PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Aktualijos2018 m. Rugsėjo 5 d. 15:27

Kita mokytojų etatinio darbo užmokesčio reformos pusė: apie pokyčius nežinojo tik tie, kurie nesidomėjo?

Šiauliai

Asociatyvi Mariaus Morkevičiaus (ELTA) nuotr.

Reporteris MonikaŠaltinis: Etaplius.lt


51139

Naujų mokslo metų pradžia įnešė ir naujų vėjų švietimo įstaigose. Nuo rugsėjo 1-osios atlyginimai mokytojams pradedami skaičiuoti kaip ir daugumai dirbančiųjų: nebe už atskiras valandas, bet už etatą. Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) teigimu, tai leis mokytojams atlyginti už visus mokyklos bendruomenei atliekamus darbus, ne tik pamokas ir su jomis susijusią veiklą.

Tačiau šie pokyčiai priimtini toli gražu ne visiems. Įvairių šalies švietimo įstaigų mokytojai teigia iki pat mokslo metų pradžios nebuvę informuoti apie tai, kaip keisis jų atlyginimai ir kaip tiksliai bus apskaičiuojamos darbo valandos. Puse lūpų kalbama, jog mokyklų atstovams nebuvo skirta pakankamai laiko susipažinti su reforma.

Ar šią sumaištį sukėlė ŠMM nepasirengimas tinkamai supažindinti mokytojus su tokio masto pokyčiais, ar pačių mokyklų darbuotojų nenoras į juos gilintis? Portalas Etaplius.lt susisiekė su Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo vadove Rasa Jasmontiene, kuri atskleidžia kiek kitokią naujųjų pokyčių pusę.

Mokytojų darbo apmokėjimo tvarką keisti reikėjo jau seniai

R. Jasmontienės teigimu, mokytojų darbo apmokėjimo tvarka seniai turi būti keičiama, nes mokytojo atlyginimas yra neadekvatus jo atliekamiems darbams.

„Mokytojas ne tik praveda pamokas, bet ir dirba daug įvairiausių papildomų darbų, už kuriuos neapmokama, darbai neįvertinti laiko, svarbumo, sudėtingumo ir kt. kriterijais. Mokyklų finansavimo tvarka (mokinio krepšelis) taip pat tapo ydinga, – portalui sakė profsąjungos atstovė. – Apie mokytojo darbo apmokėjimo tvarkos keitimą ne tik kalbama jau 10 metų, bet ir vyksta nuolatinis švietimo profsąjungų darbas su visomis Vyriausybėmis.“

Jos teigimu, ši apmokėjimo metodika pradėta rengti dar buvusio ministro G.Steponavičiaus laikais, dėl mokytojo atlyginimo buvo nuolat deramasi, kol pagaliau ši Vyriausybė pasirašė šakinę - švietimo sistemos - sutartį su dirbančiųjų atstovais-profsąjungomis, ir pagaliau buvo baigta rengti mokytojo darbo apmokėjimo tvarka. Ją įvedus, laukia derybos dėl mokytojų algos koeficientų, pamokos įkainio didinimo, visų pedagoginių darbuotojų atlyginimų peržiūrėjimo (pvz., lopšelių darželių auklėtojų, soc. ir spec. pedagogų, mokytojų pagalbininkų etatų ir kt. nesibaigiančios švietimo sistemos problemos), teigia R. Jasmontienė.

„Kadangi visų kitų biudžetininkų (iš valstybės biudžeto mokesčių mokėtojų pinigais apmokamų valstybinių įstaigų darbuotojų) darbo apmokėjimo įstatymas buvo keičiamas, mokytojo darbą taip pat norėta prilyginti bet kurios kitos valstybinės įstaigos tarnautojo etatui, tačiau tam pasipriešino švietimo profsąjungos, ir mokytojo darbą reglamentuojanti tvarka buvo atidėta - rengiama atskirai, – priešistorę primena ji. – Visa ši informacija visada yra vieša, skelbiama ne tik profsąjungų, bet ir LR ŠMM tinklapiuose, visus šiuos procesus seka, dalyvauja, teikia pasiūlymus visi neabejingi švietimo sistemos dirbantieji.“

Jokių „baubų“ ši sistema neatneš

Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo vadovės teigimu, profsąjungų ir ŠM Ministerijos darbo grupėje derybos vyko nuo pat šios Seimo ir Vyriausybės kadencijos pradžios. R. Jasmontienė nesutinka su teiginiu, jog šiuo klausimu – daug nežinios.

„Apie naują apmokėjimo tvarką gegužės-birželio mėnesiais, kol LR Seime vyko tvarkos svarstymai, visos respublikos mokyklų kolektyvams vyko aiškinamasis darbas, kaip nauja apmokėjimo tvarka veiks: lektoriai-konsultantai pravedė n seminarų (vien mūsų profsąjunga Šiaulių regiono PS nariams surengė 7 seminarus, visos mokyklos galėjo/gali kviestis konsultantus savo kolektyvams), www.smm.lt įdėjo naują domeną www.etatinis.lt, kur skelbia visą informaciją, veikia klausimų-atsakymų linijos; jei yra poreikis - seminarai tebevyksta ir dabar (žr. www.svietimoprofsajunga.lt), – apie tai, kas vyko beveik visą praėjusį pusmetį, kalba profsąjungos atstovė. – Todėl nesuprantu, kaip mokykloje dirbantis žmogus galėjo neišgirsti ir nieko nežinoti apie svarstomą naują mokytojo darbo apmokėjimo sistemą – juk ne tik kolektyvai, bet ir visa žiniasklaida apie tai kalbėjo. Kas domėjosi, susipažino, įsigilino, - jau birželio mėnesio pabaigoje buvo išsiaiškinę, kad jokių „baubų“ ši sistema neatneš: atlyginimų mažėjimas neįmanomas, nes didžiajai daugumai mokyklų finansavimas augs, šiek tiek pakyla koeficientas, gali prisidėti papildomai apmokamų valandų ir pan.“

