gabenami tam pritaikytose talpose, o kietieji kroviniai gali būti kraunami į konteinerius, rietuves, ant specialių medinių palečių, į paketus, maišus, ryšulius ar net rezgines.

Tad, apibendrinant, vienas iš sudėtingesnių procesų logistikoje yra negabaritinių krovinių gabenimas. Jis siejamas su specialiu transportu, gabenant negabaritinius krovinius reikia leidimų, apmokytų vairuotojų ir kt. Tačiau paslaugų teikėjai nesibodi ir imasi teikti šią paslaugą, tiesiog jos kaina – kiek aukštesnė nei kitų transporto paslaugų.

Daugiau: krovinių pervežimas