Aktualu | Gyvenimas | Pramogos | + Projektai | Specialiosios rubrikos |
Pasirinkite savo miestą | Vilnius | Kaunas | Klaipėda | Šiauliai | Panevėžys | Marijampolė | Telšiai | Alytus | Tauragė | Utena |
Andrius TverijonasŠaltinis: Etaplius.lt
Iš Kuršėnų į Šiaulius (ir priešingai) mikroautobusais važinėjantys gyventojai skundžiasi nuo balandžio 1 d. pasikeitusiu tvarkaraščiu – prie rečiau kursuojančių autobusų susidaro eilės, o stovintieji jų pabaigoje neretai lieka „už borto“. Ovacijų veikiausiai nesukels ir išaugusi maršruto bilieto kaina – nuo rugpjūčio 1 d. kelionė į ir iš Šiaulių kainuos 1,40 Eur.
Kuras nebrangsta, o kainos kyla
Antradienį Šiaulių rajono taryba patvirtino naujus Kuršėnų miesto ir priemiesčio maršrutų tarifus. Numatoma, kad maršrutu Kuršėnai–Šiauliai ir Šiauliai–Kuršėnai važiuojantys keleiviai nuo rugpjūčio 1 d. už bilietą mokės 1,40 Eur. Iki šiol bilietas kainavo 1,15 Eur.
Kuršėniškiai piktinasi šiuo sprendimu ir nesupranta, kodėl kyla kainos – kuras juk nebrangsta.
UAB „Kuršėnų autobusų parko“ direktorius Vidmantas Šulčius į žmonių skundus reaguoja ramiai: „Pasakėme A, pasakykime ir B. Kuršėnai–Šiauliai ir Šiauliai–Kuršėnai buvo 0,04 Eur/km, dabar bus 0,05 Eur/km. Kiti priemiesčio maršrutai buvo 0,10 Eur/km – dabar bus 0,08 Eur/km. Tie keturi centai – pati mažiausia kaina Lietuvoje. Dešimt centų – viena didžiausių ir keleiviams reikėjo pigesnio transporto. Nes jeigu žmogus gyvena Gilvyčiuose, o dirba Šiauliuose, jam nuvažiuoti ir parvažiuoti per dieną reikia 5 Eur. Per mėnesį, grubiai skaičiuojant, išeina 100 Eur. Jeigu uždirba 400 Eur, tada gal geriau ne dirbti, o pašalpą gauti?..“ – retoriškai klausia jis.
Didesnis MDU = brangesnis bilietėlis
Išaugusi kaina kuršėniškius galbūt ne taip piktintų, jeigu jie į ir iš Šiaulių važinėtų komfortabiliai. O dabar, kaip patys sako, teks daugiau mokėti už kelionę tuo pačiu „tragiškos“ būklės autobusu.
V. Šulčius kritiką priima, prisipažįsta, kad jam ir pačiam gėda dėl UAB „Kuršėnų autobusų parkui“ priklausančių transporto priemonių. „Investuojame į autobusų atnaujinimą. Esame pasirašę sutartį, tikimės, kad iki rugsėjo 1 d. jau važinės trys nauji, gražūs, tvarkingi autobusai. Investuoti privalome ir į darbuotojų atlyginimus. Pernai Vyriausybė du kartus padidino minimalų darbo užmokestį (MDU) – įmonės turėjo rasti tam resursų. Atlyginimas vairuotojams apskritai turi būti geras, nes jie atsako už žmogaus saugumą“, – aiškina direktorius ir priduria, kad kolektyvas sensta, o jaunų vairuotojų su esamu darbo užmokesčiu prisikviesti sunku.
Apie priemiesčio autobusų tvarkaraštį miestiečiams tik pasvajoti
Dar viena problema – eilės, kurios piko valandomis nusidriekia prie mikroautobusų. Keleiviai skundžiasi, kad tomis valandomis, kai žmonės važiuoja į darbą arba iš jo grįžta, į autobusus nebetelpa visi norintieji. Tenka stoviniuoti ir laukti kitų autobusų, kurie nuo balandžio mėnesio važiuoja rečiau.