Na, o jei kai kurie mokytojai ar mokyklų vadovai iki pat rugsėjo 1 dienos nežinojo, jog keičiama mokytojų darbo apmokėjimo ir mokyklų finansavimo tvarka, tai gal jie nesidomi savo šakos darbo įstatymais, jų kūrimo ir keitimo procesais, retoriškai klausia R. Jasmontienė.

„Bent per vasarą buvo įmanoma nugirsti, kad LR Seimas ir Prezidentė naują tvarką patvirtino, o informacijos apie šią tvarką yra tikrai labai daug. Dažniausiai suirzę patys ir gąsdina kitus (pvz., visuomenę per žiniasklaidą) tie, kuriems trūksta žinių, todėl patarčiau nepanikuoti, nesiblaškyti, o viską apie naują tvarką išsamiai susižinoti, išsiaiškinti ir dalyvauti savo mokyklos darbo apmokėjimo sistemos (DAS) kūrime, nepalikti tvarkos kūrimo tik administracijai. O panikuojantiems, bandantiems stabdyti jau daug kur vykstančią pertvarką, reiktų savęs paklausti: ar norime atsisakyti ir papildomo finansavimo dviem ateinantiems mokslo metams - 95 mln. Eu, nebeapmokėti papildomų darbų, nukelti visus mokytojo darbo apmokėjimo didinimo tolesnius etapus vis toliau į neaiškią ateitį?“, – savo požiūrį dėsto profsąjungos atstovė.

Panikuojantiems siūlo pagalbą

Kalbėdama apie Šiaulių regiono mokyklas, R. Jasmontienė sakė, jog ten, kur žmonės domisi, aiškinasi, bendradarbiauja, mokėsi seminaruose, žino įstatymų reikalavimus, erzelio, nerimo ir darbų trukdymo nėra: „Visi ramiai dėliojasi savo DAS ir dirba savo įprastus nuolatinius darbus.“

„Kol kas mokyklos gali nežinoti tik galutinių patikslintų etatų skaičių ir visos mokyklos biudžeto sumos (nes tik per pirmąją rugsėjo savaitę baigiamos sutikslinti mokinių duomenų bazės), bet tai netrukdo visas tvarkas preliminariai susidėlioti, – sako ji. – O panikuojantiems nuolat siūlome pagalbą: papildomus konsultacinius seminarus dar kartą rengiu rugsėjo 6 ir 20 dienomis Švietimo centre (Pakalnės g. 6a), – visi norintieji gali registruotis ir dalyvauti.“

Kuo nauja tvarka mokytojui geresnė už senąją:

Nauja tvarka ne tik nemažina mokytojo darbo apmokėjimo bendrųjų principų (apmokėjimas už kvalifikaciją, stažą, pamokos įkainis nemažėja), bet ir atsiranda galimybių didinti savo etato valandų skaičių (ypač tiems, kieno dalykui ugdymo plane skirta mažai pamokų). Pagal naująją mokytojo darbo apmokėjimo tvarką atsiranda šios galimybės mokytojui:

1) dalyvauti savo mokyklos savivaldoje, įsivedant naują DAS (darbo apmokėjimo sistemą), nes m-klos mokytojų kolektyvas su administracija PATYS nusprendžia, už kiek kokių valandų bus mokama, kaip tos valandos pasiskirstomos;

2) daugiau aiškumo etato sandaroje ir atliekamose funkcijose, nes mokytojo darbai skirstomi į 3 dalis : I-pamokos (kontaktinės valandos); II-su pamoka susiję darbai (pasirengimas, rašto darbų taisymas, konsultavimas, vertinimas ir t.t.) ; III-su bendruoju ugdymu susiję darbai (vadovavimas auklėjamai klasei, dalyvavimas darbo grupėse, susirinkimuose, darbas su tėvais, projektinės veiklos, įvairūs renginiai ir t.t.);

3) mokytojas turi daugiau laisvės pasirinkti, kaip nori dirbti : kuo daugiau pamokų > mažiau papildomų darbų, mažiau pamokų < daugiau papildomų darbų;

4) mokytojas gali dirbti etato dalimis, dirbti daugiau nei etatu, gauti atlyginimo priedus už virš etato atliekamus darbus, sudaryti papildomas sutartis darbo sutartyje nesulygtiems darbams ir t.t.;

5) atsisakyti neapmokamų darbų.

„Daugiau galimybių įgyja ir mokyklos, įvedant klasės finansavimo metodiką, paskirstant įvairius mokyklos bendruomenei reikalingus darbus (mažės perpildytos klasės, grupės, atsiras daugiau pagalbininkų, parilgintos dienos grupės ir t.t.) – bet tai kita tema“, – pokalbį baigia Šiaulių švietimo profesinių sąjungų susivienijimo vadovė.