PRAMOGOS
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Šiaulių miesto savivaldybės informacija2018 m. Sausio 13 d. 11:22

Kiek iš tiesų vertas simbolinis miesto autobusų bilieto pabrangimas Šiauliuose?

Šiauliai

Budintis BudėtojasŠaltinis: Etaplius.lt


26092

Pastaruoju metu ne tik vietinėje, bet ir respublikinėje žiniasklaidoje Šiaulių viešojo transporto bilietų kainų tema turbūt sulaukė daugiau dėmesio nei visų kitų Lietuvos miestų, nors kainos už važiavimą viešuoju transportu yra svarstomos, keičiamos ir kituose miestuose: Vilniuje pakeistos 2017-05-31, Kaune – 2017-06-13, Klaipėdos savivaldybės taryba paskutinįjį 2017 metų mėnesį taip pat patvirtino, kad vienkartinis bilietas, parduodamas vairuotojo, kainuos 1 eurą, o elektroniniai bilietai – 58 centus. Tikėtina, kad artimiausiu laiku kainų kilimo sulauks ir Panevėžys, kur šiuo metu vis dar nėra e. bilieto sistemos.

Šiaulių miestas bene vienintelis pradėjo pakankamai anksti ruoštis galimiems kainų pokyčiams: Savivaldybė organizavo gyventojų apklausą, teiravosi, kaip miestiečiai reaguotų ir ar būtų pasiruošę mokėti šiek tiek daugiau už kelionę, jei jiems būtų pasiūlytos kokybiškesnės paslaugos. Dideliam skeptikų nusivylimui dauguma miestiečių pritarė simboliniam kainų didinimui. Pabrėžtina, kad pastaruosius keletą metų, augant produktų ir paslaugų kainoms Lietuvoje, Šiauliuose, atsiskaitant e. laikmena, vienos kelionės kaina viešuoju transportu išliko žemiausia. Dabartinę kartinių bilietų kainų situaciją iliustruoja 1 pav.:

bilietu-kainos-01.jpg

*Panevėžio mieste e. bilieto sistema neįdiegta.
1 pav. Kartinių viešojo transporto bilietų kainos Lietuvoje šiuo metu

Pastaruoju metu ypač įsibėgėjęs kainų augimas, kaip teigia ekonomistai, lėtėja, tačiau visos įmonės už produktus ir paslaugas, taip pat ir viešojo transporto, šiandien moka daugiau, todėl suprantama, kad augant sąnaudoms ta pati fiksuota kaina išlikti dešimtmečius negali.

Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus sudaryta darbo grupė siūlys miesto Tarybai didinti tik vienos bilieto rūšies kainą. Kartinio bilieto, kai atsiskaitoma e. laikmena, kaina padidėtų nuo 0,49 iki 0,54 Eur, t. y. apie 9 proc. Beje, esama kaina galioja nuo 2011 metų. Net ir pritarus Tarybai, Šiauliuose šios rūšies bilieto kaina išliks mažiausia, o perkamo iš vairuotojo – tokia pati kaip Kaune, Vilniuje ir Klaipėdoje. Kitos bilietų rūšys Šiaulių mieste neturėtų brangti. Tuomet kartinių bilietų kainų situacija galimai atrodys taip (žr. 2 pav.):

bilietu-kainos-02.jpg

*Panevėžio mieste e. bilieto sistema neįdiegta.
2 pav. Kartinių viešojo transporto bilietų būsimos kainos Lietuvos didžiuosiuose miestuose

Svarbiausias akcentas šioje situacijoje yra tas, kad kainos kėlimu Šaulių mieste siekiama padidinti paslaugos vertę keleiviams. Kaip jau ne kartą buvo minėta, 2018 metais su ES parama pagal priemonę „Miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas“ planuojama įsigyti dar 12 vnt. visiškai naujų miesto tipo autobusų. Įmonės indėlis sudarys 15 proc., t. y. apie 407 000 Eur. Taip pat ne naujiena, kad Saulės miesto gatvėmis rieda ir 28 metų amžiaus autobusai, vis dar apie 50 proc. miesto autobusų yra beviltiškai pasenę, todėl bent pusę to skaičiaus pakeisti 5–10 metų amžiaus autobusais ketinama artimiausiu laiku.

Tai yra svarbiausi tikslai reaguojant į keleivių poreikius, o jei ketinama eiti koja kojon su laikmečiu, vadinasi, investicijos į atsiskaitymus moderniomis formomis (bekontaktės kortelės, mobilieji telefonai) taip pat laukia eilėje. Taip pat reiktų pridėti darbuotojų poreikius ir pagarbą jiems gerinant darbo sąlygas, todėl simbolinis kainos kėlimas sukurs pridėtinę vertę visai miesto bendruomenei.