„Anksčiau mikroautobusai važiuodavo kas 5–7 min., dabar darbo dienomis ir piko valandomis važiuoja kas 15 min., ne piko valandomis – kas 20 min. Tai yra labai gerai – mieste reikėtų tik pasvajoti, kad kas taip važinėtų“, – įsitikinęs V. Šulčius.
Anot jo, keleivių eilės greičiausiai susidaro ne dėl pasikeitusio tvarkaraščio, o dėl mikroautobusų dydžių. Vežėjai, teikiantys transporto paslaugas Šiaulių rajone, buvo išrinkti konkurso būdu, o konkursą skelbusi Šiaulių rajono savivaldybė nurodė, kad transporto priemonė privalo talpinti 20 ir daugiau keleivių. „Savivaldybė galėjo nežinoti, kokie yra srautai kelyje Kuršėnai–Šiauliai–Kuršėnai. Todėl ir nustatė tokį dydį“, – sako UAB „Kuršėnų autobusų parko“ direktorius.
Egzistavo šešėlinė bilietėlių rinka?
Šiaulių rajono savivaldybės Ekonomikos ir verslo plėtros skyriaus vedėja Audronė Birutienė teigia, kad konkurso sąlygos buvo apgalvotos. „Organizuodami konkursą, vadovavomės skaičiais, ataskaitomis, kuriuos pateikdavo iki tol Šiaulių rajone dirbę vežėjai. Dokumentuose matydavosi, kiek keleivių buvo pervežama. Pasikeitus vežėjams, keleivių padaugėjo žymiai. Todėl galime daryti prielaidą, kad kai kurie vežėjai nežymėdavo bilietėlių: daug metų dirbo, pažinojo keleivius...“ – aiškina vedėja ir pabrėžia, kad pagal oficialius duomenis 20 ir daugiau keleivių talpinančios transporto priemonės turėjo atitikti gyventojų poreikius.
A. Birutienė tikisi, kad situacija netrukus pasikeis. Šiaulių rajono savivaldybės organizuotą konkursą balandžio mėnesį laimėjo trys vežėjai: UAB „Kuršėnų autobusų parkas“, UAB „Valsava“ (su UAB „Ridvija“) ir tikroji ūkinė bendrija „Rigas mikroautobusu satiksme“.
Pasak vedėjos, pastarąjį vežėją iki šiol pavadavo UAB „Busturas“, nes latvių įmonei buvo skirtas 3 mėnesių pereinamasis laikotarpis. „Nuo liepos 1 d. tikroji ūkinė bendrija „Rigas mikroautobusu satiksme“ pradeda dirbti. Natūralu, kad tas vežėjas, kuris žino, kad dirbs ne 3 mėnesius, o 3 metus, – tokiam laikotarpiui esame pasirašę sutartį, – bus suinteresuotas kitaip dėlioti savo transporto priemones, galbūt skirti didesnius autobusus, kad pervežtų kuo daugiau keleivių“, – sako A. Birutienė.
V. Šulčius šiuo atveju kiek skeptiškesnis. „Mes esame Savivaldybės įmonė ir, jeigu reikia, siunčiame didesnį autobusą. Bet privatininkams Savivaldybė negali nurodyti, kaip elgtis – tam yra konkurso sąlygos. Privatininkai skaičiavo savikainą: važiuojant su 20 vietų autobusu, 100 km reikia 17–18 litrų kuro, o važiuojant su 40–50 vietų, 100 km sunaudojama 27–28 litrų kuro. Dešimčia litrų daugiau“, – konstatuoja jis. Tokiu atveju savikaina kiltų, o ar susirinktų reikiamas keleivių skaičius ir atsipirktų didesnis autobusas – nežinia.
Be to, reikėtų pažymėti, kad visi trys konkursą laimėję vežėjai dirba skirtingomis valandomis: UAB „Valsava“ (su UAB „Ridvija“) nuo 6 iki 8 val., UAB „Kuršėnų autobusų parkas“ nuo 8 iki 17 val., latvių įmonė nuo 17 val. iki vėlaus vakaro. Taigi dalis piko valandų patenka būtent į privačių vežėjų rankas.